Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa UE WP-SM-PZiB
Treści merytoryczne:
1. Geneza Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej.
2. Zasadnicze etapy rozwoju strukturalnego procesu integracji europejskiej. Przekształcenie Unii Europejskiej w jednolitą organizację międzynarodową.
3. Reformy w dziedzinie Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa po Traktacie z Lizbony. Cechy wyróżniające WPZiB spośród pozostałych polityk unijnych.
4. Zakres, cele i instrumenty WPZiB.
5. WPZi B - aspekt instytucjonalny.
6. Geneza i koncepcja oraz reformy wprowadzone Traktatem z Lizbony Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Ustanowienie stałej współpracy strukturalnej oraz klauzuli sojuszniczej. EPBiO jako instrument Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa.
7. Konstytucyjne aspekty uczestnictwa w WPZiB oraz EPBiO
Metody oceny:
Egzamin pisemny
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz odrębności WPZiB od pozostałych polityk unijnych
EK 2: opisuje rolę państw w kształtowaniu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej oraz system instytucjonalny WPZiB
EK 3 przedstawia w porządku chronologicznym poszczególne etapy powstawania wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej
EK 4 wymienia i charakteryzuje cele oraz zadania stawiane przed wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa Unii Europejskiej
EK 5 omawia problemy konstytucyjnoprawne związane z uczestnictwem państw członkowskich we WPZiB
Opis ECTS
udział w wykładzie: 30 h
lektura aktów prawnych: 20 h
lektura zadanego orzecznictwa: 30 h
przygotowanie do egzaminu: 20 h
Suma godzin: 100
Liczba ECTS 100/25= 4 ECTS
: 4
Kryteria oceniania
Metodą dydaktyczną jest wykład problemowy połączony z bezpośrednia aktywnością studentów, skierowana na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych uczestnictwa Polski w WPZiB UE. Wykład stanowi dialog pomiędzy wykładowca a studentami, którzy wobec ukazanych przez wykładowcę problemów dokonują analizy prawnej zagadnienia i przedstawiają jego rozwiązania. Wykładowca inicjuje dyskusje problemowe.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane metodą wykładu
problemowego, dyskusji, pracą pisemną (analizy wskazanego przez wykładowcę zagadnienie uczestnictwa WPZiB).
Na ocenę ndst: nie posiada umiejętności wskazanych w EK 1-5
Na ocenę dost: posiada umiejętności wskazane w EK 1-5 w stopniu podstawowym
Na ocenę db: posiada umiejętności wskazane w EK 1-5
Na ocenę bdb: posiada umiejętności wskazane w EK 1-5 w pełnym zakresie
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Literatura podstawowa:
TUE, TFUE
konstytucje Polski, Niemiec, Francji, Austrii, Irlandii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: