Public and private sector in the field of humanitarian aid WP-SM-MON-PPSF(p)-s
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: Posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami z zakresu prawa międzynarodowego i prawa UE w celu rozwiązywania konkretnych problemów w dziedzinie pomocy humanitarnej
EK2: Posługuje się wiedzą na temat znaczenia praw człowieka dla pomocy humanitarnej
EK3: Posiada ogólną wiedzę na temat aktualnej globalnej sytuacji humanitarnej, w szczególności potrafi wskazać główne kryzysy humanitarne i związane z nimi najważniejsze wyzwania, jest gotowy do aktualizowania swojej wiedzy w tym obszarze
EK4: Rozumie role dawców pomocy humanitarnej z sektora publicznego i z sektora prywatnego, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować takich dawców, a także zadania, jakie realizują
EK5: Rozumie specyfikę działań poszczególnych typów dawców pomocy humanitarnej oraz ma świadomość wyzwań ich działalności, w tym ma znaczenia zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny
EK6: Wyszukuje i analizuje dostępne źródła w języku angielskim dotyczące pomocy humanitarnej, w tym ocenia krytycznie ich przydatność do swojej pracy
EK7: Pisemnie i ustnie w języku angielskim prezentuje wiedzę oraz analizuje problemy dotyczące sektora publicznego i prywatnego w sferze pomocy humanitarnej, w tym posługuje się właściwą terminologią angielską z zakresu pomocy humanitarnej
Opis ECTS
Udział w konwersatorium: 15 h
Zapoznanie się i analiza zalecanych źródeł : 40 h
Przygotowanie prezentacji (referatu): 30 h
Przygotowanie do kolokwium: 15 h
Suma godzin: 100h
Liczba ECTS: 100h/25 = 4 ECTS
4 ECTS
Kryteria oceniania
Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy:
- nie umie przedstawić podstawowych pojęć związanych z pomocą humanitarną, jej głównych założeń i celów
- nie umie wskazać, jakie standardy prawne mają zastosowanie w obszarze pomocy humanitarnej
- nie umie ogólnie opisać znaczenia praw człowieka dla rozwoju pomocy humanitarnej
- nie potrafi wskazać najważniejszych aktualnych kryzysów humanitarnych
- nie umie zidentyfikować najważniejszych dawców pomocy humanitarnej sektora publicznego, nie potrafi, nawet ogólnie, opisać ról i zadań dawców pomocy humanitarnej sektora publicznego i prywatnego
- nie potrafi dokonać analizy źródeł dotyczących pomocy humanitarnej w języku angielskim
- nie posługuje się podstawową terminologią angielską z obszaru pomocy humanitarnej
Na ocenę dostateczną student:
- potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z pomocą humanitarną oraz wskazać jej założenia i cele
- potrafi wskazać podstawowe standardy prawne znajdujące zastosowanie w obszarze pomocy humanitarnej
- potrafi dostrzec znaczenie praw człowieka dla rozwoju pomocy humanitarnej
- potrafi wskazać pojedyncze przykłady aktualnych głównych kryzysów humanitarnych i wskazać jakie są aktualne najważniejsze kierunki pomocy humanitarnej
- potrafi wskazać dawców pomocy humanitarnej sektora publicznego, w tym dawców międzyrządowych i ogólnie opisać ich działalność
- potrafi wskazać przykłady dawców pomocy humanitarnej sektora prywatnego i ogólnie opisać rolę takich dawców w pomocy humanitarnej
- potrafi dokonać częściowej analizy źródeł dotyczących pomocy humanitarnej w języku angielskim i w stopniu podstawowym wyciągnąć z takiej analizy wnioski
- posługuje się podstawową terminologią angielską z obszaru pomocy humanitarnej
Na ocenę dobrą student:
- potrafi dobrze zdefiniować podstawowe pojęcia związane z pomocą humanitarną i dobrze scharakteryzować jej założenia i cele
- potrafi wskazać większość standardów prawnych znajdujących zastosowanie w obszarze pomocy humanitarnej oraz dobrze je opisać
- umie ogólnie opisać znaczenie praw człowieka dla rozwoju pomocy humanitarnej
- potrafi wskazać większość z aktualnych głównych kryzysów humanitarnych i opisać związane z nimi wyzwania dla pomocy humanitarnej
- potrafi wskazać dawców pomocy humanitarnej sektora publicznego, w tym dawców międzyrządowych i dobrze opisać ich działalność i wskazać wyzwania ich działalności
- potrafi wskazać przykłady dawców pomocy humanitarnej sektora prywatnego i dobrze opisać rolę jaką pełnią w obszarze pomocy humanitarnej, jak również wskazać wyzwania, jakie napotyka ich działalność
- potrafi dokonać analizy źródeł angielskojęzycznych dotyczących pomocy humanitarnej i wyciągnąć z takiej analizy zasadniczo poprawne wnioski
- poprawnie w języku angielskim potrafi przedstawić pisemnie i ustnie wiedzę z zakresu objętym konwersatorium, w tym poprawnie posługuje się terminologią angielską z obszaru pomocy humanitarnej
Na ocenę bardzo dobrą student:
- zna pojęcie pomocy humanitarnej, jej założenia oraz cele i potrafi je wyczerpująco scharakteryzować w oparciu o samodzielne dobrane przykłady
- zna i potrafi wskazać oraz szczegółowo opisać standardy prawne znajdujące zastosowanie w obszarze pomocy humanitarnej
- potrafi szczegółowo opisać znaczenie praw człowieka dla rozwoju pomocy humanitarnej
- potrafi wskazać i opisać aktualne główne kryzysy humanitarne oraz wytłumaczyć, jakie wyzwania dla pomocy humanitarnej z nich wynikają, w tym posługuje się odpowiednimi przykładami i źródłami
- w oparciu o dane potrafi wskazać aktualne główne kierunki pomocy humanitarnej
- potrafi wskazać dawców pomocy humanitarnej sektora publicznego, w tym dawców międzyrządowych i bardzo dobrze opisać ich działalność, wskazać wyzwania ich działalności oraz samodzielnie zaproponować rozwiązanie wybranego problemu
- potrafi wskazać przykłady dawców pomocy humanitarnej sektora prywatnego i bardzo dobrze opisać rolę jaką pełnią w obszarze pomocy humanitarnej, jak również wskazać wyzwania, jakie napotyka ich działalność i zaproponować samodzielnie rozwiązanie wybranego problemu
- potrafi porównawczo opisać role dawców pomocy humanitarnej sektora publicznego i prywatnego oraz relacje między nimi
- potrafi przeprowadzić samodzielną, krytyczną analizę źródeł anglojęzycznych dotyczących pomocy humanitarnej i wyciągnąć z takiej analizy prawidłowe wnioski
- umie bardzo dobrze w języku angielskim przedstawić wiedzę z zakresu objętym konwersatorium, a także dokonać analizy konkretnego problemu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. "Pomoc humanitarna w świetle prawa i praktyki"; red. P. Grzebyk, E. Mikos-Skuza; wyd. Scholar
2.“International Disaster Response Law”, red. A. de Guttry, M.Gestri, G.Venturini; T.M.C.Asser Press, Springer, Haga 2012
Dokumenty (wybrane):
1.Polish Development Cooperation Act of 16 September 2011; 2.Multiannual Development Cooperation Programme 2016-2020; 3.OCHA Strategic Plans; 4.Global Humanitarian Overviews (OCHA); 5.OCHA Humanitarian reports (selected); 6. Humanitarian crises, emergency preparedness and response: the role of business and the private sector. Final report, Steven A. Zyck and Randolph Kent; 7. Annual Reports on the European Union's Humanitarian Aid and Civil Protection Policies and their Implementation; 8. The European Consensus on Humanitarian Aid; Joint Statement by the Council and the Representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council, the European Parliament and the European Commission (2008/C 25/01)
Strony internetowe (wybrane):
1.https://www.polskapomoc.gov.pl/Pomoc,humanitarna,170.html; 2.http://www.unocha.org/ (UN Office of the Coordination of Humanitarian Affairs); 3.http://ec.europa.eu/echo/index_en (EU Humanitarian Aid and Civil Protection department - ECHO); 4.http://www.globalhumanitarianassistance.org; 5.http://reliefweb.int/; 6.http://www.pah.org.pl; 7.www.icrc.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: