Prawo wyznaniowe WP-ADZ-2-PW-cw
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa wyznaniowego.
EK2: rozróżnia systemy relacji państwo-związek wyznaniowy, w ujęciu historycznym i współczesnym oraz omawia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów.
EK3: prezentuje konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół.
EK4: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa wyznaniowego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia prostego problemu.
EK5: wymienia i opisuje funkcje publiczne związków wyznaniowych oraz odróżnia je od działalności własnej kościołów i innych związków wyznaniowych.
EK6: ma świadomość pozycji jednostki wobec gwarancji przysługujących jej w zakresie wolności sumienia i religii:
EK7: opisuje strukturę i zadania administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce.
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 8 h
Analiza aktów prawnych: 15 h
Zbieranie materiałów i pisanie pracy zaliczeniowej: 52 h
Suma godzin: 75
Liczba ECTS: 75 h/25 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa wyznaniowego:
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna i nie umie wyjaśnić podstawowych pojęć z zakresu prawa wyznaniowego; nie zna źródeł prawa wyznaniowego.
Na ocenę 3 (dst.) - posiada zadowalającą wiedzę z zakresu źródeł prawa wyznaniowego, umie je wymienić i przyporządkować do konkretnego systemu; rozróżnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego.
Na ocenę 4 (db.) - nie tylko zna źródła prawa wyznaniowego, ale potrafi je sklasyfikować prawidłowo i chronologicznie; potrafi wytłumaczyć podstawowe pojęcia z zakresu prawa wyznaniowego.
Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi przedstawić i dokładnie wytłumaczyć charakter źródeł prawa wyznaniowego; rozumie, rozróżnia i potrafi wytłumaczyć pojęcia związane z prawem wyznaniowym.
EK2: rozróżnia systemy relacji państwo-związek wyznaniowy, w ujęciu historycznym i współczesnym oraz omawia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów:
Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi rozróżnić systemów relacji instytucjonalnych państwo-związek wyznaniowy; nie wie jaki stosunek do podmiotów wyznaniowych prezentuje Unia Europejska.
Na ocenę 3 (dst.) - ma zadowalającą wiedzę z zakresu systemów relacji państwo-związek wyznaniowy; nie dokładnie rozróżnia stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów.
Na ocenę 4 (db.) - zna i potrafi rozróżnić systemy relacji państwo-związek wyznaniowy; potrafi opisać stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów.
Na ocenę 5 (bdb.) - posiada znakomitą wiedzę z zakresu relacji państwo-związek wyznaniowy zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym; bardzo dokładnie potrafi omówić stosunek Unii Europejskiej do religii i kościołów.
EK3: wyjaśnia historię relacji państwo-kościół w Polsce
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna relacji państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym.
Na ocenę 3 (dst.) - ma zadowalającą wiedzę z zakresu relacji państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym.
Na ocenę 4 (db.) - posiada dobrą wiedzę z zakresu relacji państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym.
Na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobrze zna, potrafi wyjaśnić i powiązać z innymi faktami historycznymi relacje państwo-kościół w Polsce w ujęciu historycznym.
EK4: prezentuje konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół:
Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przedstawić konstytucyjnych gwarancji wolności sumienia i religii, ani zasad instytucjonalnych.
Na ocenę 3 (dst.) - potrafi zaprezentować konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół w stopniu zadowalającym.
Na ocenę 4 (db.) - nie tylko potrafi zaprezentować w stopniu dobrym konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół, ale ponadto potrafi podać przykłady i wyjaśnić oraz odróżnić poszczególne instytucje.
Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi zaprezentować konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii oraz naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo-kościół w stopniu bardzo dobrym; podaje konkretne przykłady i umie rozwiązać kazusy w tym zakresie.
EK5: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa wyznaniowego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia prostego problemu:
Na ocenę 2 (ndst.) - nie umie wykorzystać teoretycznej wiedzy z zakresu prawa wyznaniowego do rozwiązania konkretnego problemu prawnego.
Na ocenę 3 (dst.) - potrafi dokonać w prawidłowy sposób analizy z zakresu prawa wyznaniowego i wskazać rozwiązanie prostego problemu z tej dziedziny prawa.
Na ocenę 4 (db.) - posiada dobrą wiedzę teoretyczną i potrafi prawidłowo ją zastosować w praktyce przy rozwiązywaniu problemów z zakresu prawa wyznaniowego.
Na ocenę 5 (bdb.) - nie tylko posiada bardzo dobrą wiedzę teoretyczną i potrafi zastosować ją w praktyce, ale również umie wskazać możliwe i potrzebne zmiany w obowiązujących przepisach prawnych w celu osiągnięcia lepszych gwarancji ochrony prawa do wolności religijnej
EK6: wymienia i opisuje funkcje publiczne związków wyznaniowych oraz odróżnia je od działalności własnej kościołów i innych związków wyznaniowych:
Na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi wymienić ani opisać funkcji publicznych i własnych związków wyznaniowych w Polsce.
Na ocenę 3 (dst.) - zna funkcje publiczne i własne związków wyznaniowych, potrafi je scharakteryzować w stopniu wystarczającym.
Na ocenę 4 (db.) - zna i odróżnia funkcje publiczne od własnych związku wyznaniowego, potrafi je opisać i wyjaśnić podając przy tym przykłady.
Na ocenę 5 (bdb.) - zna, odróżnia i w pełni charakteryzuje zarówno funkcje publiczne, jak i własne związków wyznaniowych; umie podać przykłady, na bieżąco śledzi zmiany w tym zakresie.
EK7: opisuje strukturę i zadania administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce:
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna struktury i zadań administracji publicznej w Polsce odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej.
Na ocenę 3 (dst.) - potrafi opisać podstawowe zadania organów administracji państwowej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce.
Na ocenę 4 (db.) - zna w stopniu dobrym strukturę i zadania administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce.
Na ocenę 5 (bdb.) - potrafi opisać strukturę i zadania administracji publicznej odpowiedzialnej za prowadzenie polityki wyznaniowej w Polsce w stopniu bardzo dobrym: podaje przykłady i uzasadnia poszczególne wypowiedzi.
Literatura
Literatura podstawowa (1. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008; 2. A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2012)
Literatura uzupełniająca (1. M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2010; 2. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.); 3. Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 318); 4. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 26, poz. 319); 5. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154, z późn zm.); 6. Ustawa z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287); 7. Ustawa z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 73, poz. 324); 8. Ustawa z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 73, poz. 323); 9. Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 97, poz. 479); 10. Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 253); 11. Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 252); 12. Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 marca 1928 r. o stosunku Państwa do Wschodniego Kościoła Staroobrzędowego, nie posiadającego hierarchji duchownej (Dz. U. Nr 38, poz. 363 z 1928 r.); 13. Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 30, poz. 240 z 1936 r.); 14. Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Karaimskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 30, poz. 241 z 1936 r.); 15. Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 97, poz. 482); 16. Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 97, poz. 481); 17. Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 97, poz. 480); 18. Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 251); 19. Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 41, poz. 254))
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: