Introduction to public international law WP-MON-PO-S-Itpil
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM ZAJĘĆ
1.Zagadnienia wprowadzające.
2.Prawo międzynarodowe publiczne a inne gałęzie prawa.
3.Zasady i normy prawa międzynarodowego.
4.Podmiotowość w prawie międzynarodowym.
5.Państwo i jego atrybuty: powstanie i upadek państwa, terytorium państwowe, suwerenność, immunitet, sukcesja, misje dyplomatyczne.
6.Organizacje międzynarodowe.
7.Terytorium niepaństwowe. Prawo morza.
8.Status jednostki w prawie międzynarodowym: obywatelstwo, bezpaństwowcy, cudzoziemcy, azylanci.
9.Zakaz stosowania siły w prawie międzynarodowym. Retorsje, represalia, sankcje międzynarodowe. Pokojowe rozstrzyganie sporów.
Oczekiwane kompetencje studenta:
Znajomość podstawowych zagadnień prawa międzynarodowego. Znajomość podstawowych konwencji, w tym szczególnie konwencji wiążących Polskę. Umiejętność odnoszenia zagadnień teoretycznych do praktyki. Znajomość relacji między prawem międzynarodowym a prawem krajowym
Wykaz warunków koniecznych do realizacji kształcenia
(technicznych, organizacyjnych, formalnych):
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Egzamin pisemny / egzamin poprawkowy pisemny
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 definiuje pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego.
EK2 zna zródła prawa międzynarodowego.
EK3 zna zagadnienie podmiotowości prawnomiędzynarodowej (państwo, organizacja międzynarodow).
EK4 zna regulujące zagadnienia statusu jednostki w prawie międzynarodowym.
EK5 opisuje kwestię stosowania siły w prawie międzynarodowym .
Udział w zajęciach: 30
Praca własna studenta - lektura zadanej literatury: 10
Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć: 10
Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu: 30
SUMA GODZIN: 80
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU: 3,5
Kryteria oceniania
EK1 definiuje pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego.
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna nawet podstawowych pojęć z zakresu prawa międzynarodowego.
- na ocenę 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego.
- na ocenę 4 (db.): Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego.
- na ocenę 5 (bdb.): Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego oraz potrafi je ze sobą porównywać.
EK2 zna zródła prawa międzynarodowego.
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna nawet podstawowych zrodel prawa międzynarodowego.
- na ocenę 3 (dst.): Student zna podstawowe zrodla prawa międzynarodowego.
- na ocenę dobrą (db): Student zna wszystkie zródła prawa międzynarodowego
- na ocenę 5 (bdb.): Student zna zródła prawa międzynarodowego oraz potrafi je ze sobą porównać i określić ich znaczenie.
EK3 zna zagadnienia podmiotowości prawnomiędzynarodowego.
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna podmiotów prawa międzynarodowego.
- na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wymienić podmioty prawa międzynarodowego .
- na ocenę 4 (db.): Student potrafi wymienić podmioty prawa międzynarodowego i wskazać ich cechy.
- na ocenę 5 (bdb.): Student zna podmioty prawa międzynarodowego i ich cechy wskazując na kwestie sporne i posiłkując się orzecznictwem.
EK4 zna zagadnienia statusu jednostki prawa międzynarodowego
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna umów międzynarodowych regulujących status jednoskti prawa międzynarodowego
- na ocenę 3 (dst.): Student zna niektóre umowy międzynarodowe regulujące status jednoski w prawie międzynarodowym i potrafi je krótko scharakteryzować.
- na ocenę 4 (db.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące status jednostki w prawie międzynarodowym i potrafi je dobrze scharakteryzować.
- na ocenę 5 (bdb.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące statusu jednostli w prawie międzynarodowym, potrafi je dobrze scharakteryzować, oraz rzetelnie ocenić ich znaczenie.
EK5 opisuje kwestię stosowania siły w prawie międzynarodowym.
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać roli poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego.
- na ocenę 3 (dst.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie krótko scharakteryzować.
- na ocenę 4 (db.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie dobrze scharakteryzować.
- na ocenę 5 (bdb.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie dobrze scharakteryzować oraz wskazać dokładne różnice i zależności pomiędzy nimi.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Literatura:
Leading workbook:
R. Bierzanek, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne
Other recommended workbook:
Malcom Evans International law
W. Czapliński, A. Wyrozumska, Prawo międzynarodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: