Prawo konstytucyjne WP-AD-1-PK1
Na prawo konstytucyjne składają się zagadnienia zasad ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego państwa, a także zagadnienia źródeł prawa oraz konstytucyjnego statusu jednostki.
Nie mniej ważnym elementem są określone w Konstytucji zadania i kompetencje poszczególnych podmiotów z różnych pionów władzy oraz wzajemne powiązania i relacje między nimi.
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z zasadami ustroju politycznego, społecznego, gospodarczego państwa, a także z podstawowymi normami dotyczącymi statusu jednostki w państwie.
Ponadto student zostanie zapoznany z ustrojem naczelnych i centralnych organów władzy publicznej, a także pozna wzajemne relacje między nimi i ich znaczenie w funkcjonowaniu administracji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
EK1: zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02)
EK2: ma wiedzę o pochodzeniu i charakterze źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także o wzajemnych relacje między nimi i ich znaczeniu dla administracji (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W03)
EK3: omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i charakteryzuje środki ochrony jednostki (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W04).
EK4: wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02).
*treść kierunkowych efektów uczenia się jest zawarta na stronie
https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/Uchwa%C5%82a%20senatu%20AD%20I%202019.pdf
Kryteria oceniania
Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams, poprzez ocenę wykonanych zadań zamieszczanych na platformie MS Teams.
Wszystkie efekty uczenia się (EK1-EK4) obejmują wiedzę, a ich realizacja będzie oceniana poprzez wykonane zadania domowe oraz egzamin końcowy w formie pisemnej przeprowadzony poprzez platformę MS Teams.
Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0bf390aed2e54a2e90279faf64e644a8%40thread.tacv2/conversations?groupId=e2b6bc55-e1df-4c7b-9cf7-68a6b55b26b6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Kryteria oceniania:
W odniesieniu do efektu uczenia się EK1: zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02)
Na ocenę niedostateczną (2)
Student nie zna podstawowej terminologii z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP
Na ocenę dostateczną (3)
Student zna w dostatecznym stopniu terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP w zakresie, który został przedstawiony podczas wykładu; podaje ich zwięzłe definicje
Na ocenę dobrą (4)
Student zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP, ma wiedzę o poglądach doktryny prawnej na temat powyższych zagadnień
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student zna podstawową terminologię z zakresu prawa konstytucyjnego, w tym definicje zasad, pojęć i instytucji konstytucyjnych wynikających z Konstytucji RP w stopniu bardzo dobrym; wiedza ta jest oparta zarówno o poglądy doktryny prawnej jak i orzecznictwa TK oraz uwzględnia kontekst zasad konstytucyjnych
W odniesieniu do efektu uczenia się EK2: ma wiedzę o pochodzeniu i charakterze źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także o wzajemnych relacje między nimi i ich znaczeniu dla administracji (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W03)
Na ocenę niedostateczną (2)
Student nie zna pochodzenia i charakteru źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemnych relacji między nimi
Na ocenę dostateczną (3)
Student wyjaśnia pochodzenie i charakter źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemne relacje między nimi w stopniu dostatecznym. Opiera się na wiedzy wynikającej z przepisów Konstytucji
Na ocenę dobrą (4)
Student wyjaśnia pochodzenie i charakter źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemne relacje między nimi w stopniu dobrym, opiera się na wiedzy wynikającej z przepisów prawnych oraz z doktryny prawnej
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student wyjaśnia pochodzenie i charakter źródeł prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznie obowiązującego, a także wzajemne relacje między nimi. Opiera się na wiedzy wynikającej z przepisów prawnych, orzecznictwa oraz doktryny prawnej.
W odniesieniu do efektu uczenia się EK3: omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i charakteryzuje środki ochrony jednostki (odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W04).
Na ocenę niedostateczną (2)
Student nie zna konstytucyjnego statusu jednostki w państwie i nie umie scharakteryzować środków ochrony jednostki
Na ocenę dostateczną (3)
Student omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i w sposób dostateczny charakteryzuje środki ochrony jednostki w oparciu o tekst Konstytucji RP
Na ocenę dobrą (4)
Student omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i dobrze charakteryzuje środki ochrony jednostki, podając przykłady z orzecznictwa na poparcie swoich tez
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student omawia konstytucyjny status jednostki w państwie i charakteryzuje środki ochrony jednostki. Umie wyjaśnić zależności między poszczególnymi środkami ochrony
W odniesieniu do efektu uczenia się EK4: wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi odniesieniem jest kierunkowy efekt uczenia się o symbolu AD1_W02).
Na ocenę niedostateczną (2)
Student nie zna sposobu powoływania, struktury, składu, kompetencji, funkcji oraz metod działania organów władzy publicznej ani wzajemnych relacje między nimi
Na ocenę dostateczną (3)
Student wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi w stopniu dostatecznym, odwołuje się przy tym do tekstu Konstytucji RP
Na ocenę dobrą (4)
Student wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi w stopniu dobrym odwołując się do aktów normatywnych i literatury
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student wyjaśnia sposób powoływania, strukturę, skład, kompetencje, funkcje oraz metody działania organów władzy publicznej oraz wzajemne relacje między nimi w stopniu bardzo dobrym, odwołując się do aktów normatywnych, orzecznictwa, literatury i praktyki ustrojowej.
*treść kierunkowych efektów uczenia się jest zawarta na stronie
https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/Uchwa%C5%82a%20senatu%20AD%20I%202019.pdf
Literatura
Literatura podstawowa (1. M. Granat, Prawo konstytucyjne w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2019, 2. E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012, 3. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm., ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP; orzecznictwo: Wyrok TK z 28.czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, Wyrok TK z 26 czerwca 2001 r., sygn. U 6/00, Wyrok TK z 11 maja 2005 r., sygn. K 18/04, Wyrok TK z 22 marca 2007 r., sygn. U 1/07, Wyrok TK z 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, Wyrok TK z 23 maja 2006 r., sygn. SK 51/05, Wyrok TK z 31 sierpnia 2006 r., sygn. K 25/06, Wyrok TK z 1 września 2006 r., sygn. SK 14/05, Wyrok TK z 14 listopada 2006 r., sygn. SK 41/04, Wyrok TK z 6 grudnia 2006 r., sygn. akt SK 25/05, Wyrok TK z 31 marca 1998 r., sygn. K 24/97,Wyrok TK z 3 listopada 1999 r., sygn. K 13/99, Wyrok TK z 31 maja 2004 r., K 15/04, Wyrok TK z 24 czerwca 2002, sygn. K 14/02, Wyrok TK z 28 listopada 2007 r., sygn. K 39/07, Wyrok TK z 10 listopada 1998 r., sygn. akt K 39/97, Wyrok TK z dnia 26 marca 2006 r., sygn. akt K 4/06, Wyrok TK z 21 lutego 2001 r., sygn. P 12/00, Wyrok TK z dnia 10 kwietnia 2002 r., sygn. K 26/00, Wyrok TK z 28 czerwca 2000 r., sygn. K 25/99, Wyrok TK z dnia 20 listopada 2002 r., K 41/02, Wyrok TK z 24 listopada 2003 r., sygn. K 26/03, Wyrok TK z dnia 23 marca 2006 r., sygn. K 4/06).
Literatura uzupełniająca: (1. A. Bałaban (red.), Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, Kraków 2002, 2. J. Ciapała, Prezydent w systemie ustrojowym Polski (1989-1997), Warszawa 1999, 3. P. Czarny, Sejm i Senat [w:] Prawo konstytucyjne Rzeczypospolitej Polskiej, P. Sarnecki (red.), Warszawa 2005, 4. Z. Czeszejko-Sochacki, Prawo parlamentarne w Polsce, Warszawa 1997, 5. K. Działocha, Źródła prawa powszechnie obowiązującego wobec praktyki konstytucyjnej [w:] System źródeł prawa w Konstytucji RP, red. M. Granat, Lublin 2000, s. 27-36, 6. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2013, 7. M. Masternak-Kubiak, Umowa międzynarodowa w prawie konstytucyjnym, Warszawa 1997, 8. D. Nohlen, Prawo wyborcze i system partyjny. O teorii systemów wyborczych, Warszawa 2004)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: