Media w gospodarce cyfrowej WP-BGC-N-2-MGC
Spis tematów wykładu (15 g):
1. Komunikowanie masowe i środki komunikowania masowego – ogólna charakterystyka (definicje, cechy, rola, kontrola, pierwsze badania i rozwój nauki o komunikowaniu masowym). (2 g)
2. Nowe media i koniec odbiorcy masowego. Komunikacja przy użyciu komputera i przez Internet, wspólnoty wirtualne. (2 g)
3. Multimedia jako środowisko symboliczne. Kultura rzeczywistej wirtualności. (2 g)
4. Media i polityka w epoce informacyjnej. (2 g)
5. Państwo i kontrola mediów w „wieku informacji”. „Państwo sieciowe”. (2 g)
6. Prawo własności w epoce cyfrowej. (2 g)
7. Wizje przyszłości mediów papierowych. (1 g)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. Wiedza
- student ma pogłębioną wiedzę w zakresie komunikacji społecznej, zwłaszcza w zakresie komunikowania za pośrednictwem mediów elektronicznych (S2A_W05);
- student ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagrożeniach bezpieczeństwa, dotyczących mediów w gospodarce cyfrowej, jak również o sposobach przeciwdziałania zagrożeniom oraz o systemach bezpieczeństwa (S2A_W07, S2A_W08)
2. Umiejętności
- student posiada pogłębioną umiejętność diagnozowania wybranych zagrożeń, dotyczących nowoczesnych mediów oraz potrafi w odniesieniu do obszarów z nimi związanych formułować prognozy i projektować rozwiązania (S2A_U03)
3. Kompetencje społeczne
- potrafi wykorzystywać rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej i mediów w epoce cyfrowej (S2A_K04)
Opis ECTS:
Aktywność studenta - nakład pracy w godz.
udział w wykładzie - 15 g
przygotowanie do egzaminu – 20 g
konsultacje - 15 g
Suma godz. - 50 g
Liczba ECTS - 50 g/25 g = 2
Kryteria oceniania
I. Metody i kryteria oceniania wykładu:
1. Wykład w wymiarze 15 g odbywa się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w formie synchronicznej z użyciem platformy MS Teams, z uzupełnieniem o platformę e-learningową UKSW Moodle.
Link do wykładu na MS Teams:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afaa07254567a433cb1cb49ab2bb9e928%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=8b265601-e00f-48ed-b050-9fb333028110&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
2. Podczas wykładu jest weryfikowana lista obecności - dopuszcza się dwie nieobecności.
3. Wykład kończy się egzaminem w formie pisemnej w postaci eseju na zadany przez wykładowcę temat dotyczący problematyki mediów w gospodarce cyfrowej, omawianej na wykładzie i ćwiczeniach.
4. Przed przystąpieniem do egzaminu z "Mediów w gospodarce cyfrowej" student zobowiązany jest do zaliczenia ćwiczeń z tego przedmiotu.
Literatura
Literatura do wykładu:
1. Tomasz Goban-Klas, Wanda Lipnik, hasło: Komunikowanie masowe, w: Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, s. 39-51.
2. Manuel Castells, Od galaktyki Gutenberga do galaktyki McLuhana: powstanie kultury mediow masowych, w: Tenże, Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, Tom 1. Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 337-343.
3. Manuel Castells, Nowe media i dywersyfikacja masowej publiczności. Komunikacja za pośrednictwem komputera, kontrola instytucjonalna, sieci społeczne i wspólnoty wirtualne, w: Tenże, Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, Tom 1. Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 344-369.
4. Manuel Castells, Nowe media i dywersyfikacja masowej publiczności. Komunikacja za pośrednictwem komputera, kontrola instytucjonalna, sieci społeczne i wspólnoty wirtualne, w: Tenże, Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, Tom 1. Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 344-369.
5. Manuel Castells, Polityka informacjonizmu i kryzys demokracji, w: Tenże, Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, Tom 2. Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 333-377.
6. Manuel Castells, Globalizacja, utożsamienie i państwo: bezsilne państwo czy państwo sieci, w: Tenże, Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, Tom 2. Siła tożsamości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 277-331.
7. Paul Levinson, Elektroniczne znaki wodne. Miejsce własności intelektualnej w epoce cyfrowej, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 313-341.
8. Paul Levinson, Wizje przyszłości papieru, w: Tenże, Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, s. 293-312.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: