Służby specjalne w demokratycznym państwie prawa WP-MON-PO-S-SSDPP
Zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego jest jednym z istotnych zadań administracji publicznej we współczesnym świecie. Funkcjonowanie służb specjalnych stanowi jeden z ważnych elementów systemu organów w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Celem wykładu jest przedstawienie ram prawnych funkcjonowania cywilnych służb specjalnych, na przykładzie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Służby specjalne są szczególną formą administracji ingerującej. W ramach wykładu studenci zapoznają się z zadaniami cywilnych służb specjalnych, ich strukturą organizacyjną, uprawnieniami funkcjonariuszy AW i ABW oraz zasadami kontroli nad funkcjonowaniem tych służb. Problematyka cywilnych służb specjalnych odniesiona zostanie do klasycznych pojęć z zakresu prawa administracyjnego, takich jak administracja ingerująca, władztwo, kontrola.
W jego ramach student powinien uzyskać pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu cywilnych służb specjalnych w demokratycznym państwie. Student powinien znać specyfikę funkcjonowania tego rodzaju administracji. Umieć odróżnić ten rodzaj administracji od innych podmiotów administrujących. Student powinien znać znaczenie informacji we współczesnym świecie i zagrożenia w cyberprzestrzeni. Powinien rozumieć konieczność zapewnienia równowagi miedzy bezpieczeństwem a prawami obywatelskimi, w tym przede wszystkim prawem do prywatności. Student powinien umieć analizować w tym kontekście rzeczywistość społeczną. W ramach wykładu odbędą się moderowane spotkania z byłymi oficerami cywilnych służb specjalnych.
W cyklu 2023/24_Z:
Zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego jest jednym z istotnych zadań administracji publicznej we współczesnym świecie. Funkcjonowanie służb specjalnych stanowi jeden z ważnych elementów systemu organów w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Celem wykładu jest przedstawienie ram prawnych funkcjonowania cywilnych służb specjalnych, na przykładzie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Służby specjalne są szczególną formą administracji ingerującej. W ramach wykładu studenci zapoznają się z zadaniami cywilnych służb specjalnych, ich strukturą organizacyjną, uprawnieniami funkcjonariuszy AW i ABW oraz zasadami kontroli nad funkcjonowaniem tych służb. Problematyka cywilnych służb specjalnych odniesiona zostanie do klasycznych pojęć z zakresu prawa administracyjnego, takich jak administracja ingerująca, władztwo, kontrola. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student będzie oceniany przy uwzględnieniu następujących kryteriów. Po pierwsze, brana będzie pod uwagę wiedza, po drugie aktywność i samodzielne przygotowanie do zajęć. Przy ocenie aktywności będzie brane pod uwagę
1) aktywny udział w zajęciach,
2) przygotowanie na zajęcia, oceniane na podstawie udziału w dyskusji,
3) wykonywanie zadań i przygotowanie prezentacji.
Prezentacja będzie przygotowana na ocenę bardzo dobrą. Wykład częściowo dialogowany. W ramach wykładu poza prezentacją omawianych zagadnień, prowadzony jest dialog pomiędzy wykładowcą a studentami, którzy wobec ukazanych przez wykładowcę problemów dokonują analizy prawnej zagadnienia i prezentują uzasadnione indywidualne poglądy. Wykładowca inicjuje dyskusje problemowe. Ocenie podlega udział studenta w wykładzie i jego merytoryczne zaangażowanie. Wiedza jest oceniana w oparciu egzamin pisemny w formie testowej. Na ocenę w częściach równych składają się oba komponenty.Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.
Zasady oceniania:
R_W02, Student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym.
Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie źródeł prawa dotyczących funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student nie potrafi scharakteryzować potrafi scharakteryzować norm prawnych dotyczących ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym.
Na ocenę 3, 3,5: student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym na poziomie dobrym.
Na ocenę 5: student zna źródła prawa dotyczące funkcjonowania cywilnych służb specjalnych; student potrafi scharakteryzować normy prawne dotyczące ich funkcjonowania w aspekcie historycznym i współczesnym na poziomie bardzo dobrym.
PR_W03 Student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów
Na ocenę 2: student nie zna procesu kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów.
Na ocenę 3, 3,5: student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów na poziomie dostatecznym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów na poziomie dobrym.
Na ocenę 5: student zna proces kształtowania się służb specjalnych w historii Polski i innych przykładowych krajów na bardzo dobrym.
PR_W04, student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP;
Na ocenę 2: student nie zna struktury służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania; student nie potrafi opisać relacji między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP.
Na ocenę 3, 3,5: student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania na poziomie dostatecznym; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP na poziomie dostatecznym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania na poziomie dobrym; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP na poziomie dobrym.
Na ocenę 5: student zna strukturę służb specjalnych w Polsce oraz zasady ich funkcjonowania na poziomie bardzo dobrym; student potrafi opisać relacje między władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą w procesie kontroli i nadzoru nad służbami specjalnymi w RP na poziomie bardzo dobrym.
PR_W06, student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi.
Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi.
Na ocenę 3, 3,5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie dobrym.
Na ocenę 5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego w zakresie działania służb specjalnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie bardzo dobrym.
Literatura
Literatura podstawowa:
-M. Bożek, M. Czuryk, M. Karpiuk, J. Kostrubiec, Służby specjalne w strukturze władz publicznych : zagadnienia prawnoustrojowe, Warszawa 2014,
- Służby specjalne w strukturze władz publicznych: zagadnienia prawnoustrojowe, pod red. M. Brożka, Warszawa 2014,
-B. Opaliński, M. Rogalski, P. Szustakiewicz, Ustawa o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu. Komentarz. Warszawa 2017 (Legalis),
- P. Łabuz, T. Safjański, W. Zubrzycki, Ustawa o działaniach antyterrorystycznych. Komentarz, Warszawa 2019 (Legalis),
Literatura dodatkowa
- S. Zalewski, Służby specjalne w państwie demokratycznym, Warszawa 2005,
- Polskie służby specjalne : słownik / pod red. Konstantego A. Wojtaszczyka, Warszawa 2011,
Ustawa:
-ustawa z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu .
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Student będzie oceniany przy uwzględnieniu następujących kryteriów. Po pierwsze, brana będzie pod uwagę wiedza, po drugie aktywność i samodzielne przygotowanie do zajęć. Przy ocenie aktywności będzie brane pod uwagę |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: