Publiczne prawo konkurencji WP-AD-PPKaa
Treści merytoryczne:
Zapoznanie studentów z regulacją prawną w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce (także w kontekście integracji europejskiej i bezpośredniego obowiązywania regulacji wspólnotowych), funkcjami i celami prawa ochrony konkurencji, instrumentami ochrony konkurencji w postaci zakazów praktyk ograniczających konkurencję i związanych z nimi sankcji antymonopolowych oraz prewencyjnej kontroli połączeń przedsiębiorców, zadaniami i kompetencjami organów antymonopolowych i ich relacjami z pozostałymi organami administracji państwowej, regulacjami proceduralnymi w zakresie publicznoprawnego i prywatnoprawnego wdrażania prawa ochrony konkurencji.
Metody oceny:
egzamin pisemny
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma wiedzę na temat pojęć z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce
Potrafi wymienić cele i funkcje prawa ochrony konkurencji oraz rozumie rolę państwa w gospodarce
Zna instrumenty ochrony konkurencji i potrafi je zastosować do określonych stanów faktycznych
Zna organy ochrony konkurencji i potrafi wyjaśnić ich kompetencje oraz relacje do innych organów władzy publicznej
Ma świadomość znaczenia reguł ochrony konkurencji dla prowadzenia działalności gospodarczej z punktu widzenia przedsiębiorców i innych uczestników rynku
Forma aktywności i średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:
- Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 45+30=75
- Praca własna studenta: 15
Suma godzin: 90
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU: 3
Kryteria oceniania
EK1: Ma wiedzę na temat pojęć z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce i w ramach prawa Unii
Europejskiej i potrafi je interpretować
Na ocenę 2 (ndst) - Student nie zna pojęć z zakresu omawianego na wykładzie
Na ocenę 3 (dst) - Student posiada zadowalającą wiedzę na temat pojęć omawianych na wykładzie i umie je interpretować
w zadowalający sposób
Na ocenę 4 (db) - Student ma dobrą wiedzę na temat pojęć omawianych na wykładzie i na dobrym poziomie potrafi je
interpretować
Na ocenę 5 (bdb) -Student doskonale zna i interpretuje pojęcia omawiane na wykładzie
EK2: Potrafi wymienić cele i funkcje prawa ochrony konkurencji oraz rozumie rolę państwa w gospodarce i w wymiarze
ponadnarodowym
Na ocenę 2 (ndst) - Student nie potrafi wymienić celów i funkcji omawianej regulacji prawnej
Na ocenę 3 (dst) - Student ma zadowalającą wiedzę na temat celów i funkcji omawianej regulacji prawnej
Na ocenę 4 (db) - Student zna cele i funkcje omawianej regulacji prawnej i potrafi uzasadnić rolę państwa w obszarze
wspierania gospodarki
Na ocenę 5 (bdb) - Student posiada znakomitą wiedzę na temat celów i funkcji omawianych regulacji prawnych i doskonale
potrafi wyjaśnić rolę państwa w obszarze wspierania gospodarki
EK3: Zna instrumenty ochrony konkurencji i potrafi je zastosować do określonych stanów faktycznych
Na ocenę 2 (ndst) - Student nie zna instrumentów omawianych na wykładzie
Na ocenę 3 (dst) - Student ma zadowalającą wiedzę na temat instrumentów prawnych omawianych na wykładzie
Na ocenę 4 (db) - Student zna instrumenty prawne omawiane na wykładzie i potrafi je zastosować do określonych stanów
faktycznych
Na ocenę 5 (bdb) - Student bardzo dobrze zna instrumenty prawne omawiane na wykładzie i doskonale potrafi je
zastosować do określonych stanów faktycznych
EK4: Zna organy ochrony konkurencji i potrafi wyjaśnić ich kompetencje oraz relacje do innych organów władzy publicznej
Na ocenę 2 (ndst) - Student nie zna organów omawianych na wykładzie
Na ocenę 3 (dst) - Student potrafi zaprezentować organy właściwe w dziedzinach omawianych na wykładzie i w
zadowalający sposób wyjaśnić ich kompetencje
Na ocenę 4 (db) - Student nie tylko dobrze potrafi zaprezentować omawiane organy i wyjaśnić ich kompetencje, ale ponadto
potrafi omówić ich relacje do pozostałych organów władzy publicznej
Na ocenę 5 (bdb) - Student doskonale potrafi zaprezentować organy omawiane na wykładzie, wyjaśnić ich kompetencje i
omówić ich relacje do pozostałych organów władzy publicznej
EK5: Ma świadomość znaczenia reguł ochrony konkurencji dla prowadzenia działalności gospodarczej z punktu widzenia
przedsiębiorców i innych uczestników rynku
Na ocenę 2 (ndst) - Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia omawianych regulacji prawnych dla prowadzenia działalności
gospodarczej
Na ocenę 3 (dst) - Student w zadowalający sposób potrafi wyjaśnić znaczenie omawianej regulacji prawnej dla prowadzenia
działalności gospodarczej
Na ocenę 4 (db) - Student w dobrym stopniu potrafi wyjaśnić znaczenie omawianych regulacji prawnych dla prowadzenia
działalności gospodarczej oraz ich wpływ na przedsiębiorców
Na ocenę 5 (bdb) - Student doskonale potrafi wyjaśnić znaczenie omawianych regulacji prawnych dla prowadzenia
działalności gospodarczej oraz ich wpływ na przedsiębiorców
Praktyki zawodowe
n/n
Literatura
Literatura podstawowa: 1. C. Banasiński (red.), Polskie prawo antymoopolowe. Zarys wykładu, Warszawa 2018; 2. A.
Bolecki, S. Drozd, S. Famirska, M. Kozak, M.
Kulesza, A. Madała, T. Wardyński, Prawo konkurencji, Warszawa 2011; 3. A. Jurkowska-Gomułka, T. Skoczny, Wspólne
reguły konkurencji Unii Europejskiej, Warszawa 2010; 5. M. Bernatt, A. Jurkowska, T. Skoczny, Ochrona konkurencji i
konsumentów, Warszawa 2007
Literatura uzupelniajaca:
T. Skoczny (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, wyd. 2, Warszawa 2014; System Prawa
Prywatnego. Tom 15 Prawo konkurencji (pod red. M. Kępińskińskiego), Warszawa 2014
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: