Prawo ochrony konsumenta WP-PR-MON-POchrK
Wprowadzenie
Procesy społeczne i ekonomiczne, generujące status konsumenta. Konsumeryzm.
Tło europejskie prawa ochrony konsumenta i wpływ na prawodawstwo polskie.
Pojęcie i ewolucja definicji konsumenta w naukach ekonomicznych i prawnych.
Początki regulacji w prawie polskim, jako wypadkowa prawa prywatnego i publicznego.
Relacja konsumenta do przedsiębiorcy
Umowy konsumenckie- specyfika, adhezyjny i ochrona przed klauzulami niedozwolonymi
Incydentalna i abstrakcyjna kontrola wzorca konsumenckiego.
Procesowa ochrona interesów konsumenta - analiza wybranych zagadnień procedury cywilnej
Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jako przykład absorpcji aquis - ocena. Bezpieczeństwo produktu
Konsument w umowie sprzedaży. uprawnienia. Porównanie do umowy dostawy
Status konsumenta w umowach o świadczenie usług na przykładzie:
umowy ubezpieczenia, umowy przewozu oraz usług bankowych
Aspekty zawierania umów konsumenckich za pomocą mediów elektronicznych
Ochrona konkurencji i konsumenta- aspekty publicznoprawne
Instytucjonalno prawny system ochrony interesów konsumentów w Polsce. Porównanie stanu de lege lata ze standardami międzynarodowymi. Kierunki dalszego rozwoju
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_W02: Student posiada wiedzę nt.źródeł i charakteru norm prawa ochrony konsumenta , w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do innych przedmiotów znajdujących się w programie studiów
PR_W03: Student zna proces kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata
PR_W04: Student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych charakterystycznych dla prawa ochrony konsumenta, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa prywatnego i prawa publicznego gospodarczego w ogólności.
PR_W06: Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania pojęć i stosunków prawnych w obrębie prawa ochrony konsumenta, a także ma biegłość w identyfikowaniu zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
PR_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa ochrony konsumenta
Kryteria oceniania
W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams). Studenci korzystają z dostępu z wykorzystaniem kodu do zajęć, który został im przesłany poprzez pocztę USOS UKSW. Student zalicza przedmiot zdalnie na podstawie pisemnego testu poprzez platformę Moodle,
PR_W02: Student posiada wiedzę nt.źródeł i charakteru norm prawa ochrony konsumenta , w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do innych przedmiotów znajdujących się w programie studiów
2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie
3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do norm prawa ochrony konsumenta, w szczególności cywilnego ale nie ma zdolności koherencji tych norm ani wskazania na ich genezę
4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się kwestii norm prawa ochrony konsumenta i potrafi łączyć to z dorobkiem innych nauk społecznych
5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie
PR_W03: Student zna proces kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata
2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie
3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do genezy i ewolucji instytucji prawa ochrony konsumenta
4) Student posiada dobrą wiedzę o procesie kształtowania się norm i instytucji prawa ochrony konsumenta w historii Polski i świata
5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie
PR_W04: Student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych charakterystycznych dla prawa ochrony konsumenta, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa prywatnego i prawa publicznego gospodarczego w ogólności.
2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie
3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do korelacji instytucji prawnych ochrony konsumenta ale nie ma zdolności wiązania tego z dorobkiem innych dziedzin
4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się podstawowych instytucji prawa ochrony konsumenta i potrafi łączyć to z dorobkiem innych nauk prawnych
5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie
PR_W06: Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania pojęć i stosunków prawnych w obrębie prawa ochrony konsumenta, a także ma biegłość w identyfikowaniu zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie
3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się relacji pomiędzy instytucjami prawa ochrony konsumenta i w podstawowym stopniu potrafi korzystać z technologii informacyjnych
4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się podstaw prawa ochrony konsumenta i potrafi zadowalająco korzystać z technologii informatycznych i zasobów, co pozwala mi na dokonywanie analizy prawnej w zakresie przewidzianym przedmiotem
5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie i potrafi biegle korzystać z technologii informatycznych i zasobów, co pozwala mi na dokonywanie analizy prawnej w zakresie przewidzianym przedmiotem
PR_W07: Student zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa ochrony konsumenta
2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie
3)Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do metod i narzędzi legislacji w prawie ochrony konsumenta
4) Student posiada zadowalającą wiedzę odnoszącą się do metod i narzędzi legislacji w prawie ochrony konsumenta i potrafi wskazać tendencje de lege lata
5)Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie i potrafi wskazać projektowane lub potrzebne koncepcje zmian w prawie ochrony konsumenta,
Literatura
podstawowa
1/ E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004 i późniejsze
2/ M. Jagielska, Dochodzenie roszczeń konsumenckich, Nowy ład dla konsumentów, Warszawa 2020
3/ T. Czech, Prawa Konsumenta, Komentarz, Warszawa 2017 ( i późniejsze wydania, ostatnie: 2020)
uzupełniająca:
1/ Z. Brodecki (red.) Finanse seria: Aquis Communautaire, Warszawa 2004
2/ P. Mikłaszewicz, Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2008
3/ R. Szostak, Umowy o przejęcie obowiązku wykonywania świadczeń gwarancyjnych na tle konsumenckiego prawa europejskiego, Warszawa 1994
4/ D. Fuchs, K. Malinowska, D. Maśniak (red.) Kontrakty w ubezpieczeniach, Warszawa 2020
5/ M. Jagielska, Odpowiedzialność za produkt, Zakamycze 1999
6/ B.W. Harvey, D.L. Parry, The Law of Consumer Protection and Fair Traiding, London 2000
7/ Uniform Consumer Sales Practices Act, zasoby www.
8/ T. Skoczny, Ustawa o prawach konsumenta, Warszawa 2015
9/ M. Jagielska, Polskie prawo konsumenckie na tle wspólnotowym, Rejent nr 3-4/2004
10/ E/ Łętowska, Komentarz do ustawy o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny (...), Warszawa 2000 ( i późniejsze wydania)
11/ T. Skoczny (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014 ( późniejsze wydania)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: