Powszechna historia państwa i prawa WP-PRZ-PH-ćw
Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do:
1. poznania historii podstawowych instytucji i pojęć prawa sądowego, w szczególności: małżeństwa, rodziny, własności, umowy, procesu cywilnego i karnego;
2. wykształcenia umiejętności porównywania różnych systemów prawnych i instytucji, tak w ujęciu historycznym, jak i terytorialnym;
3. lepszego zrozumienia przyczyn różnorodności współczesnego prawa;
4. uświadomienia sobie aksjologii współczesnego prawa europejskiego, w szczególności jego rzymskich i judeo – chrześcijańskich korzeni;
W cyklu 2021/22_Z:
Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do: |
W cyklu 2022/23_Z:
Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do: |
W cyklu 2023/24_Z:
Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do: |
W cyklu 2024/25_Z:
Prawnik powinien posiadać zdolność do postrzegania prawa w ujęciu historycznym, co pozwoli mu na krytyczną analizę współczesnych instytucji prawa sądowego, a także dobrą znajomością europejskiej tradycji prawniczej. W związku z tym ćwiczenia mają prowadzić do: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_U01 Absolwent potrafi interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
PR_U05 Absolwent potrafi wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk
gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie
PR_U07 Absolwent potrafi tworzyć pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_U09 Absolwent potrafi tworzyć ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_K01 Absolwent jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych
PR_K03 Absolwent jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
PR_K04 Absolwent jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
2 punkty ECTS
udział w ćwiczeniach - 15 h
przygotowanie do zajęć - 45 h
suma - 60 h
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
PR_U01,
metoda oceny: referaty, testy, praca pisemna
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie potrafi interpretować historycznych tekstów prawniczych, przede wszystkim źródeł prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
Ocena dostateczna (3)
Absolwent potrafi poprawnie interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
Ocena dobra (4)
Absolwent potrafi właściwie interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent potrafi biegle interpretować historyczne teksty prawnicze, przede wszystkim źródła prawa także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
PR_U05
metoda oceny: referaty, testy, praca pisemna
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie potrafi wiązać nabytej wiedzy z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie
Ocena dostateczna (3)
Absolwent potrafi dostatecznie wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie
Ocena dobra (4)
Absolwent potrafi właściwie wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent potrafi biegle wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących na świecie
PR_U07
metoda oceny: praca pisemna
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie potrafi tworzyć pisemnych analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena dostateczna (3)
Absolwent potrafi tworzyć poprawne pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena dobra (4)
Absolwent potrafi tworzyć właściwe pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent potrafi biegle tworzyć pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_U09
Metoda oceny: ustne wypowiedzi w czasie zajęć, referat
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie potrafi tworzyć ustnych analiz zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena dostateczna (3)
Absolwent potrafi tworzyć poprawne ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena dobra (4)
Absolwent potrafi tworzyć dobre ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent potrafi tworzyć bardzo dobre ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_K01
metoda oceny: różne formy dyskusji, ocenianie ciągłe
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych
Ocena dostateczna (3)
Absolwent jest w pewnym zakresie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych
Ocena dobra (4)
Absolwent jest dobrze przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent jest bardzo dobrze przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm oraz instytucji prawnych
PR_K03
metoda oceny: różne formy dyskusji, ocenianie ciągłe
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie jest przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
Ocena dostateczna (3)
Absolwent jest umiarkowanie gotowy do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
Ocena dobra (4)
Absolwent jest dobrze przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent jest bardzo dobrze przygotowany y w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
PR_K04
metoda oceny: różne formy dyskusji, ocenianie ciągłe
Ocena niedostateczna (2)
Absolwent nie jest przygotowany do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
Ocena dostateczna (3)
Absolwent jest umiarkowanie gotowy do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
Ocena dobra (4)
Absolwent jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
Ocena bardzo dobra (5)
Absolwent jest bardzo dobrze przygotowany do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
Literatura
Literatura podstawowa
K. Sójka - Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca:
Źródła:
Kodeks Hammurabiego, tłum. i wyd. M. Stępień, Warszawa 1996;
Wybór źródeł do historii prawa sądowego czasów nowożytnych, pod red. G. Bałtruszajtys, J. Kolarzowskiego, M. Paszkowskiej, K. Rajewskiego, Warszawa 1996.
Opracowania
Dziadzio A., Historia prawa, Warszawa 2008;
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: