Bankowość centralna WP-PR-MON-BC
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Przyczyny i okoliczności powoływania pierwszych banków centralnych – omówienie na przykładach.
2. Prezentacja instytucji pełniących funkcje centralnego banku państwa w Polsce w latach 1828–1945 (Bank Polski, Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa, Bank Polski S.A., Bank Emisyjny w Polsce).
3. Narodowy Bank Polski (1945–1997). Zasady funkcjonowania. Kierunki zmian w dziedzinie bankowości centralnej – do czasu uchwalenia obecnie obowiązującej ustawy o NBP.
4. Narodowy Bank Polski – forma instytucjonalna, cel podstawowy działalności, funkcje, zadania.
5. Organy NBP. Struktura organizacyjna instytucji.
6. Niezależność banku centralnego.
7. Problem kompetencji prawotwórczych organów NBP.
8. Kształtowanie i realizacja polityki pieniężnej. Narzędzia realizacji polityki pieniężnej.
9. Działalność emisyjna.
10. Zarządzanie rezerwami dewizowymi.
11. Rozliczenia pieniężne.
12. Obsługa bankowa budżetu państwa.
13. Gospodarka finansowa NBP.
14. ESBC, EBC – omówienie problematyki ze szczególnym uwzględnieniem struktury organizacyjnej, zasad funkcjonowania oraz zagadnień kształtowania i realizacji polityki pieniężnej.
15. Zasady funkcjonowania banków centralnych w poszczególnych państwach europejskich podstawowe zasady i założenia – omówienie na przykładach.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PR_W02: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii bankowości centralnej i kształtowania się w tym okresie zasad uniwersalnych będących podstawą funkcjonowania współczesnych systemów bankowych.
PR_W03: Student zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji typowych dla funkcjonowania systemów bankowych.
PR_W04: Student zna i rozumie strukturę poszczególnych instytucji prawnych typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, dostrzega istotne ich powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa bankowego oraz innych powiązanych dziedzin prawa.
PR_W06: Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie relacji podmiotów funkcjonujących w systemie bankowym, potrafi określić powiązania i wpływ decyzji banku centralnego na funkcjonowanie sektora bankowego, posiada również wiedzę w zakresie klasyfikacji poszczególnych rozwiązań i narzędzi stosowanych w dziedzinie bankowości centralnej, wie jednocześnie jak poszukiwać właściwych źródeł informacji.
PR_W07: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa bankowego.
Umiejętności
PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w okolicznościach koniecznej oceny prawidłowości funkcjonowania współczesnych systemów bankowych oraz stosowanych narzędzi polityki pieniężnej.
PR_U07: Student potrafi projektować i tworzyć prace pisemne obejmujące analizę różnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemu bankowego.
PR_U08: Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa bankowego. Zna i potrafi dokonać analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.
PR_U09: Student posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych dotyczących różnych problemów prawa bankowego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.
Kompetencje społeczne
PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm dotyczących funkcjonowania współczesnych systemów bankowych, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.
PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi polityki pieniężnej i potrafi przypisać określone kompetencje właściwym podmiotom.
PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.
Opis ECTS
Udział w wykładzie (MS Teams), aktywność na platformie e-learningowej (Platforma Moodle): 30 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 25 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 40 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Suma godzin: 100 godz.
Liczba ECTS: 100 godz./25 = 4 ECTS
Kryteria oceniania
W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams) ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (z wykorzystaniem Platformy Moodle). Studenci korzystają z zamieszczonego na Platformie Moodle Kalendarza zajęć. Kod do zajęć został zamieszczony w ogłoszeniach do kursu na Platformie Moodle.
--------------------------
EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin pisemny, test.
--------------------------
EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.
---------------------------
EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.
Kryteria oceniania
Wiedza
PR_W02: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii bankowości centralnej i kształtowania się w tym okresie zasad uniwersalnych będących podstawą funkcjonowania współczesnych systemów bankowych.
(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.
(3) Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu historii bankowości centralnej, jednak nie potrafi jej „przełożyć” na funkcjonowanie współczesnych systemów bankowych.
(4) Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu historii bankowości centralnej i w podstawowym stopniu potrafi ocenić znaczenie tego okresu dla funkcjonowania współczesnych systemów bankowych.
(5) Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii bankowości centralnej i jej znaczenia dla funkcjonowania współczesnych systemów bankowych.
PR_W03: Student zna i rozumie proces kształtowania się norm i instytucji typowych dla funkcjonowania systemów bankowych.
(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.
(3) Student posiada podstawową wiedzę w zakresie kształtowania się norm i instytucji typowych dla funkcjonowania systemów bankowych.
(4) Student posiada wiedzę w zakresie kształtowania się norm i instytucji typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, jednak nie potrafi ich identyfikować w odniesieniu do omawianego na zajęciach okresu ewolucji.
(5) Student posiada wiedzę w zakresie kształtowania się norm i instytucji typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, potrafi je wymienić i scharakteryzować.
PR_W04: Student zna i rozumie strukturę poszczególnych instytucji prawnych typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, dostrzega istotne ich powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa bankowego oraz innych powiązanych dziedzin prawa.
(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.
(3) Student posiada podstawową wiedzę w zakresie struktury poszczególnych instytucji prawnych typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, przynajmniej w stopniu podstawowym dostrzega istotne ich powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa bankowego oraz innych powiązanych dziedzin prawa.
(4) Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie struktury poszczególnych instytucji prawnych typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, jest w stanie wskazać istotne ich powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa bankowego oraz innych powiązanych dziedzin prawa.
(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie struktury poszczególnych instytucji prawnych typowych dla funkcjonowania systemów bankowych, swobodnie ocenia istotne ich powiązania odnoszące się do przepisów szeroko rozumianego prawa bankowego oraz innych powiązanych dziedzin prawa.
PR_W06: Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie relacji podmiotów funkcjonujących w systemie bankowym, potrafi określić powiązania i wpływ decyzji banku centralnego na funkcjonowanie sektora bankowego, posiada również wiedzę w zakresie klasyfikacji poszczególnych rozwiązań i narzędzi stosowanych w dziedzinie bankowości centralnej, wie jednocześnie jak poszukiwać właściwych źródeł informacji.
(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.
(3) Student posiada jedynie podstawową wiedzę w przedmiotowym zakresie.
(4) Wiedza studenta jest pogłębiona występują jednak drobne braki w rozumieniu mechanizmów oddziaływania banku centralnego na sektor bankowy i warunków zastosowania w praktyce określonych narzędzi polityki pieniężnej.
(5) Wiedza studenta jest pogłębiona, zna i rozumie mechanizmy oddziaływania banku centralnego na sektor bankowy oraz warunki zastosowania w praktyce określonych narzędzi polityki pieniężnej.
PR_W07: Student posiada pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa bankowego.
(2) Student nie posiada wiedzy w przedmiotowym zakresie.
(3) Student posiada podstawową wiedzę w zakresie metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm w zakresie prawa bankowego.
(4) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
(5) Student posiada pogłębioną wiedzę w przedmiotowym zakresie, swobodnie posługuje się metodami i narzędziami służącymi tworzeniu norm w zakresie prawa bankowego.
Umiejętności
PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w okolicznościach koniecznej oceny prawidłowości funkcjonowania współczesnych systemów bankowych oraz stosowanych narzędzi polityki pieniężnej.
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną w okolicznościach koniecznej oceny prawidłowości funkcjonowania współczesnych systemów bankowych oraz stosowanych narzędzi polityki pieniężnej.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.
(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w przedmiotowym zakresie.
PR_U07: Student potrafi projektować i tworzyć prace pisemne obejmujące analizę różnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemu bankowego.
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu.
(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i przygotowuje prace pisemne w zakresie problematyki wykładu.
PR_U08: Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa bankowego. Zna i potrafi dokonać analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta są na podstawowym poziomie.
(4) Umiejętności studenta są na wyróżniającym poziomie.
(5) Umiejętności studenta są na wyróżniającym poziomie i obejmują poprawną analizę wybranych aktów prawnych.
PR_U09: Student posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych dotyczących różnych problemów prawa bankowego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.
2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu.
(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa bankowego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.
Kompetencje społeczne
PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm dotyczących funkcjonowania współczesnych systemów bankowych, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy i reguły funkcjonowania obydwu poziomów krajowych systemów bankowych.
PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi polityki pieniężnej i potrafi przypisać określone kompetencje właściwym podmiotom.
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi polityki pieniężnej i potrafi przypisać określone kompetencje właściwym podmiotom.
PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac.
Literatura
Literatura podstawowa:
R. Kokoszczyński, B. Pietrzak, Bankowość centralna od A do Z, Narodowy Bank Polski, Warszawa 2008. Publikacja dostępna na stronie www.nbp.pl, zostanie również udostępniona w trakcie zajęć (Platforma Moodle).
A. Mikos-Sitek, P. Zapadka, Prawo finansów publicznych, Warszawa 2018, rozdz. 3.
Literatura uzupełniająca:
J. Świderska (red.), Bank centralny w Polsce. Wybrane aspekty, Warszawa 2010.
Źródła prawa:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2.4.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).
Ustawa z dnia 29.8.1997 r. o Narodowym Banku Polskim (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1810 ze zm.).
Ustawa z dnia 29.8.1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2357 ze zm.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: