Media w gospodarce cyfrowej WP-BGC-N-2-MGC-ćw
Spis tematów ćwiczeń wraz z literaturą (30 g):
1. Zajęcia organizacyjne. Utworzenie zespołów pracy (1- lub 2-osobowych) do przygotowania prezentacji dotyczącej mediów w epoce cyfrowej i ustalenie problematyki. (2 g)
2. Praca w małych zespołach – formułowanie problemu, tematu i tytułu prezentacji. (2 g)
3. Praca w małych zespołach – sformułowanie tytułu prezentacji, planu i znalezienie bibliografii. (2 g)
4. Znaczenie technologii informacyjnej; twardy i miękki determinizm mediów; ludzkie kierowanie; rewolucja informacyjna rewolucją niezamierzonych rezultatów – studium tekstu i dyskusja. (2 g)
Isaac Asimow, Przedmowa, w: Paul Levinson, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 313-341.
5. Rozwój mediów. Telefon i radio. (2 g)
Paul Levinson, Telefon. Zabawka, która ryknęła, Radio. A teraz wszyscy razem, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 111-161.
6. Rozwój mediów. Kino i telewizja. (2 g)
Paul Levinson, Przetrwanie medialnie przystosowanych. Radio, kino i telewizja w naszych niszach ekologicznych, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 162-181.
7. Rozwój mediów. Przetwarzanie tekstu. Autor on-line jako wydawca i księgarz. (2 g)
Paul Levinson, Przetwarzanie tekstu i jego mistrzowie, Autor on-line jako wydawca i księgarz, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 199-232.
8. Rozwój mediów. Komputer, internet i smartfon. (2 g)
Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch, Technologie założycielskie, w: Tychże, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020, s. 21-35.
9. Rodzaje mediów społecznościowych. Social Media Marketing na YouTubie, Facebooku i Twitterze. (2 g)
10. Budowanie marki osobistej w nowoczesnych mediach. Biznesplan i kreowanie marki w mediach społecznościowych. (2 g)
11. Usługa streamingu prywatnego na wybranych przykładach. (1 g)
12. Przeniesienie mediów papierowych do Internetu i do postaci elektronicznej. (2 g)
13. Zagrożenia dzieci i młodzieży w Internecie. Wpływ gier komputerowych na rozwój dzieci w wieku szkolnym.(2 g)
14. Uzależnienia współczesnej młodzieży od korzystania ze smartfonu. Uzależnienia starszej młodzieży od Instagramu. (2 g)
15. Kradzież tożsamości na portalach randkowych. (1 g)
16. Szerzenie dezinformacji na portalach społecznościowych poprzez fake news. (1 g)
17. Ataki phishingowe w mediach społecznościowych. (1 g)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (wykład i ćwiczenia):
1. Wiedza
- student ma pogłębioną wiedzę w zakresie komunikacji społecznej, zwłaszcza w zakresie komunikowania za pośrednictwem mediów elektronicznych (S2A_W05);
- student ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagrożeniach bezpieczeństwa, dotyczących mediów w gospodarce cyfrowej, jak również o sposobach przeciwdziałania zagrożeniom oraz o systemach bezpieczeństwa (S2A_W07, S2A_W08)
2. Umiejętności
- student posiada pogłębioną umiejętność diagnozowania wybranych zagrożeń, dotyczących nowoczesnych mediów oraz potrafi w odniesieniu do obszarów z nimi związanych formułować prognozy i projektować rozwiązania (S2A_U03)
3. Kompetencje społeczne
potrafi wykorzystywać rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej i mediów w epoce cyfrowej (S2A_K04)
Opis ECTS:
Aktywność studenta – nakład pracy w godz.
udział w ćwiczeniach – 30 g.
przygotowanie do ćwiczeń – 30 g.
przygotowanie pracy semestralnej (prezentacji) – 15 g.
konsultacje – 25 g.
Suma godz. - 100 g.
Liczba ECTS - 100 g./25 g. = 4
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania ćwiczeń:
1. Ćwiczenia "Media w gospodarce cyfrowej" w wymiarze 30 g odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w formie synchronicznej z użyciem platformy MS Teams, z uzupełnieniem o platformę e-learningową UKSW Moodle.
Link do ćwiczeń na platformie MS Teams:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae141821cf9984585a064d821177088d1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1679e1ee-220a-41dc-a7d5-801bef2dd037&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
2. Podczas ćwiczeń jest weryfikowana lista obecności - dopuszcza się dwie nieobecności.
3. Student zobowiązany jest do aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach - przygotowania do ćwiczeń, brania udziału w pracy w małych zespołach, brania udziału w dyskusji. Aktywne uczestnictwo w zajęciach może - choć nie musi - być oceniane poprzez stawianie plusów, które potem przekładają się na ocenę za aktywność (3 plusy dają ocenę 5), która z kolei będzie brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej.
3. Na zaliczenie ćwiczeń student zobowiązany jest przygotować i zaprezentować podczas ćwiczeń prezentację z zakresu problematyki mediów w gospodarce cyfrowej (min. 15 slajdów merytorycznych, min. 3 pozycje literatury papierowej lub w wersji pdf). Prezentacja zostaje oceniona w skali od 2 do 5.
Literatura
Literatura do ćwiczeń:
1. Isaac Asimow, Przedmowa, w: Paul Levinson, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 313-341.
2. Paul Levinson, Telefon. Zabawka, która ryknęła, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 111-140.
3. Paul Levinson, Radio. A teraz wszyscy razem, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 141-161.
4. Paul Levinson, Przetrwanie medialnie przystosowanych. Radio, kino i telewizja w naszych niszach ekologicznych, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 162-181.
5. Paul Levinson, Przetwarzanie tekstu i jego mistrzowie, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 199-214.
6. Paul Levinson, Autor on-line jako wydawca i księgarz, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 215-232.
7. Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch, Technologie założycielskie, w: Tychże, Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020, s. 21-35.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: