Wprowadzenie do e-usług WP-BGC-N-2-WdEu
E-usługa to usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka. Funkcjonowanie jednostki i przedsiębiorców na rynku bez udziału e-usług jest obecnie utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe.
Z tego względu konieczne jest poznanie charakterystyki e-usług i ich konstytutywnych cech, by można było właściwie planować i realizować określone przedsięwzięcia. Wiedza ta jest konieczna dla wszystkich podmiotów uczestniczących w e-usłudze, tj. dla konsumenta, dla przedsiębiorcy (biznesu) oraz dla podmiotu publicznego (administracji, rządu).
Znajomość rodzajów e-usług jest przydatna w planowaniu określonych procesów biznesowych. Pozwala też odnaleźć się danym podmiotom jako konsumenci lub przedsiębiorcy w określonych systemach prawnych, co ma znaczenie dla takich kwestii jak np. należyte wykonywanie zobowiązań, odpowiedzialność za usługi, ochrona danych osobowych, zabezpieczenia transakcji itp.
W cyklu 2021/22_Z:
E-usługa to usługa świadczona drogą elektroniczną przez sieć telekomunikacyjną, a w tym sieć komputerową, np. Internet, z wykorzystaniem technologii informacyjnej, której świadczenie jest zautomatyzowane i która wymaga niewielkiego udziału człowieka. Funkcjonowanie jednostki i przedsiębiorców na rynku bez udziału e-usług jest obecnie utrudnione, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
W zakresie efektu BwGC_W06 (zna i rozumie zagadnienie usług świadczonych za pomocą nowych technologii. Ma wiedzę o zakresie i rodzajach e-usług i ich wpływie na gospodarkę cyfrową), student ma wiedzę o :
EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;
EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;
EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa.
W zakresie efektu BwGC_W12 (zna i rozumie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym), student ma wiedzę o
EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie
W zakresie efektu BwGC_K06 (jest gotów do podejmowania zadań w obszarze gospodarki cyfrowej przy realizacji projektów w sposób przedsiębiorczy i z poszanowaniem zasad etycznych), student potrafi:
EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi
EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie
Opis ECTS:
Nakład pracy studenta 4 pkt ECTS (100 h), przy założeniu, że 1 pkt ECTS to 25 h pracy studenta:
1. aktywny udział w wykładzie 30 h
2. przygotowanie się do zajęć poprzez lekturę zadanej literatury, w tym literatury w języku angielskim 30 h
3. przygotowanie prezentacji na temat wybranej e-usługi 20 h
4. wykonywanie zadanych prac domowych zamieszczanych na platformie MS Teams 20 h
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Efekty dotyczące wiedzy tj. odnoszące się do efektów kierunkowych o symbolach BwGC_W06 i BwGC_W12 są oceniane poprzez:
- odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; przygotowaną prezentację,
Efekty dotyczące kompetencji społecznych tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_K06 są oceniane poprzez:
- ocenę udziału w dyskusji, sposób przedstawienia prezentacji, wykonane zadania domowe.
Kryteria oceniania:
1. W zakresie efektu BwGC_W06 (zna i rozumie zagadnienie usług świadczonych za pomocą nowych technologii. Ma wiedzę o zakresie i rodzajach e-usług i ich wpływie na gospodarkę cyfrową)
na ocenę bardzo dobrą
Student ma pogłębioną wiedzę o :
EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;
EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;
EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Wiedza jest oparta o znajomość literatury i praktyki. Student płynnie porusza się w prezentowanej wyżej tematyce.
na ocenę dobrą
Student ma dobrą orientację i wiedzę o :
EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;
EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;
EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Student opiera wiedzę o znajomość literatury i praktyki. Wspiera się źródłami wiedzy przy formułowaniu wypowiedzi.
na ocenę dostateczną
Student ma podstawową wiedzę o :
EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;
EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;
EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Zna podstawowe definicje podane podczas zajęć.
na ocenę niedostateczną
Student nie ma wiedzy o :
EU1: różnych definicjach pojęcia e-usługi;
EU2: cechach i rodzajach e-usług oraz o ich klasyfikacji ze względu na podmiot, przedmiot i treść;
EU3: szansach i zagrożeniach związanych z e-usługami dla społeczeństwa, gospodarki i funkcjonowania państwa. Student rozumie istoty i definicji e-usług i nie potrafi się wypowiadać o tym zjawisku.
2. W zakresie efektu BwGC_W12 (zna i rozumie zasady funkcjonowania konsumenta na rynku cyfrowym)
na ocenę bardzo dobrą
Student ma pogłębioną wiedzę o
EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Prezentuje wiedzę posługując się właściwą siatką pojęciową z uwzględnieniem aktualnej literatury.
na ocenę dobrą
Student ma dobrą wiedzę o
EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Posługuje się właściwą siatką pojęciową z uwzględnieniem literatury podawanej podczas zajęć.
na ocenę dostateczną
Student ma podstawową wiedzę o
EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Wiedza jest oparta jedynie o treści przekazane podczas wykładu. Nie uwzględnia innych źródeł.
na ocenę niedostateczną
Student nie ma wiedzy o
EU4: zasadach funkcjonowania konsumenta w przestrzeni cyfrowej, w tym o jego prawach i obowiązkach związanym z korzystaniem z usług świadczonych elektronicznie. Student nie rozumie zasad funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Nie potrafi posługiwać się pojęciami prezentowanymi podczas zajęć.
3. W zakresie efektu BwGC_K06 (jest gotów do podejmowania zadań w obszarze gospodarki cyfrowej przy realizacji projektów w sposób przedsiębiorczy i z poszanowaniem zasad etycznych)
na ocenę bardzo dobrą
Student w sposób biegły i samodzielny potrafi:
EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi
EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań odwołuje się do posiadanej wiedzy i doświadczeń.
na ocenę dobrą
Student w sposób samodzielnie potrafi:
EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi
EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań odwołuje się do posiadanej wiedzy.
na ocenę dostateczną
Student w potrafi w podstawowym wymiarze:
EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi
EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Przy wykonywaniu danych zadań korzysta ze wsparcia merytorycznego i konsultacji.
na ocenę niedostateczną
Student nie potrafi:
EU5: ocenić, czy dane treści i funkcjonalności w sieci mają charakter e-usługi
EU6: stworzyć koncepcję e-usługi lub ocenić istniejącą e-usługę uzasadniając ją poprzez wskazanie konstytutywnych cech i określając jej znaczenie. Nie wykazuje też inicjatywy do podejmowania określonych działań.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Flis, J. Szut, B. Mazurek-Kucharska, J. Kuciński, E-usługi – definicja i przykłady Badanie zapotrzebowania na działania wspierające rozwój usług świadczonych elektronicznie (e-usług) przez przedsiębiorstwa mikro i małe, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/e128419bc4aca1881822862d9da143f5.pdf;
2. K. Batko, G. Billewicz, E-USŁUGI W BIZNESIE I ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, "Studia Ekonomiczne "/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
2013 | nr 136 Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań | 47-63, http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171252413;
3. A. Kaczorowska, E-usługi administracji publicznej w warunkach zarządzania projektami, Łódź 2013, http://pdf.helion.pl/e_0e3x/e_0e3x.pdf.
4. A. Scupola, E-services: Characteristics, scope and conceptual strengths, "International Journal of E-Services and Mobile Applications" 2009, Vol. 1, Issue 3, https://www.academia.edu/24419385/E_services_Characteristics_scope_and_conceptual_strengths.
Literatura uzupełniająca:
1. F. Beheshti Zavareha, M. Shoki Md Ariffa, A. Jusoha, N. Zakuana, A. Zaidi Baharia, E-Service Quality Dimensions and Their Effects on ECustomer Satisfaction in Internet Banking Services. "Procedia" Social and Behavioral Sciences, 40 ( 2012 ) 441 – 445; https://core.ac.uk/download/pdf/82118439.pdf;
2. L. BATAGAN, A. POCOVNICU, Sergiu CAPISIZU, E-SERVICE QUALITY MANAGEMENT, "Journal of Applied Quantitative Methods" 2009, Vol 4 No 3, 372-378, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ864082.pdf.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: