Teoria i filozofia prawa WP-PR-TiFP
Wykład z Teorii i Filozofii Prawa dotyczy zapoznania studenta z podstawowymi zagadnieniami nauk ogólnych prawoznawstwa.
1. Status akademicki Teorii i Filozofii Prawa
2. Teoria i Filozofia Prawa w strukturze nauk prawnych
3. Kształtowanie się metodologicznego statusu prawoznawstwa w XIX- i w pierwszej połowie XXw.
4. Filozofia a teoria prawa
5. Pojęcie zjawiska prawnego i płaszczyzny badania prawa
6. Spór o metodę w teorii i filozofii prawa
7. Charakterystyka porządków normatywnych jako systemów norm
8. Prawo jako unikalny porządek normatywny
9. Antropologiczne koncepcje genezy zjawiska prawa
10. Związek walidacyjny a związek treściowy prawa i moralności
11. Problematyka aksjologicznej oceny prawa i nauki prawa (prawoznawstwa)
12. Filozofie, szkoły prawa a pozytywistyczne i niepozytywistyczne filozofie prawa
13. Pozytywizm analityczny – prawo jako rozkaz i czysta teoria prawa
14. Pozytywizm wyrafinowany
15. Koncepcja prawa ponadustawowego G. Radbrucha
16. Interakcyjna teoria prawa L. Fullera
17. Nowa teoria prawa naturalnego Johna Finnisa
18. Zintergowana teoria prawa R. Dworkina
19. Realizm prawniczy
20. Psychologiczna teoria prawa Leona Petrazyckiego
21. Prawo jako działanie komunikacyjne i teorie argumentacji prawniczej: nowa retoryka Ch. Perelmana
22. Komunikacyjna wizja prawa J. Habermasa
23. Teoria argumentacji prawniczej Roberta Alexy’ego
24. Autopojeza i autarkiczność prawa
25. Norma prawna jako przedmiot badań
26. Pojęcie juryslingwistyki
27. Język prawa jako profesjolekt
28. Dyrektywy i sposoby ich wysławiania
29. Koncepcja języka prawnego jako opisu świata możliwego
30. Podział na język prawny i prawniczy
31. Teoria performatywów J.Austina
32. Problem nieostrości języka (prawnego) i sposoby jej redukcji
33. Pojęcie legisprudencji
34. Pojęcia: tworzenia i stanowienia prawa
35. Sposoby tworzenia prawa
36. Modele tworzenia prawa
37. Etapy stanowienia prawa
38. Podstawowe cechy polskiego procesu legislacyjnego
39. Przepis prawa a norma prawna w świetle koncepcji Zygmunta Ziembińskiego
40. Koncepcja translacji językowej
41. Struktura normy prawnej jako wypowiedzi językowej
42. Nielingwistyczna koncepcja normy prawnej
43. Ujęcie prawa jako „zjawiska interpretacyjnego”
44. Wykładnia prawa a wykładnia prawnicza
45. Interpretacja-, egzegeza-, hermeneutyka prawa
46. Teoria wykładni prawa a opisowe i normatywne teorie wykładni prawa
47. Problematyka znaczenia w wykładni prawa (intensjonalność a ekstensjonalność)
48. Wykładnia in abstracto i in concreto
49. Ogólna charakterystyka polskiej teorii wykładni prawa
50. Wykładnia klaryfikacyjna (sensu stricto), derywacyjna (sensu largo) a interpretacja humanistyczna (largissimo sensu)
51. Ewolucja polskiej teorii wykładni prawa w XX w.
52. Tradycyjna teoria wykładni prawa Eugeniusza Waśkowskiego – podstawowe informacje
53. Socjologiczna teoria wykładni Sawy Frydmana – podstawowe informacje
54. Spór o paradygmat wykładni: clara non sunt interpretanda i omnia sunt interpretanda
55. Współczesne kierunki badań nad wykładnią prawa
56. Teoria semantyczna wykładni jako teoria klaryfikacyjna
57. Pojęcia wykładni: świadomej i nieświadomej
58. Metody (dyrektywy) wykładni prawa i reguły preferencji w semantycznej koncepcji wykładni prawa
59. Status inferencji prawniczej w semantycznej koncepcji wykładni prawa
60. Znaczenie modelu wykładni J.Wróblewskiego w polskiej nauce i praktyce prawniczej
61. Wykładnia derywacyjna M.Zielińskiego jako koncepcja pragmatyczna, analityczna i walidacyjna
62. Właściwości wysłowienia norm w świetle derywacyjnej koncepcji wykładni prawa
63. Przepis – wyrażenie normokształtne – norma prawna
64. Holistyczność wykładni w świetle derywacyjnej koncepcji wykładni prawa
65. Walidacyjno-derywacyjny model wykładni Leszka Leszczyńskiego – podstawowe informacje
66. Modelowanie a generowanie teorii wykładni prawa
67. Empiryczne analizy wykładni
68. Decyzyjne i kognitywne uwarunkowania wykładni prawa
69. Orientacyjność wykładni prawa
70. Pojęcie i decyzyjny aspekt stosowania prawa
71. Ideologie stosowania prawa
72. Fazy procesu stosowania prawa
73. Sądowe a administracyjne stosowanie prawa – cechy charakterystyczne
74. Stosowanie prawa w niedemokratycznych systemach politycznych
75. Aksjologia stosowania prawa
76. Sylogistyczne a argumentacyjne modele stosowania prawa
77. Subsumcyjny model stosowania prawa
78. Decyzyjny model stosowania prawa
79. Argumentacyjny model stosowania prawa
80. Precedensowy model stosowania prawa i jego ewolucja w kulturze common law
81. Stosowanie prawa a zjawisko multicentryczności systemu prawa
82. Koncepcja prawa responsywnego
83. Koncepcja aktywizmu sędziowskiego i sędziowskiej wstrzemięźliwości
84. Stosowanie prawa w świetle postulatu demokracji deliberatywnej
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy (wykład):
EK1 Charakteryzuje cechy różnych koncepcji prawa
EK2 Identyfikuje i charakteryzuje genezę współczesnych koncepcji prawa
EK3 Wyjaśnia konstrucję zasad systemu prawa i ich rolę w procesie tworzenia i stosowania prawa
EK4 Charakteryzuje tendencje w procesach tworzenia i stosowania prawa
EK5 Charakteryzuje reguły egzegezy tekstu prawnego
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności (ćwiczenia):
EK6 Analizuje i ocenia współczesne instytucje prawne w Polsce i na świecie z punktu widzenia różnych koncepcji prawa i ich założeń.
EK7 Przeprowadza analizę teorii dotyczących tworzenia, obowiązywania i stosowania prawa z punktu widzenia ich adekwatności do wspólczesnej rzeczywistości społeczno-prawnej.
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji (ćwiczenia):
EK8 Postrzega relacje pomiędzy zagadnieniami prawnymi a moralnymi i jest zorientowany na podejmowanie etycznych rozstrzygnięć prawnych.
EK9 Dyskutuje posługując się argumentami w sporach prawnych dotyczących trudnych przypadków z pogranicza prawa i moralności.
EK10 Jest zdolny do współpracy w grupie w celu wypracowania wspólnych opinii w zakresie sporów prawnych w sprawach trudnych, z pogranicza prawa i moralności.
Opis ECTS:
udział w wykładzie: 30 godz.
czytanie literatury przed wykładem: 30 godzin
przygotowanie do egzaminu: 50 godzin
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
czytanie literatury na ćwiczenia, przygotowanie casów, argumentacji: 30 godz.
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 20 godz.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: