Postępowanie sądowoadministracyjne WP-PR-PSA-ćw
Założenia i cele przedmiotu : założeniem jest przybliżenie ogólnej problematyki postępowania sądowoadministracyjnego w celu przygotowania do praktycznego stosowania prawa administracyjnego w sądownictwie administracyjnym. Ćwiczenia mają umożliwić studentom zdobycie umiejętności i kompetencji potrzebnych w stosowaniu procedur właściwych kontroli działania administracji publicznej, stosowaniu przepisów Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, korzystaniu z właściwych środków prawnych oraz uczestnictwie w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kompetencje społeczne:
PR_K01; PR_K02: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania sądowoadministracyjnego, chętnie podejmuje się działań zmierzających w tym celu.
PR_K03: pracuje samodzielnie oraz współdziała w grupie rozwiązując zadania związane ze stosowaniem przepisów postępowania sądowoadministracyjnego.
PR_K04: jest zorientowany na identyfikowanie i rozstrzyganie dylematów związanych ze stosowaniem przepisów postępowania sądowoadministracyjnego, łącząc zdobytą wiedzę z zasadami etycznymi.
Umiejętności:
PR_U01: klasyfikuje, analizuje i interpretuje (zgodnie z zasadami logicznego myślenia i rozumowania) regulacje prawne w zakresie postępowania sądowoadministracyjnego.
PR_U02: rozwiązuje konkretne problemy z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego przy zastosowaniu odpowiednich regulacji prawnych.
PR_U06: dobiera formę rozstrzygnięcia do zadanych okoliczności i sporządza projekt orzeczenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
PR_U08: potrafi skorzystać z odpowiednich do zadanych okoliczności środków prawnych przysługujących w postępowaniu sądowoadministracyjnym
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 30h
Realizacja zadań domowych: 25h
Przygotowanie do zaliczenia: 20h
Suma godzin: 75h
Liczba ECTS: 75h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Na ocenę ndst. (2):
- nie ma wiedzy na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (nie potrafi opisać modelu sądownictwa administracyjnego w Polsce ani wskazać regulacji prawnych w tym zakresie)
- nie zna i nie rozumie zakresu właściwości sądów administracyjnych i przedmiotu postępowania sądowoadministracyjnego
- nie potrafi omówić regulacji prawnych z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczących podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.); nie potrafi scharakteryzować przesłanek dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego
- nie zna regulacji prawnych w zakresie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym
Na ocenę dst. (3):
- ma dostateczną wiedzę na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (potrafi wskazać rodzaje sądów administracyjnych, konstytucyjną podstawę działania oraz akty ustawowe dotyczące sądownictwa administracyjnego)
- opisuje w zasadzie poprawnie wynikający z przepisów zakres właściwości sądów administracyjnych i przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego
- potrafi przedstawić podstawowe regulacje prawne z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczące podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.); wymienia poprawnie przesłanki dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego i charakteryzuje część z nich
- zna regulacje prawne w zakresie zwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz niektórych środków nadzwyczajnych
Na ocenę db. (4):
- ma ugruntowaną wiedzę na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (potrafi wskazać rodzaje sądów administracyjnych, konstytucyjną podstawę działania, akty ustawowe dotyczące sądownictwa administracyjnego, jak również organy sądów, wymagania na stanowisko sędziego itp.)
- poprawnie opisuje wynikający z przepisów zakres właściwości sądów administracyjnych i przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego, umiejąc wskazać konkretne przykłady aktów/czynności objętych kontrolą sądów administracyjnych
- w zasadzie prawidłowo potrafi omówić zarówno podstawowe, jak i bardziej złożone regulacje prawne z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczące podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.); poprawnie wymienia i charakteryzuje przesłanki dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego
- dobrze zna regulacje prawne w zakresie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym
Na ocenę bdb. (5):
- ma ugruntowaną i wyczerpującą wiedzę na temat istoty i organizacji sądownictwa administracyjnego (potrafi wskazać rodzaje sądów administracyjnych, konstytucyjną podstawę działania, akty ustawowe dotyczące sądownictwa administracyjnego, organy sądów, wymagania na stanowisko sędziego itp.), jak również ocenić model polskiego sądownictwa administracyjnego
- poprawnie opisuje wynikający z przepisów zakres właściwości sądów administracyjnych i przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego, umiejąc wskazać konkretne przykłady aktów/czynności objętych kontrolą sądów administracyjnych, łącząc je z adekwatnymi wymaganiami dopuszczalności skargi
- prawidłowo omawia zarówno podstawowe, jak i bardziej złożone regulacje prawne z zakresu postępowania sądowoadministracyjnego (dotyczące podmiotów postępowania, pism, przebiegu postępowania, rozstrzygnięć itp.), rozumiejąc relacje między poszczególnymi instytucjami; poprawnie wymienia i charakteryzuje przesłanki dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego oraz łączy ich brak z odpowiednimi skutkami procesowymi
- posiada szeroką wiedzę na temat regulacji prawnych w zakresie zwyczajnych i nadzwyczajnych środków zaskarżenia w postępowaniu sądowoadministracyjnym, charakteryzując podobieństwa i różnice między tymi środkami i trybami postępowania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: