Zarządzanie i audyt w administracji WP-ADZ-2-ZiA
Zwykle wskazuje się, że zarządzanie to proces którego celem jest regulowanie i wykonywanie czynności dla zapewnienia skuteczności. Natomiast audyt jest związany z osiąganiem celów. Na zajęciach studenci zapoznani zostaną z istotą, rolą obu instytucji w prawidłowym funkcjonowaniu administracji.
W ramach rozwoju zarządzania publicznego zwrócona zostanie uwaga na modele funkcjonowania administracji: weberowski, new public management, publik governance.
Drugą instytucją omawianą na wykładzie jest audyt. Ma ona podstawę w przepisach ustawy o finansach publicznych. W myśl art. 272 ustawy, audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena, o której mowa, dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce.
Zarówno dla zarządzania również co do audytu zostaną przedstawione podmioty uprawnione do prowadzenia tego rodzaju czynności, zakres zadań oraz zakres uprawnień, posiadane instrumenty oraz rola, jaką pełnią w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań przez organ administracji publicznej.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Zna znaczenie zarządzania, dziedzin zarządzania, zna genezę.
2. Zna znaczenie audytu oraz potrafi uzasadnić potrzebę korzystania z tego instrumentu.
B. Umiejętność
3. Charakteryzuje zarządzanie oraz rolę jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu.
4. Charakteryzuje audyt oraz rolę jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu.
C. Kompetencje społeczne
5. Ma świadomość znaczenia zarządzania i audytu dla prawidłowego funkcjonowania administracji.
6. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
ocena niedostateczna
A. Wiedza
1. Nie zna istoty pojęcia zarządzania w administracji publicznej, dziedzin zarządzania, genezy i koncepcji stosowanych
2. Nie zna zakresu pojęcia audytu, nie potrafi uzasadnić potrzeby istnienia audytu dla prawidłowej realizacji zadań w administracji publicznej.
B. Umiejętności
3. Nie potrafi scharakteryzować roli, jaką zarządzanie jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego.
4. Nie potrafi scharakteryzować roli, jaką audyt pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego.
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości znaczenia zarządzania i audytu w bieżącym funkcjonowaniu organu administracji publicznej.
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej.
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Zna podstawy pojęcia zarządzania w administracji publicznej, dziedziny zarządzania, genezę i stosowanych koncepcji.
2. Zna podstawowe cechy audytu, uzasadnia w stopniu dostatecznym potrzebę istnienia audytu dla prawidłowej realizacji zadań w administracji.
B. Umiejętności
3. Charakteryzuje ogólnie zarządzanie oraz rolę, jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego.
4. Charakteryzuje ogólnie audyt oraz rolę, jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego.
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia zarządzania i audytu w bieżącym funkcjonowaniu organu administracji publicznej
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo.
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Zna w stopniu dobrym pojęcie zarządzania w administracji publicznej, dziedziny zarządzania, genezę i stosowanych koncepcji.
2. Zna cechy audytu oraz potrafi uzasadnić potrzebę istnienia audytu dla prawidłowej realizacji zadań w administracji.
B. Umiejętności
3. Charakteryzuje zarządzanie oraz rolę, jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego. Umie uzasadnić konieczność istnienia różnych rodzajów zarządzania dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej.
4. Charakteryzuje audyt oraz rolę, jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego. Umie uzasadnić konieczność istnienia audytu dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organu administracyjnego.
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia zarządzania i audytu w bieżącym funkcjonowaniu organu administracji publicznej.
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Bardzo dobrze zna podstawy pojęcia zarządzania w administracji publicznej, dziedziny zarządzania, genezę i stosowanych koncepcji.
2. Zna bardzo dobrze cechy audytu, potrafi w sposób wyczerpujący uzasadnić potrzebę istnienia audytu dla prawidłowej realizacji zadań w administracji.
B. Umiejętności
3. Bardzo dobrze charakteryzuje zarządzanie oraz rolę, jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego. Bardzo dobrze umie uzasadnić konieczność istnienia różnych rodzajów zarządzania dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania administracji.
4. Bardzo dobrze charakteryzuje audyt oraz rolę, jaką pełni w prawidłowym funkcjonowaniu organu administracyjnego. Bardzo dobrze umie uzasadnić konieczność istnienia audytu dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organu administracyjnego.
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia zarządzania i audytu w bieżącym funkcjonowaniu organu administracji publicznej, rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy w obszarze kontroli i audytu.
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Raczyńska M., Krukowski K., Zarządzanie w administracji publicznej Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego (2020), Kraków
Dobrowolski Z., Audyt. Funkcje. Formułowanie ustaleń. Ryzyka (2021), Lex
Piaszczyk A. (2003), Istota i cele audytu wewnętrznego, „Rachunkowość”, nr 7.
Saunders E.J. (2003), Audyt i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, Edukator, Częstochowa.
Kuc B.R. (2002), Audyt wewnętrzny. Teoria i praktyka, PTM, Warszawa.
Czerwiński K. (2005), Audyt wewnętrzny, InfoAudit, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: