Metodologia przygotowania i zarządzania projektami WP-ADZ-2-MPiZP-cw
Sylabus: Przygotowanie projektów europejskich
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany
Cele przedmiotu: W ramach ćwiczeń student nabywa wiedzę na temat zarządzania i przygotowywania projektów. Nauczy się wykorzystywać teoretyczną wiedzę z zakresu funduszy europejskich w praktyce. Student uzyska wiedzę na temat możliwości pozyskiwania środków z różnych programów operacyjnych oraz zapozna się z podstawami aplikowania o środki z funduszy w wybranych sektorach gospodarki.
Treści merytoryczne: Powtórzenie wiedzy z zakresu funduszy europejskich, problemy zarządzania projektami (funkcjonalne, instytucjonalne, personalne), zarządzanie cyklem projektu europejskiego, instrumenty i formy zarządzania finansami wspomagające realizację projektu europejskiego, planowanie finansowe projektu, monitoring i ewaluacja projektu europejskiego, analiza projektów, które już się odbyły oraz pisanie wniosków o dofinansowanie projektu połączone z nauką obsługi generatorów wniosków.
Metody oceny: Elementami wpływającymi na ocenę są: aktywność słuchaczy na zajęciach w tym przygotowywanie prezentacji (np. dotyczące analizy projektów, które już się odbyły), stworzenie własnego projektu oraz obecność na zajęciach.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: podejmuje się przygotowywania i realizacji projektów społecznych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, uwzględniających aspekty prawne, administracyjne, ekonomiczne i polityczne.
EK2: stosuje przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu przygotowania projektu europejskiego.
EK3: sporządza dokumentację projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
EK4: zbiera dane dotyczące analizowanego problemu w celu przygotowania projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
EK5: prezentuje przygotowaną przez siebie propozycję projektu, przedstawiając jednocześnie argumenty przemawiające za jego realizacją.
ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15
Przygotowanie do zaliczenia: 25
Literatura: 10
Liczba ECTS 50h/25 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody:
- Ćwiczeniowa (ćwiczebna) oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (film, fotografie, materiały archiwalne, teksty źródłowe, dokumenty, roczniki statystyczne, mapy, Internet itp.);
- Studium przypadku (studium przykładowe),
- Metoda projektu.
Kryteria oceniania:
EK1: podejmuje się przygotowywania i realizacji projektów społecznych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, uwzględniających aspekty prawne, administracyjne, ekonomiczne i polityczne.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie podejmuje się przygotowywania i realizacji projektów społecznych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, uwzględniających aspekty prawne, administracyjne, ekonomiczne i polityczne.
Na ocenę 3 (dst.) - podejmuje się przygotowywania lub realizacji prostych projektów społecznych .
Na ocenę 4 (db.) - podejmuje się przygotowywania i realizacji projektów społecznych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, uwzględniających ogólnie aspekty prawne, administracyjne, ekonomiczne i polityczne.
Na ocenę 5 (bdb) - podejmuje się przygotowywania i realizacji projektów społecznych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, uwzględniających szczegółowo najważniejsze aspekty prawne, administracyjne, ekonomiczne i polityczne.
EK2: stosuje przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu przygotowania projektu europejskiego.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie stosuje przepisów prawnych oraz innych reguł/procedur do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu przygotowania projektu europejskiego.
Na ocenę 3 (dst.) - stosuje podstawowe przepisy prawne (rangi ustawowej) oraz inne proste reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu przygotowania projektu europejskiego.
Na ocenę 4 (db.) - stosuje przepisy prawne oraz inne średniozaawansowane reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu przygotowania projektu europejskiego.
Na ocenę 5 (bdb) - stosuje szczegółowe przepisy prawne oraz inne zaawansowane reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu przygotowania projektu europejskiego.
EK3: sporządza dokumentację projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie sporządza dokumentacji projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 3 (dst.) - sporządza prostą dokumentację projektu (analiza problemów i celów) ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 4 (db.) - sporządza dokumentację projektu (analiza interesariuszy, problemów, celów, strategii oraz prosta matryca logiczna) ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 5 (bdb) - sporządza kompleksową dokumentację projektu (analiza interesariuszy, problemów, celów, strategii, matryca logiczna oraz podstawowy budżet i harmonogram przedsięwzięcia) ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
EK4: zbiera dane dotyczące analizowanego problemu w celu przygotowania projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zbiera danych dotyczących analizowanego problemu w celu przygotowania projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 3 (dst.) - zbiera podstawowe dane dotyczące analizowanego problemu w celu przygotowania projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 4 (db.) - zbiera kompletne dane dotyczące analizowanego problemu w celu przygotowania projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Na ocenę 5 (bdb) - zbiera szczegółowe dane (wraz z informacjami o relacjach) dotyczące analizowanego problemu w celu przygotowania projektu ubiegającego się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
EK5: prezentuje przygotowaną przez siebie propozycję projektu, przedstawiając jednocześnie argumenty przemawiające za jego realizacją.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie prezentuje przygotowanej przez siebie propozycji projektu, przedstawiając jednocześnie argumenty przemawiające za jego realizacją.
Na ocenę 3 (dst.) - prezentuje przygotowaną przez siebie ogólną propozycję projektu, przedstawiając jednocześnie lakoniczne argumenty przemawiające za jego realizacją.
Na ocenę 4 (db.) - prezentuje przygotowaną przez siebie propozycję projektu, przedstawiając jednocześnie racjonalne argumenty przemawiające za jego realizacją.
Na ocenę 5 (bdb) - prezentuje szczegółowo przygotowaną przez siebie propozycję dotyczącą projektu (wskazującą kompleksowo stan obecny i postulowany), przedstawiając jednocześnie racjonalne, szczegółowe i kwantyfikowane argumenty przemawiające za jego realizacją.
Literatura
T. Kierkowski, A. Jankowska, R. Knopik, Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck, Warszawa 2009.
M. Trocki (red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013.
M. Dylewski, B. Filipiak, A. Guranowski, J. Hołub-Iwan, Zarządzanie finansami projektu europejskiego, C.H. Beck, Warszawa 2009.
T. Grzeszczyk, Ocena projektów europejskich 2007-2013, Placet, Warszawa 2009.
Podręczniki dotyczące metodyk omawianych na zajęciach (PCM, PRINCE2 i metodyki zwinne).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: