Socjologiczne i psychologiczne zagadnienia wspólnot wirtualnych WP-CWC-N-1-SiPZWW
Treści merytoryczne:
Wspólnota wirtualna - wymiar poznawczy, pragmatyczny, społeczny, osobowy. Rola wspólnot wirtualnych.
Zachowania grupowe członków wspólnot wirtualnych (aktywność grupowa, mechanizmy uczestnictwa: status, rola, style zachowań, tożsamość uczestników).
Przebieg komunikacji w grupie wirtualnej. Teoretyczne aspekty komunikacji w rzeczywistości wirtualnej. Język i jego rola we wspólnocie wirtualnej.
Rola zmiennych społeczno-demograficznych we wspólnotach wirtualnych. Efekt polaryzacji.
Zachowania kulturowe grup wirtualnych.
Więzi społeczne i psychiczne wspólnot wirtualnych.
Relacje interpersonalne w rzeczywistości wirtualne a realnej.
Odpowiedzialność i zaufanie we wspólnotach wirtualnych.
Wywieranie wpływu i konformizm w sieci. Nagrody i kary we wspólnotach wirtualnych.
Zachowania prospołeczne i agresja w relacjach wirtualnych.
Rywalizacja i współpraca w sieci.
Atrakcyjność interpersonalna w sieci.
Bliskość w sieci i jej uwarunkowania.
Natura sieciowych związków.
Fascynacja i uzależnienie w kontekście wspólnot wirtualnych.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o socjologicznych i psychologicznych uwarunkowaniach wspólnot wirtualnych.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowią:
wynik uzyskany z testu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia;
ponadto, w czasie zajęć studenci uczestniczą w grupach dyskusyjno-zadaniowych, a wyniki prac grupy są oceniane na skali punktowej od 0 do 3.
Suma punktów z testu oraz zajęć stanowi kryterium oceny studenta.
W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach student przygotowuje krótką wypowiedź pisemną na dany temat, która podlega punktacji.
Literatura
M. Radochoński, B. Przywara (red.), Jednostka - grupa - cybersieć. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego, WSIiZ w Rzeszowie, Rzeszów 2004.
J. Lipiński, Kultura grup dyskusyjnych w Internecie, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008.
M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008.
D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, wyd. SWPS "Academica", Warszawa 2006.
G. Polkowska-Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, wyd. "Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne", Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: