Historia ustroju i prawa w Polsce WP-PRZ-HU
1. Kształtowanie się polskiej tradycji prawnej w I Rzeczypospolitej. Cechy polskiego prawa w okresie staropolskim (partykularyzm prawny, przywileje, immunitety). Źródła prawa i źródła poznania prawa (ziemskiego, miejskiego i wiejskiego). Prawo kościelne na ziemiach polskich. Prawo niemieckie na ziemiach polskich (jako podstawa prawno-organizacyjna miast i wsi). (5 godzin)
2. Ustrój sądownictwa do 1795 r. Stanowy charakter wymiaru sprawiedliwości: sądownictwo monarsze; sądy dla szlachty; sądy dominialne (privilegium fori); sąd referendarski; autonomia i ustrój sądownictwa miejskiego, sądy prawa niemieckiego. Nagana sędziego i instytucja apelacji. (5 godzin)
3. Prawo prywatne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa prywatnego. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych. Charakterystyka wybranych instytucji prawnych (małżeńskie prawo majątkowe, status wdowy). (2 godziny)
4. Prawo karne w epoce przedrozbiorowej. Cechy charakterystyczne prawa karnego. (2 godziny)
5. Cechy charakterystyczne procesu w dawnej Polsce. Zasady procesowe. Procesy specjalne. Postępowanie dowodowe (zasada tzw. ustawowej teorii dowodowej, zasada bliższości do dowodu, ekscepcje dowodowe, środki dowodowe - ich podział i charakterystyka, ordalia, pojedynek sądowy w świetle relacji zawartej w Księdze elbląskiej. Odrębności w procesie miejskim. Odrębności w procesie wiejskim. (2 godziny)
6. Ziemie polskie w dobie porozbiorowej (1772/1795-1918). Księstwo Warszawskie (1807). Królestwo Polskie (1815). Konstytucja Księstwa Warszawskiego i Królestwo Polskiego. Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja sądownictwa. Wolne Miasto Kraków. Wielkie Księstwo Poznańskie. Ziemie polskie w czasie I wojny światowej (4 godziny)
7. Odzyskanie przez Polską niepodległości w 1918 r. II Rzeczpospolita. Konstytucja marcowa (1921). Nowela sierpniowa (1926). Konstytucja kwietniowa (1935). Parlamentaryzm. Administracja. Organizacja wymiaru sprawiedliwości (2 godziny)
8. Polska w okresie drugiej wojny światowej. Polska po zakończeniu drugiej wojny światowej. Konstytucja PRL (1952). Okres transformacji ustrojowej (2 godziny)
Oczekiwane kompetencje studenta:
Rozumienie pojęć historycznych i umiejętność posługiwania się nimi. Znajomość w/w zagadnień związanych z dawnym ustrojem Polski oraz treści prawa polskiego. Umiejętność analizy źródeł historycznych (źródeł prawa oraz poznania prawa).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Main books: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008).
Complementary book: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993).
Kryteria oceniania
PR_W01: zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
PR_W02: zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
PR_W03: zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
PR_W09: zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym - metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
Kryteria oceniania
PR_W01
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie charakteru i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relacji do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie charakteru i znaczenia nauk historyczno prawnych oraz ich relacji do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauk historyczno prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla historii prawa;
PR_W02
Ocena niedostateczna(2)
Student nie zna i rozumie źródeł i charakteru norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym
Ocena dostateczna (3)
Student w dostatecznym zakresie zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego, w aspekcie historycznym;
Ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym;
Ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego i prywatnego w aspekcie historycznym
PR_W03
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie procesu kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce
Ocena dostateczna (3)
Student zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce stopniu podstawowym
Ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce
Ocena bardzo dobra (5)
Student biegle zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji prawnych w Polsce
PR_W09
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie rozumie procesu zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym;
Ocena dostateczne (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym;
Ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym;
Ocena bardzo dobra (5)
Student biegle zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym.
Literatura
Podręcznik przewodni: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2016; 1. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2019; 2. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008).
Literatura uzupełniająca: (1. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 4. A. Lityński, Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2008; 5. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 6. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1: X-XVIII w., Kraków 1997; 7. S. Płaza, Historia prawa w Polsce, cz. 2: Polska pod zaborami, Kraków 1993).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: