Prawo konstytucyjne WP-AD-PK1-ćw
Celem zajęć jest nauczenie studenta analizy podstawowych instytucji ustrojowych. Student ma poznać sposób kreacji, skład i zasady funkcjonowania organów władzy publicznej. W szczególności powinien nabyć umiejętność analizy przepisów prawnych, tak, by mógł rozwiązywać proste problemy z dziedziny prawa konstytucyjnego. Student ma poznać reguły dotyczące procesu ustawodawczego. Zajęcia mają nauczyć studenta analizowania orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, aby mógł samodzielnie dokonywać oceny rozstrzygnięć tego Trybunału.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa konstytucyjnego (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U02).
EK2: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia problemu konstytucyjnego (odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się o symbolach AD1_U02, AD1_U03, AD1_U05)
EK3: analizuje teksty aktów normatywnych z zakresu prawa konstytucyjnego oraz potrafi dokonywać analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego określonego zagadnienia publicznoprawnego (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U09)
EK4: sporządza projekt przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U08)
EK5: potrafi przygotować prosty projekt pisma inicjującego postępowanie przed TK (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U07)
EK6: bierze udział w dyskusji dotyczącej określonych problemów konstytucyjnych (odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się o symbolach AD1_K01; AD1_K02; AD1_K03; AD1_K05; AD1_K06).
Opis ECTS
zajęcia z prowadzącym 30 h
lektura literatury i orzecznictwa: 25 h
przygotowywanie kazusów: 15 h
przygotowanie do zajęć: 30 h
100h/25h = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu efektów kształcenia EK1-EK6 są dyskusja, studium przypadku, burza mózgów, projekt
Metodami weryfikacji efektów kształcenia EK1-EK6 są aktywność na zajęciach, obserwacja zachowań, ocenianie ciągłe, praca pisemna, sprawdziany pisemne.
Kryteria oceniania
W zakresie EK1: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa konstytucyjnego (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U02):
Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć i instytucji z zakresu prawa konstytucyjnego ani pochodzenia i charakteru źródeł prawa konstytucyjnego
Na ocenę 3 (dst.) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa konstytucyjnego w stopniu dostatecznym
Na ocenę 4 (db.) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa konstytucyjnego w stopniu dobrym
Na ocenę 5 (bdb) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz pochodzenie i charakter źródeł prawa konstytucyjnego w stopniu bardzo dobrym
W zakresie EK2: wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia problemu konstytucyjnego (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U02, AD1_U03, AD1_U05)
Na ocenę 2 (ndst.) nie umie wykorzystać teoretycznej wiedzy z zakresu prawa konstytucyjnego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji ani do wskazania rozstrzygnięcia problemu konstytucyjnego
Na ocenę 3 (dst.) wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do opisania i analizy prostego stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia prostego problemu konstytucyjnego. Posługuje się aktami prawnymi
Na ocenę 4 (db.) wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia problemu konstytucyjnego. Posługuje się aktami prawnymi oraz orzecznictwem TK, SN i NSA
Na ocenę 5 (bdb) wykorzystuje teoretyczną wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego do opisania i analizy stanu faktycznego w określonej sytuacji oraz wskazania rozstrzygnięcia problemu konstytucyjnego. Posługuje się aktami prawnymi, orzecznictwem oraz ustaleniami doktryny prawnej
W zakresie EK3: analizuje teksty aktów normatywnych z zakresu prawa konstytucyjnego oraz potrafi dokonywać analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego określonego zagadnienia publicznoprawnego (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U09)
Na ocenę 2 (ndst.) nie umie dokonać analizy tekstów aktów normatywnych z zakresu prawa konstytucyjnego ani nie potrafi dokonywać analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego określonego zagadnienia publicznoprawnego
Na ocenę 3 (dst.) w stopniu dostatecznym analizuje teksty aktów normatywnych z zakresu prawa konstytucyjnego oraz potrafi dokonywać analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego określonego zagadnienia publicznoprawnego
Na ocenę 4 (db.) dobrze analizuje teksty aktów normatywnych z zakresu prawa konstytucyjnego oraz potrafi dokonywać analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego określonego zagadnienia publicznoprawnego
Na ocenę 5 (bdb) biegle analizuje teksty aktów normatywnych z zakresu prawa konstytucyjnego oraz potrafi dokonywać analizy orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego określonego zagadnienia publicznoprawnego
W zakresie EK4: sporządza projekt przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U08)
Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi sporządzić projektu przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia
Na ocenę 3 (dst.) sporządza projekt przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia. Projekt może zawierać drobne uchybienia
Na ocenę 4 (db.) sporządza projekt przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia niezawierający uchybień
Na ocenę 5 (bdb) sporządza projekt przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia i wyjaśnia jego konstrukcję
W zakresie EK5: potrafi przygotować prosty projekt pisma inicjującego postępowanie przed TK (odniesienie do kierunkowego efektu uczenia się o symbolu AD1_U07)
Na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi przygotować projektu pisma inicjującego postępowanie przed TK
Na ocenę 3 (dst.) potrafi przygotować zarys projektu pisma inicjującego postępowanie przed TK - petitum takiego pisma
Na ocenę 4 (db.) potrafi przygotować projekt pisma inicjującego postępowanie przed TK - petitum i krótkie uzasadnienie
Na ocenę 5 (bdb) potrafi przygotować prosty pełny projekt pisma inicjującego postępowanie przed TK
W zakresie EK6: bierze udział w dyskusji dotyczącej określonych problemów konstytucyjnych (odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się o symbolach AD1_K01; AD1_K02; AD1_K03; AD1_K05; AD1_K06).
Na ocenę 2 (ndst.) nie bierze udziału w dyskusji dotyczącej określonych problemów konstytucyjnych
Na ocenę 3 (dst.) bierze udział w dyskusji dotyczącej określonych problemów konstytucyjnych zgłaszając pojedyncze uwagi
Na ocenę 4 (db.) bierze udział w dyskusji dotyczącej określonych problemów konstytucyjnych formułując kilku zdaniowe wypowiedzi
Na ocenę 5 (bdb) bierze aktywny udział w dyskusji dotyczącej określonych problemów konstytucyjnych wykorzystując argumenty konstytucyjne
*Treść kierunkowych efektów uczenia się znajduje się na stronie
https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/Uchwa%C5%82a%20senatu%20AD%20I%202019.pdf
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (1. M. Granat, Prawo konstytucyjne w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2019, 2. E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012, 3. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm., Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym Dz. U. poz. 1064, ze zm., ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP; orzecznictwo: Wyrok TK z 28.czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, Wyrok TK z 26 czerwca 2001 r., sygn. U 6/00, Wyrok TK z 11 maja 2005 r., sygn. K 18/04, Wyrok TK z 22 marca 2007 r., sygn. U 1/07, Wyrok TK z 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, Wyrok TK z 23 maja 2006 r., sygn. SK 51/05, Wyrok TK z 31 sierpnia 2006 r., sygn. K 25/06, Wyrok TK z 1 września 2006 r., sygn. SK 14/05, Wyrok TK z 14 listopada 2006 r., sygn. SK 41/04, Wyrok TK z 6 grudnia 2006 r., sygn. akt SK 25/05, Wyrok TK z 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97,Wyrok TK z 3 listopada 1999 r., sygn. K 13/99, Wyrok TK z 31 maja 2004 r., K 15/04, Wyrok TK z 24 czerwca 2002, sygn. K 14/02, Wyrok TK z 28 listopada 2007 r., sygn. K 39/07, Wyrok TK z 10 listopada 1998 r., sygn. akt K 39/97, Wyrok TK z dnia 26 marca 2006 r., sygn. akt K 4/06, Wyrok TK z 21 lutego 2001 r., sygn. P 12/00, Wyrok TK z dnia 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, Wyrok TK z 28 czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, Wyrok TK z dnia 20 listopada 2002 r., K 41/02, Wyrok TK z 24 listopada 2003 r., sygn. K 26/03, Wyrok TK z dnia 23 marca 2006 r., sygn. K 4/06).
Literatura uzupełniająca: (1. A. Bałaban (red.), Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, Kraków 2002, 2. J. Ciapała, Prezydent w systemie ustrojowym Polski (1989-1997), Warszawa 1999, 3. P. Czarny, Sejm i Senat [w:] Prawo konstytucyjne Rzeczypospolitej Polskiej, P. Sarnecki (red.), Warszawa 2005, 4. Z. Czeszejko-Sochacki, Prawo parlamentarne w Polsce, Warszawa 1997, 5. K. Działocha, Źródła prawa powszechnie obowiązującego wobec praktyki konstytucyjnej [w:] System źródeł prawa w Konstytucji RP, red. M. Granat, Lublin 2000, s. 27-36, 6. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2013, 7. M. Masternak-Kubiak, Umowa międzynarodowa w prawie konstytucyjnym, Warszawa 1997, 8. D. Nohlen, Prawo wyborcze i system partyjny. O teorii systemów wyborczych, Warszawa 2004)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: