Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej WP-PRZ-PIUE-ćw.
1. system instytucjonalny UE w ogólności: pojęcie ram instytucjonalnych UE, rodzaje organów, zasady rządzące między organami UE i miedzy organami UE a państwami członkowskimi;
2. charakter, organizacja, struktura wewnętrzna, tryb podejmowania decyzji i akty prawne przyjmowane przez Radę Europejską i Radę;
3. charakter, organizacja, struktura wewnętrzna, tryb podejmowania decyzji i akty prawne przyjmowane przez Komisję Europejską i Parlament Europejski,
4. Trybunał Sprawiedliwości UE;
5. charakter, organizacja, struktura wewnętrzna, tryb podejmowania decyzji i akty prawne przyjmowane przez Trybunał Obrachunkowy i Europejski Bank Centralny;
6. organy pomocnicze UE (Komitet Gospodarczy i Społeczny, Komitet Regionów), agendy UE; organy krajowe jako organy o podwójnym charakterze;
7.współpraca sądów krajowych z TSUE w ramach procedury prejudycjalnej;
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
PR_U01 Absolwent potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych;
PR_U06 Absolwent potrafi proponować rozwiązania konkretnego konfliktu, posługując się procedurami: administracyjną, cywilną, karną albo stosowanymi w ramach postepowania przed organami międzynarodowymi i Unii Europejskiej;
PR_K01 Absolwent jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
PR_K03 Absolwent jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych;
PR_K04 Absolwent jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie;
Opis ECTS
Udział w ćwiczeniach: 16 h
Praca własna z literaturą przedmiotu i materiałami źródłowymi: 48 h
Przygotowanie do kolokwium: 36 h
Suma godzi: 100 h
ECTS: 100h/25 = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w oparciu o aktywność studenta na zajęciach (podczas dyskusji) i w oparciu o test jednokrotnego wyboru na platformie Moodle
PR_U01 Absolwent potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych;
na ocenę 2: Student nie potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych;
na ocenę 3: Student częściowo potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych,
na ocenę 4: Student dobrze potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych,
na ocenę 5: Student bardzo dobrze potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych,
PR_U06 Absolwent potrafi proponować rozwiązania konkretnego konfliktu, posługując się procedurami: administracyjną, cywilną, karną albo stosowanymi w ramach postepowania przed organami międzynarodowymi i Unii Europejskiej;
na ocenę 2: Student nie potrafi proponować rozwiązania konkretnego konfliktu, posługując się procedurami: administracyjną, cywilną, karną albo stosowanymi w ramach postepowania przed organami międzynarodowymi i Unii Europejskiej
na ocenę 3: Student częściowo potrafi proponować rozwiązania konkretnego konfliktu, posługując się procedurami: administracyjną, cywilną, karną albo stosowanymi w ramach postepowania przed organami międzynarodowymi i Unii Europejskiej
na ocenę 4: Student dobrze potrafi proponować rozwiązania konkretnego konfliktu, posługując się procedurami: administracyjną, cywilną, karną albo stosowanymi w ramach postepowania przed organami międzynarodowymi i Unii Europejskiej,
na ocenę 5: Student bardzo dobrze potrafi proponować rozwiązania konkretnego konfliktu, posługując się procedurami: administracyjną, cywilną, karną albo stosowanymi w ramach postepowania przed organami międzynarodowymi i Unii Europejskiej.
PR_K01 Absolwent jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
na ocenę 2: Student nie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
na ocenę 3: Student częściowo jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
na ocenę 4: Student w dobrym stopniu jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
na ocenę 5: Student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich);
PR_K03 Absolwent jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych;
na ocenę 2: Student nie jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych;
na ocenę 3: Student tylko częściowo jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych;
na ocenę 4: Student w dobrym stopniu jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych;
na ocenę 5: Student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych;
PR_K04 Absolwent jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie;
na ocenę 2: Student nie jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie;
na ocenę 3: Student tylko częściowo jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie;
na ocenę 4: Student w dobrym stopniu jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie;
na ocenę 5: Student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie;
Literatura
1. literatura podstawowa:
M. M. Kenig-Witkowska (red.) Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2019;
2. literatura uzupełniająca:
- M. Górka, System instytucjonalny Unii Europejskiej, tom III, Wydanie 2, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010
- C. Mik, Europejskie prawo wspólnotowe. Zagadnienia teorii i praktyki, T. 1, Warszawa 2000
Traktat o funkcjonowaniu UE
Traktat o UE
wybrane akty prawa wtórnego
wybrane orzeczenia TS
wybrane orzeczenia polskiego TK
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: