Gospodarka cyfrowa a cyberprzestrzeń WP-BGC-N-2-GCaC
Przedmiotem zajęć jest wskazanie zależności między gospodarką cyfrową a cyberprzestrzenią i określenie wynikających z tego szans i zagrożeń. W szczególności podczas wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Gospodarka cyfrowa i jej wymiary - próba opisania zjawiska
2. Źródła i geneza zjawiska gospodarki cyfrowej, czyli gospodarka cyfrowa w świetle rewolucji 4.0
3. Zmiana modeli: biznesowych, konsumpcyjnych, edukacyjnych i modeli pracy
4. Pandemia i jej wpływ na utrwalanie trendów gospodarki cyfrowej
5. Od społeczeństwa sieciowego do kapitalizmu inwigilacyjnego, czyli „ciemne stronny” gospodarki cyfrowej
6. Gospodarka współdzielenia jako przejaw gospodarki cyfrowej – analiza przypadku
7. Gospodarka cyfrowa a dotychczasowy model regulacyjny – lock in effect.
8. AI, blockchain, tokenizacja, kryptowaluty i FinTech – nowe obszary ekspansji gospodarki cyfrowej .
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01)
EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze
uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01)
EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję
gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01)
EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01)
*treść kierunkowych efektów uczenia się jest dostępny na stronie
https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/plan-zajec/Uchwa%C5%82a%20BwGC.pdf
Opis ECTS
1. udział w zajęciach: 15 h
2. lektura literatury przedmiotu 15 h
3. przygotowanie do zaliczenia 20 h
Razem: 50h/25h= 2 ECTS
Kryteria oceniania
Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams oraz ocenę wypowiedzi studentów podczas dyskusji.
Metody oceniania:
Efekty dotyczące wiedzy tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_W01 są oceniane poprzez:
- odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji
Efekty dotyczące umiejętności tj. odnoszące się do efektu kierunkowego o symbolu BwGC_U01 są oceniane
poprzez ocenę udziału w dyskusji, wypowiedź ustną.
Kryteria oceniania
W odniesieniu do EK1: zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01)
Na ocenę bardzo dobrą
student bardzo dobrze zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o co najmniej 3 źródła wiedzy
Na ocenę dobrą
student dobrze zna i rozumie definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o co najmniej 2 źródła wiedzy
Na ocenę dostateczną
student zna i rozumie podstawowe definicje takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń" w oparciu o treści przekazane podczas wykładu
Na ocenę niedostateczną
student nie zna i nie rozumie definicji takich pojęć jak "gospodarka cyfrowa" oraz "cyberprzestrzeń"
W odniesieniu do EK2: zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze
uwarunkowania rewolucji cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_W01)
Na ocenę bardzo dobrą
student biegle zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze
uwarunkowania rewolucji cyfrowej i rozumie ewolucje zjawisk w tym zakresie
Na ocenę dobrą
student dobrze zna historyczne, społeczne, kulturowe i gospodarcze
uwarunkowania rewolucji cyfrowej i ma wiedzę o etapach tej rewolucji
Na ocenę dostateczną
student ma podstawową wiedzę o historycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych uwarunkowaniach rewolucji cyfrowej w oparciu o informacje pozyskane podczas wykładu
Na ocenę niedostateczną
student nie zna historycznych, społecznych, kulturowych i gospodarczych
uwarunkowań rewolucji cyfrowej
W odniesieniu do EK3: potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01)
Na ocenę bardzo dobrą
student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 3 źródłach
Na ocenę dobrą
student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 2 źródłach
Na ocenę dostateczną
student potrafi przedstawić różne definicje cyberprzestrzeni oraz definicję gospodarki cyfrowej opierając się na co najmniej 1 źródle
Na ocenę niedostateczną
student nie potrafi przedstawić definicji cyberprzestrzeni oraz definicji gospodarki cyfrowej
W odniesieniu do EK4: umie wyjaśnić znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego (odniesienie do efektu kierunkowego BwGC_U01)
Na ocenę bardzo dobrą
student biegle wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego; odwołuje się przy tym do poglądów literatury i praktyki
Na ocenę dobrą
student wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego; odwołuje się przy tym do poglądów praktyki
Na ocenę dostateczną
student wyjaśnia znaczenie cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz wskazać wzajemne relacje między tymi pojęciami, z uwzględnieniem kontekstu prawnego w oparciu o wiedzę pozyskaną podczas wykładu
Na ocenę niedostateczną
student nie zna znaczenia cyberprzestrzeni i gospodarki cyfrowej oraz umie wskazać wzajemnych relacji między tymi pojęciami,
*treść kierunkowych efektów uczenia się jest dostępny na stronie
https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/plan-zajec/Uchwa%C5%82a%20BwGC.pdf
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. E. Brynjolfsson, A.McAfee, Wyścig z maszynami. Jak rewolucja cyfrowa napędza innowacje, zwiększa wydajność i w nieodwracalny sposób zmienia rynek pracy ?, Warszawa 2015
2. K. Kelly, Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią nasza przyszłość, Warszawa 2018
3. M. Michalski, Od I do IV rewolucji przemysłowej, Człowiek w Cyberprzestrzeni 2017, nr 1
4. B. Paszcza, Cywilizacja braku skupienia. Jak walczyć z uzależnieniem od smartfona ?, https://klubjagiellonski.pl/2018/04/04/cywilizacja-braku-skupienia-jak-walczyc-z-uzaleznieniem-od-smartfona/
5. J. Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001
6. J. Rifkin, Trzecia rewolucja przemysłowa, Katowice 2012,
7. J. Rifkin, Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Internet przedmiotów. Ekonomia współdzielenia. Zmierzch kapitalizmu, Katowice 2012
8. A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1985
9. D. Tapscott, Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej, Warszawa 1998
10. K. Schwabe, The Fourth Industrial Revolution, Penguin Random House 2017,
11. S. Zuboff, The Age of Surveillance Capitalism, The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, London 2019
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: