Seminarium dyplomowe ( licencjackie ) WP-AD-SEM-1CZ
Pojęcie i podział prawa administracyjnego
Pojęcie prawa administracyjnego. Ewolucja prawa administracyjnego w systemie kontynentalnym i anglosaskim. Kontekst społeczno ? historyczny definicji prawa administracyjnego. Prawo administracyjne w demokratycznym państwie prawnym. Problem kodyfikacji prawa administracyjnego.
Zasady prawa administracyjnego
Zasady prawa administracyjnego na tle ogólnych zasad prawa konstytucyjnego. Rodzaje zasad. Zasady postępowania administracyjnego. Zasady prawa administracyjnego na tle prawa europejskiego.
Stosunek administracyjno-prawny a sytuacja administracyjna
Pojęcie stosunku administracyjno-prawnego. Elementy stosunku administracyjno-prawnego (podmiot, przedmiot, treść). Debata nad jednością praw i obowiązków w prawie administracyjnym. Próby odmiennego ujęcia relacji administracyjno-prawnych. Konstrukcja sytuacji administracyjno-prawnej. Pojęcie kompetencji i właściwości.
Źródła prawa administracyjnego
Źródła prawa administracyjnego. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego. Źródła prawa administracyjnego na tle źródeł prawa europejskiego. Dychotomia: prawo wewnętrzne ? prawo zewnętrzne i jej konsekwencje dla działania administracji publicznej. Rodzaje źródeł prawa administracyjnego (Konstytucja, umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego, zarządzenia i inne akty prawa wewnętrznego). Soft law w prawie administracyjnym. Promulgacja.
Prawne formy działania administracji publicznej
Pojęcie klasyfikacji prawnych form działania administracji publicznej. Kryterium władztwa i skutku prawnego. Zewnętrzne formy działania administracji publicznej (akt normatywny, akt administracyjny, przyrzeczenie administracyjne, umowa, porozumienie administracyjne,działania materialne). Wewnętrzne formy działania administracji. Bezczynność i milczenie władzy.
Powiązania w sferze zewnętrznej i wewnętrznej.
Powiązania w sferze zewnętrznej (kierownictwo, nadzór, kontrola, koordynacja). Kooperacja w prawie europejskim i krajowym. Pojęcie sfery zewnętrznej (zwierzchnictwo osobowe, pojęcie polecenia służbowego, koordynacja i kooperacja w sferze zewnętrznej). Kontrola wewnętrzna i audyt wewnętrzny.
Pojęcie części szczegółowej w prawie administracyjnym. Systematyka części szczegółowej.
Działy administracji rządowej a część szczegółowa w prawie administracyjnym.
Pojęcie działu administracji rządowej na tle innych reform administracji publicznej. Rodzaje działów. Konsekwencje istnienia działu dla elastyczności istnienia działu.
Ukazanie podstawowych problemów prawa administracyjnego na przykładzie wybranych dziedzin prawa administracyjnego.
Administracja w sytuacji zagrożenia (władza ingerująca, pozycja administracji w warunkach klęsk żywiołowych, epidemii i niepokojów społecznych). Administracja świadcząca na przykładzie administracja ds. zatrudnienia i pomocy społecznej. Administracja infrastruktury. Pozycja administracji w warunkach konieczności modernizacji państwa na przykładzie infrastruktury kolejowej, wodnej i drogowej. Omawiane będą także: Prawo oświatowe, Prawo farmaceutyczne, Prawo lotnicze. Przykłady części szczegółowej będą omówione z orzecznictwem.
Europeizacja administracji i prawa administracyjnego
Europeizacja a modernizacja. Europeizacja struktur i funkcjonowanie administracji centralnej i terenowej. Autonomia samorządu w warunkach europeizacji, administracja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student:
AD1_U01: potrafi interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi
AD1_U02: potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych
AD1_U03: potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować
AD1_U04: potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego
AD1_U05: potrafi biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie
AD1_U06: potrafi zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze
AD1_U07: potrafi sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów
AD1_U08: potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego
AD1_U09: potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego
AD1_K01: jest gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się
AD1_K02: jest gotów do pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa administracyjnego
AD1_K03: jest gotów do ustalania celów służących realizacji określonych zadań
AD1_K04: jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych
AD1_K06: jest gotów do formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
Opis ECTS:
Udział w seminarium: 45 h
Lektura zadanej literatury: 55 h
Przygotowania do zaliczenia seminarium: 200 h
Suma godzin: 300
Liczba ECTS: 300 h/25 = 12 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne (dla wszystkich efektów kształcenia):
seminaryjna, wykład konwersatoryjny, studium przypadku, referat
SWOT, referat, pokaz, prace pisemne, prezentacje, przeglądy literatury, nieformalne rozmowy, obserwacja zachowań
Zajęcia odbywają się w formie zdalnej, przy pomocy platformy MS Teams:
Link do zespołu MS Teams:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a01612576c9ae442c92a6ea23abcf822e%40thread.tacv2/conversations?groupId=823f9cb5-5fde-4b2c-a976-4190f5aad7e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Kod zespołu MS Teams: 35tfuaq
Metody oceniania (dla wszystkich efektów kształcenia):
wygłoszenie referatu, przygotowanie opracowania na temat zagadnień seminaryjnych, opracowanie pracy dyplomowej
Kryteria oceniania według poszczególnych efektów kształcenia:
Oceny:
AD1_U01:
2 - student nie potrafi interpretować zjawisk społecznych/prawnych w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi
3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi
4, 4+ - student potrafi trafnie interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi
5 - student potrafi trafnie i z dużą swobodą interpretować zjawiska społeczne/prawne w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego oraz wyjaśniać wzajemne relacje między nimi
AD1_U02:
2 - student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego ani krytycznie dobierać metod badawczych i danych do analizowania przebiegu zjawisk społecznych
3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych
4, 4+ - student potrafi trafnie zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych
5 - student potrafi trafnie i z dużą swobodą zastosować wiedzę teoretyczną w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego i krytycznie dobierać metody badawcze i dane do analizowania przebiegu zjawisk społecznych
AD1_U03:
2 - student nie potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; nie potrafi formułować prostych hipotez badawczych ani ich weryfikować
3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować
4, 4+ - student trafnie potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować
5 - student trafnie i ze swobodą potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego; potrafi formułować proste hipotezy badawcze i je weryfikować
AD1_U04:
2 - student nie potrafi wykorzystać metody i narzędzi właściwych dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; nie potrafi tworzyć modeli złożonych procesów życia społecznego
3,3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modeli złożonych procesów życia społecznego
4,4+ - student trafnie potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego
4,4+ - student trafnie i ze swobodą potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauki prawa administracyjnego do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk kulturowych/politycznych/prawnych/społecznych/ gospodarczych; potrafi tworzyć modele złożonych procesów życia społecznego
AD1_U05:
2 - student nie potrafi biegle zastosować przepisów prawnych oraz innych reguł/procedur do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; nie umie wykorzystać dostępnych procedur w tym zakresie
3,3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; tak też umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie
4, 4+ - student potrafi biegle zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie
5 - student potrafi bardzo biegle i ze swobodą zastosować przepisy prawne oraz inne reguły/procedury do rozwiązania konkretnego problemu w zakresie właściwym dla prawa administracyjnego; umie wykorzystać dostępne procedury w tym zakresie
AD1_U06:
2 - student nie rozumie i jest w stanie dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze
3, 3+ - student potrafi jedynie w stopniu podstawowym zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze
4, 4+ - student potrafi trafnie zrozumieć i dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze
5 - student potrafi trafnie zrozumieć i biegle oraz ze swobodą dokonać analizy zjawisk społecznych przez pryzmat prawa administracyjnego, wykorzystując odpowiednie metody badawcze
AD1_U07:
2 - student nie potrafi sporządzić projektu aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów
3, 3+ - potrafi jedynie ze znaczną pomocą sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów
4, 4+ - student potrafi samodzielnie sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów
5 - potrafi samodzielnie i z dużą biegłością sporządzić projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów
AD1_U08:
2 - student nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie przygotować dokumentów i prac pisemnych w języku polskim dotyczących prawa administracyjnego
3,3+ - student jedynie z pomocą potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego
4,4+ - student samodzielnie potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego
5 - student samodzielnie z z dużą biegłością potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie przygotować dokumenty i prace pisemne w języku polskim dotyczące prawa administracyjnego
AD1_U09:
2 - student nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzy z zakresu prawa administracyjnego
3, 3+ - student jedynie z pomocą potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego
4,4+ - student samodzielnie potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego
5 - student samodzielnie z z dużą biegłością potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować ustnie w języku polskim wiedzę z zakresu prawa administracyjnego
AD1_K01:
2 - student nie jest gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; nie kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz nie dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego, nie inspiruje procesów uczenia się
3,3+ - student jest w ograniczonym stopniu gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; w niewielkim stopniu kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego
4,4+ - student jest gotów do systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego samodzielnie inspiruje procesy uczenia się
5 - student samodzielnie podejmuje systematyczne uczenie się i pogłębianie oraz aktualizowanie swojej wiedzy z zakresu prawa administracyjnego; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego, a także w pełni samodzielnie inspiruje procesy uczenia się
AD1_K02:
2 - student nie jest gotów do pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa administracyjnego
3,3+ - student tylko na zlecenie podejmuje pracę i współdziałanie w grupie i wykonywanie zadań z zakresu prawa administracyjnego
4,4+ - student jest z własnej inicjatywy gotów do pracy i współdziałania w grupie i wykonywania zadań z zakresu prawa administracyjnego
5 - student inicjuje pracę i współdziałanie w grupie oraz wspólne wykonywanie zadań z zakresu prawa administracyjnego - organizując pracę innym
AD1_K03:
2 - student nie jest gotów do ustalania celów służących realizacji określonych zadań
3,3+ - student ustala cele służących realizacji określonych zadań tylko przy wsparciu innych osób
4,4+ - student jest gotów do samodzielnego ustalania celów służących realizacji określonych zadań
5 - student w pełni samodzielnie ustala cele służące realizacji określonych zadań
AD1_K04:
2 - student nie jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych
3,3+ - student wymaga wsparcia przy identyfikowaniu i rozstrzyganiu dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych
4,4+ - student jest gotów do samodzielnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych
5 - student w pełni samodzielnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zadań administracyjnych
AD1_K06:
2 - student nie jest gotów do formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
3,3+ - student wymaga zachęty formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; przy odpowiednim wsparciu potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
4,4+ - student jest gotów do samodzielnego formułowania opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
5 - student w pełni samodzielnie formułuje opinie i sądy o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
Literatura
Literatura podstawowa:
Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2011;
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2022;
Literatura uzupełniająca:
M. Zubik, Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, Warszawa 2011;
Z. Duniewska, B. Jaworska-Dębska, R. Michalska-Badziak, E. Olejniczak-Szałowska, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne - pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: