Publiczne prawo rzymskie WP-ADZ-1-PPR-cw
Treści merytoryczne:
I. Królestwo – początki państwa rzymskiego – pierwotna organizacja wspólnoty rzymskiej – reformy polityczne królestwa. Wypędzenie królów. II. Republika. Początki republiki. Struktura społeczna. Uprawnienia polityczne obywateli. Polityczna organizacja państwa rzymskiego – zgromadzenia ludowe – senat rzymski – urzędnicy republikańscy. Zasady piastowania urzędów. Polityczna organizacja plebsu. Stanowienie prawa. Organizacja administracyjna państwa – Italia – prowincje rzymskie. Kryzys republiki rzymskiej. III. Pryncypat – tradycje republikańskie pryncypatu – struktura społeczna – sytuacja ekonomiczna. Instytucje polityczne w okresie pryncypatu – prawne umocowanie princepsa, zgromadzenia ludowe, senat – urzędnicy republikańscy – urzędnicy cesarscy – kancelarie cesarskie – rada cesarska. Struktura administracyjna – Italia – prowincje: senackie i cesarskie. Zasady odpowiedzialności urzędników rzymskich. Proces romanizacji Imperium. IV. Dominat – kształtowanie dominatu. Sytuacja gospodarcza. Struktura społeczna – honestiores – humiliores – niewolnicy – korporacje – patrocinium. Struktura administracyjna. Administracja centralna. Podział administracyjny państwa – prefektury – diecezje – prowincje – municypia. Rzym i Konstantynopol.. Zmierzch cesarstwa rzymskiego.
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AD1_K01 student rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju
AD1_K02 student jest gotów do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy
AD1_K03 student jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu
AD1_U02 student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów
AD1_U04 student potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie
AD1_U05 student potrafi zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego
AD1_U06 student potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię
Opis ECTS:
Udział w zajęciach wg planu - 16h
Lektura zadanej literatury - 19h
Przygotowanie do sprawdzianu - 15h
Liczba ECTS: 50h/25= 2 ECTS
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności osiągane są metodami: praca w grupach, dyskusja, samodzielne rozwiązywanie kazusów
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych osiągane są metodami: praca w grupach, ćwiczenia praktyczne - studium przypadku (wspólne rozwiązywanie kazusów)
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności oceniane są w sposób ciągły oraz poprzez kolokwium pisemne na koniec semestru
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych oceniane są w sposób ciągły
Student:
- na ocenę 2
AD1_K01 student nie rozumie potrzeby systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; nie rozumie terminów technicznych występujących w tekstach źródłowych i nie kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; nie dostrzega także potrzeby ciągłego kształcenia się i rozwoju
AD1_K02 student nie jest gotów do pracy i współdziałania w grupie ani wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy
AD1_K03 student nie jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu
AD1_U02 student nie potrafi zastosować wiedzę teoretycznej z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskanej z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów
AD1_U04 student nie potrafi wykorzystać metod i narzędzi właściwych dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie
AD1_U05 student nie potrafi zastosować zasad ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) ani innych reguł do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego
AD1_U06 student nie potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię
- na ocenę 3
AD1_K01 student rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju
AD1_K02 student jest gotów do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy
AD1_K03 student jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu, z pomocą prowadzącego
AD1_U02 student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do rozwiązywania kazusów
AD1_U04 student potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie
AD1_U05 student potrafi zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego
AD1_U06 student potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię
- na ocenę 4
AD1_K01 student dobrze rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; dobrze rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju
AD1_K02 student jest chętny do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, dobrze rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy
AD1_K03 student jest gotów do wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu
AD1_U02 student potrafi dobrze zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów
AD1_U04 student potrafi dobrze wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie
AD1_U05 student potrafi dobrze zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego
AD1_U06 student potrafi dobrze zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię
- na ocenę 5
AD1_K01 student bardzo dobrze rozumie potrzebę systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu publicznego prawa rzymskiego; znakomicie rozumie terminy techniczne występujące w tekstach źródłowych i kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju
AD1_K02 student jest chętny do pracy i współdziałania w grupie oraz wykonywania zadań z zakresu publicznego prawa rzymskiego, bardzo dobrze rozwiązując kazusy na podstawie uzyskanej wiedzy
AD1_K03 student jest gotów do samodzielnego wybierania rozwiązań adekwatnych do postawionych problemów, wykorzystując właściwą hierarchię wartości i posiłkując się przykładami ze starożytnego Rzymu
AD1_U02 student potrafi bardzo dobrze zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu publicznego prawa rzymskiego uzyskaną z analizy tekstów źródłowych do samodzielnego rozwiązywania kazusów
AD1_U04 student potrafi bardzo dobrze wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizowania zjawisk politycznych, prawnych i społecznych zachodzących w starożytnym Rzymie
AD1_U05 student potrafi bardzo dobrze zastosować zasady ustroju i funkcjonowania państwa, w tym administracji centralnej i lokalnej (wynikające z prawa zwyczajowego i stanowionego) oraz inne reguły do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu publicznego prawa rzymskiego
AD1_U06 student bardzo dobrze potrafi zrozumieć i samodzielnie dokonać analizy zjawisk społecznych w starożytnym Rzymie przez pryzmat instytucji rzymskiego prawa publicznego, wyjaśniając ich genezę, kompetencje oraz historię
Literatura
Literatura podstawowa: 1. Jan Zabłocki, Anna Tarwacka, Publiczne prawo rzymskie, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca: 1. A. Dębiński, J. Misztal-Konecka, M. Wójcik, Prawo rzymskie publiczne, Warszawa 2017; 2. A. Jurewicz, R. Sajkowski , B. Sitek, J. Szczerbowski , A. Świętoń, Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2016; 3. K. Wyrwińska, Civis Romanus sum. Rzymskie prawo publiczne. Wybrane zagadnienia, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: