Metody analizy stosunków międzynarodowych WP-SM-MASM(p)
Problem metodologicznego statusu kategorii nauki stosunków międzynarodowych
Strategie badawcze
Metodyki / techniki
Ujęcie podmiotowe - wpływ badacza na efekt analizy
Podejście konstruktywistyczne
Podejście postmodernistyczne
Podejście poststrukturalistyczne
Teoria krytyczna
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauki o stosunkach międzynarodowych
EK2 Student rozpoznaje podstawowe podejścia badawcze
EK3 Student ma wiedzę o metodach i technikach stosowanych w nauce o stosunkach międzynarodowych
EK4 Student potrafi scharakteryzować podstawowe ujęcia podmiotowe
EK5 Student rozpoznaje związki pomiędzy teoretycznymi założeniami badawczymi a praktycznymi interakcjami w środowisku miedzynarodowym
Opis ECTS:
Udział w konwersatorium 15 h
Przygotowanie do zajęć 15 h
Lektura zadanej literatury 10 h
Przygotowanie do prezentacji zespołowej 10 h
Suma godzin 50 h
Liczba ECTS 50 h/25 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz ocena z zaliczenia pisemnego (pytania otwarte / esej).
Na ocenę 5 student w stopniu bardzo dobrym rozumie podstawowe pojęcia i podejścia z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych (EK 1 i 2); ma bardzo dobrą wiedzę o metodach i technikach stosowanych w nauce o stosunkach międzynarodowych (EK 3); bardzo dobrze charakteryzuje ujęcia podmiotowe (np. konstruktywizm) (EK 4) i jest w stanie w stopniu bardzo dobrym rozpoznać relacje między założeniami epistemologicznymi (teorią) a ontologicznymi (praktyką) w odniesieniu do rzeczywistości międzynarodowej (EK 5)
Na ocenę 4 student w stopniu dobrym rozumie podstawowe pojęcia i podejścia z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych (EK 1 i 2); ma dobrą wiedzę o metodach i technikach stosowanych w nauce o stosunkach międzynarodowych (EK 3); dobrze charakteryzuje ujęcia podmiotowe (np. konstruktywizm) (EK 4) i jest w stanie w stopniu dobrym rozpoznać relacje między założeniami epistemologicznymi (teorią) a ontologicznymi (praktyką) w odniesieniu do rzeczywistości międzynarodowej (EK 5)
Na ocenę 3 student w stopniu dostatecznym rozumie podstawowe pojęcia i podejścia z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych (EK 1 i 2); ma wystarczającą wiedzę o metodach i technikach stosowanych w nauce o stosunkach międzynarodowych (EK 3); charakteryzuje ujęcia podmiotowe (np. konstruktywizm) (EK 4) i jest w stanie w stopniu dostatecznym rozpoznać relacje między założeniami epistemologicznymi (teorią) a ontologicznymi (praktyką) w odniesieniu do rzeczywistości międzynarodowej (EK 5)
Na ocenę 2 student nie rozumie podstawowych pojęć i podejść z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych (EK 1 i 2); nie ma wiedzy o metodach i technikach stosowanych w nauce o stosunkach międzynarodowych (EK 3); nie jest w stanie dokonać charakterystyki ujęć podmiotowych (np. konstruktywizmu) (EK 4) i nie potrafi rozpoznać relacji między założeniami epistemologicznymi (teorią) a ontologicznymi (praktyką) w odniesieniu do rzeczywistości międzynarodowej (EK 5)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Andrzej Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
- Adam Grobler, Metodologia nauk, Wydawnictwo Aureus-Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
- David Marsh, Gerry Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
- Mirosław Sułek, Metody i techniki badań stosunków międzynarodowych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2004.
- Jarosław Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: