Postępowanie administracyjne- przedmiot uzupełniający WP-AD-PAd2R
Zakres tematów:
1. Pojęcie i zakres ogólnego postępowania administracyjnego.
2. Postępowanie ogólne a inne procedury o charakterze administracyjnym.
3. Zasady ogólne postępowania administracyjnego.
4. Organy administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym.
5. Strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego.
6. Przebieg postępowania administracyjnego.
7. Rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym.
8. Weryfikacja decyzji i postanowień w administracyjnym toku instancji.
9. Weryfikacja decyzji i postanowień w wewnątrzadministracyjnych trybach nadzwyczajnych.
10. Opłaty i koszty w postępowaniu administracyjnym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student -
EK1: jest świadomy konieczności dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do rozwoju zawodowego, mając na celu śledzenie aktualnego stanu prawnego lub uzupełnienie wiedzy o postępowaniu administracyjnym
EK2: potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie postępowania ogólnego, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie.
EK3: samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Kodeksu postępowania administracyjnego i podręcznika.
EK4: zna pojęcia i instytucje występujące w ogólnym postępowaniu administracyjnym, potrafi scharakteryzować i ocenić regulację prawną w tym zakresie.
EK5: rozróżnia poszczególne procedury o charakterze administracyjnym, objaśnia rolę ogólnego postępowania administracyjnego i poszczególnych instytucji procesowych.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 16h
Lektura podręcznika i prezentacji z e-learningu: 20h
Przygotowanie do egzaminu: 14h
Suma godzin: 50h
Liczba ECTS: 50/25 (1 ECTS= 25 h pracy studenta) = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
EK1-EK5: Egzamin pisemny (pytania otwarte) lub ustny (poprzez MS TEAMS).
Na ocenę bdb. (5) student:
EK1: jest świadomy potrzeby dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do rozwoju zawodowego, podejmuje systematyczne działania w tym kierunku (np. regularnie korzysta z materiałów zamieszczonych w formie e-learningu).
EK2: potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje, w tym bardziej złożone (np. weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji czy w nadzwyczajnych trybach postępowania), dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie.
EK3: pogłębia wiedzę korzystając z treści Kodeksu postępowania administracyjnego i podręcznika oraz komentarzy.
EK4: zna pojęcia i instytucje, w tym bardziej złożone, występujące w ogólnym postępowaniu administracyjnym (np. tryby weryfikacji rozstrzygnięć w nadzwyczajnych trybach postępowania), potrafi scharakteryzować przesłanki i dokonać oceny regulacji prawnej w tym zakresie.
EK5: rozróżnia poszczególne procedury o charakterze administracyjnym, objaśnia rolę ogólnego postępowania administracyjnego i poszczególnych instytucji procesowych.
Na ocenę db. (4) student:
EK1: jest świadomy potrzeby dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do rozwoju zawodowego, podejmuje działania w tym kierunku (np. korzysta z materiałów zamieszczonych w formie e-learningu).
EK2: potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny większość pojęć i instytucji, w tym bardziej złożonych (np. weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji), dostrzegając co do zasady ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie.
EK3: pogłębia wiedzę korzystając z treści Kodeksu postępowania administracyjnego i podręcznika.
EK4: zna pojęcia i instytucje, w tym bardziej złożone, występujące w ogólnym postępowaniu administracyjnym, potrafi scharakteryzować przesłanki, nie potrafi dokonać ocen regulacji prawnej w tym zakresie.
EK5: rozróżnia poszczególne procedury o charakterze administracyjnym, w podstawowym zakresie objaśnia rolę ogólnego postępowania administracyjnego i poszczególnych instytucji procesowych.
Na ocenę dst. (3) student:
EK1: jest świadomy potrzeby dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do rozwoju zawodowego, lecz nie zawsze podejmuje skuteczne działania w tym kierunku (np. zdarza się mu korzystać z nieaktualnego tekstu ustawy)
EK2: potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny prostsze pojęcia i mniej złożone instytucje, nie dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie.
EK3: wybiórczo pogłębia wiedzę korzystając z treści Kodeksu postępowania administracyjnego i podręcznika.
EK4: zna prostsze pojęcia i instytucje występujące w ogólnym postępowaniu administracyjnym (np. zakres obowiązywania kpa, zasady ogólne, doręczenia, terminy), potrafi scharakteryzować tylko część przesłanek zastosowania danej instytucji, nie potrafi dokonać ocen regulacji prawnej w tym zakresie.
EK5: rozróżnia poszczególne procedury o charakterze administracyjnym, w ograniczonym zakresie objaśnia rolę ogólnego postępowania administracyjnego i poszczególnych instytucji procesowych.
Na ocenę ndst. (2) student:
EK1: nie widzi potrzeby dostosowywania swojej wiedzy i umiejętności do rozwoju zawodowego, nie śledzi aktualnego stanu prawnego i nie uzupełnienia wiedzy o postępowaniu administracyjnym.
EK2: nie potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęć i instytucji uregulowanych w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie postępowania ogólnego, nie dostrzega ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie.
EK3: nie dokonuje analiz i nie pogłębia wiedzy, nie korzysta z treści Kodeksu postępowania administracyjnego ani podręcznika.
EK4: nie potrafi zdefiniować pojęć ani opisać instytucji występujących w ogólnym postępowaniu administracyjnym, nie potrafi scharakteryzować i ocenić regulacji prawnej w tym zakresie.
EK5: nie rozróżnia prawidłowo poszczególnych procedur o charakterze administracyjnym, nie umie opisać roli ogólnego postępowania administracyjnego ani poszczególnych instytucji procesowych.
Literatura
Literatura podstawowa: (Postępowanie administracyjne, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2020).
Literatura uzupełniająca: (1. System Prawa Administracyjnego, pod red. R. Hausera, Z. Niewiadomskiego i A. Wróbla, Warszawa 2009-2020; 2. B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2019; 3. M. Jaśkowska, A. Wróbel, M.Wilbrandt-Gotowicz, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2020; 4. R. Hauser, M. Wierzbowski red., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2020; 5. H. Knysiak-Sudyka red., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2019).
Literatura podstawowa oraz część z komentarzy dostępne w bibliotece WPiA UKSW.
Podstawowy akt prawny:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: