Informatyzacja i projekty informatyczne WP-CWC-N-1-IiPI
1. Wstęp: informatyzacja i projekty informatyczne
Przytoczenie najważniejszych pojęć w języku polskim i w języku angielskim. Podstawowe założenia projektu
informatycznego. Ścieżka krytyczna. Przykłady projektów informatycznych. Problemy związane z terminową realizacją
projektu informatycznego.
2. Metody oceny efektywności projektów informatycznych
Metody tradycyjne. Metody dyskontowe. Nakłady. Efekty.
3. Metodyki zarządzania projektami informatycznymi
Cykl wodospadowy. Scrum. Kanban. Lean. Rational Unified Process. Ciągła integracja. Prototypowanie.
4. Ryzyko w projekcie informatycznym
Identyfikacja ryzyka. Ocena ryzyka. Minimalizacja ryzyko.
5. Podstawowe zagadnienia inżynierii oprogramowania
Systemy kontroli wersji. Narzędzia do budowy i wdrożenia artefaktów. Automatyzacja. Statyczna analiza kodu źródłowego.
Utrzymanie systemu informatycznego.
6. Wybrane normy dotyczące projektów informatycznych
ISO 9126. ISO 9000.
7. UML
Modelowanie. Klasyfikacja diagramów UML. Standardy modelowania UML.
8. Prezentacja projektów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Przedmiot interdyscyplinarny - prawo, informatyka i nauki o zarządzaniu. W ramach zajęć zrealizowane zostaną wszystkie kierunkowe efekty uczenia się w odniesieniu do zarządzania projektami. 4 punkty ECTS odpowiadają 100 h pracy studenta, tym mieści się 15 h zajęć stacjonarnych, 45 godzin to analiza literatury, a 40 h zajmuje przygotowanie pracy zaliczeniowej.
Kryteria oceniania
Projekt pisemny lub egzamin.
Założenia projektu pisemnego:
1. Przygotowanie dokumentacji do wybranego projektu informatycznego (np. gry komputerowej, serwisu internetowego, analizy danych dla klienta)
2. Projekty są 1-4 osobowe.
3. Projekt można realizować w narzędziu UMLet, yEd lub innym narzędziu zgodnym z UML 2.0+
4. Oceniana jest wartość merytoryczna treści referatu, dobór literatury przedmiotu i przejrzystość prezentacji treści (w tym diagramów).
5. Brana jest pod uwagę kreatywność, a nie szczegóły techniczne.
6. Końcowym produktem jest dokumentacja + ewentualny projekt przygotowany w narzędziu UML.
Literatura
S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wydawnictwo
Helion 2006.
Patrick Graessle, Henriette Baumann, Philippe Baumann: "UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach (ebook)",
Wydawnictwo Helion 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: