Prawo handlowe WP-PR-PH-IIsem
Założenia i cele (ogólne): zapoznanie studentów z ogólną problematyką prawa handlowego, w tym z jego złożonością na tle innych działów prawa.
Założenia i cele (szczegółowe): przedstawienie dynamiki rozwoju prawa handlowego w związku ze zmianami w sferze cywilizacyjnej oraz rozwojem stosunków gospodarczych; ogólna charakterystyka podstawowych (kluczowych) instytucji prawa handlowego wraz ze wskazaniem na nowe zjawiska, jakie zachodzą w obrocie prawnym w zakresie stosunków prawno-handlowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_W01 Student zna i rozumie znaczenie nauk prawnych oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa
PR_W02 Student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa prywatnego (handlowego), w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
PR_W04 Student zna i rozumie, strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu
publicznego/prywatnego/międzynarodowego w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa w ramach prawa i do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
PR_W06 Studenty ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
PR_W07 Student zna i rozumie metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa prywatnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
PR_W08 Student zna i rozumie zasady stanowienia oraz stosowania norm prawnych jako metod i narzędzi modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących
PR_W09 Student zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
PR_W10 Student zna i rozumie poglądy, doktryny i prądy filozoficzne, przede wszystkim dotyczących instytucji prawnych oraz ich historycznej ewolucji
Kryteria oceniania
Opis punktów ECTS:
udział w wykładzie 30
przygotowanie do egzaminu 70
LICZBA ECTS 100/30 godz. ≈ 3 ECTS
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, dyskusja, dodatkowo prezentacje w PP w Moodle.
Metody oceniania: ocenianie ciągłe m.in. obecność i aktywność na wykładzie oraz końcowy egzamin pisemny albo egzamin ustny.
Kryteria oceniania:
PR_W01
Na ocenę 2: student nie zna charakteru i znaczenia nauk prawnych prawa handlowego oraz ich relacji do innych nauk, nie potrafi definiować pojęć i instytucji właściwych dla prawa handlowego,
Na ocenę 3, 3 plus: student zna jedynie podstawowe cechy charakteru i znaczenia nauk prawnych prawa handlowego oraz ich relacji do innych nauk, jak również potrafi jedynie w podstawowym zakresie definiować pojęcia i instytucje właściwe dla prawa handlowego
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą znajomość podstawowych cech charakteru i znaczenia nauk prawnych prawa handlowego oraz ich relacji do innych nauk, jak również potrafi definiować pojęcia i instytucje właściwe dla prawa handlowego
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą znajomość podstawowych cechy charakteru i znaczenia nauk prawnych prawa handlowego oraz ich relacji do innych nauk, jak również potrafi definiować pojęcia i instytucje właściwe dla prawa handlowego
PR_W02
Na ocenę 2: student nie zna źródeł i charakter norm prawa handlowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 3, 3 plus: student zna jedynie podstawowe źródła i charakter norm prawa handlowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą znajomość źródeł i charakteru norm prawa handlowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą znajomość źródeł i charakter norm prawa handlowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
PR_W04
Na ocenę 2: student nie zna struktury, sposobu powstawania oraz działania instytucji prawnych prawa handlowego, jak również relacji między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa w ramach prawa prywatnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 3, 3 plus: student zna jedynie podstawowe elementy struktury, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych prawa handlowego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa w ramach prawa prywatnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą znajomość struktury, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych prawa handlowego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa w ramach prawa prywatnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą znajomość struktury, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych prawa handlowego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa w ramach prawa prywatnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
PR_W06
Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa handlowego, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz nie zna technologii informacyjnych i systemów wyszukiwawczych służących zdobywaniu informacji na ich temat
Na ocenę 3, 3 plus: student ma jedynie podstawową wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa handlowego, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna jedynie w podstawowym zakresie technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
Na ocenę 4, 4 plus: student ma dobrą wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa handlowego, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz dobrze zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
Na ocenę 5: student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa handlowego, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz bardzo dobrze zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
PR_W07
Na ocenę 2: student nie zna metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych służących tworzeniu norm w zakresie prawa handlowego
Na ocenę 3, 3 plus: student zna jedynie podstawowe metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa handlowego
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą wiedzę w zakresie metod i narzędzi, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa handlowego
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa handlowego
PR_W08
Na ocenę 2: student nie zna zasad stanowienia oraz stosowania norm prawnych prawa handlowego jako metod i narzędzi modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących z zakresu prawa handlowego
Na ocenę 3, 3 plus: student posiada jedynie podstawową wiedzę dotyczącą zasad stanowienia oraz stosowania norm prawnych prawa handlowego jako metod i narzędzi modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących z zakresu prawa handlowego
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą wiedzę dotyczącą zasad stanowienia oraz stosowania norm prawnych prawa handlowego jako metod i narzędzi modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących z zakresu prawa handlowego
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą zasad stanowienia oraz stosowania norm prawnych prawa handlowego jako metod i narzędzi modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących z zakresu prawa handlowego
PR_W09
Na ocenę 2: student nie zna procesu zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
Na ocenę 3, 3 plus: student posiada jedynie podstawową wiedzę dotyczącą zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą wiedzę dotyczącą procesów zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą procesów zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
PR_W10
Na ocenę 2: student nie zna poglądów doktryny, przede wszystkim dotyczących instytucji prawnych oraz ich historycznej ewolucji z zakresu prawa handlowego
Na ocenę 3, 3 plus: student zna jedynie podstawowe poglądy doktryny, przede wszystkim dotyczących instytucji prawnych oraz ich historycznej ewolucji z zakresu prawa handlowego
Na ocenę 4, 4 plus: student posiada dobrą wiedzę dotyczącą poglądów doktryny, przede wszystkim dotyczących instytucji prawnych oraz ich historycznej ewolucji z zakresu prawa handlowego
Na ocenę 5: student posiada bardzo dobrą wiedzę dotyczącą poglądów doktryny, przede wszystkim dotyczących instytucji prawnych oraz ich historycznej ewolucji z zakresu prawa handlowego
Literatura
Literatura podstawowa:
1. A. Kidyba, Prawo handlowe, Warszawa 2023
2. Prawo gospodarcze prywatne, red. T. Mróz, M. Stec, Warszawa 2021;
3.Prawo cywilne i handlowe w zarysie, red. W. J. Katner, A. Kappes, Warszawa 2021;
4. Prawo spółek handlowych, red. A. Koch, W. Napierała, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca:
1. M. Romanowski (red.), Prawo spółek osobowych. System Prawa Prywatnego. Tom 16B, Warszawa 2023
2. S. Sołtysiński (red.), Prawo spółek kapitałowych. System Prawa Prywatnego. T. 17B. Wyd. 2, Warszawa 2016
3. Prawo spółek handlowych, t. 2, red. S. Włodyka, Warszawa 2012;
4. M. Michalski (red.), J. Dąbrowska, Powszechna dematerializacja akcji. Modernizacja konstrukcji spółki akcyjnej, Warszawa 2021
5. M. Michalski, Spółka akcyjna, Warszawa 2013;
6. K. Kopaczyńska-Pieczniak, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Warszawa, 2015
7. R. Adamus, P. Malinowski (red.)., Prosta spółka akcyjna. Komentarz, Warszawa 2021
8. A. Kappes, Spółka komandytowa, Warszawa 2014
9. U. Promińska, Spółka partnerska, Warszawa 2013
10. J. Janeta, K. Tobolska-Grela, Spółka komandytowo-akcyjna, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: