Tyflopedagogika WNP-PSZ-T
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 Student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą tyflopedagogiki, obejmującą przedmiot, zakres, teleologię, terminologię, główne tezy i koncepcje, typologie i klasyfikacje tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej oraz ma wiedzę o jej miejscu w systemie nauk i powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi.
EK 2 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo (i dokonań głównych współtwórców światowej i polskiej tyflopedagogiki) oraz ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. zna obecne formy i aktualne tendencje w tyflopedagogice, tyflotechnice, tyfloandragogice i tyflogerontologii, rozumie ich rolę i znaczenie we współczesnej pedagogice specjalnej.
EK 3 Student posiada wiedzę o znaczeniu wzroku w życiu człowieka i skutkach jego uszkodzenia lub utraty dla rozwoju poznawczego, fizyczno-zdrowotnego, emocjonalnego i społecznego.
EK 4 Ma wiedzę tyflologiczną na temat współczesnych procesów komunikacji osób niewidomych i słabowidzących, ich prawidłowości i zakłóceń oraz dawnych i obecnie stosowanych środków komunikacyjnych pomiędzy niepełnosprawnymi wzrokowo a otoczeniem.
EK 5 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki wspierania i uwarunkowań edukacji specjalnej dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej oraz wspierania rozwoju dorosłych osób niewidomych i słabowidzących w instytucjach edukacyjno-terapeutycznych.
EK 6 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach światowego i polskiego systemu edukacji uwzględniającej potrzeby osób niewidomych i słabowidzących; a w szczególności o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, kulturalnych oraz instytucji wsparcia.
Umiejętności:
EK 7 Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu tyflopedagogiki (i jej historycznych uwarunkowań) i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych współczesnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych wzrokowo.
EK 8 Potrafi ocenić przydatność typowych współczesnych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rehabilitacją, edukacją, wychowaniem, opieką, terapią, wsparciem osób niewidomych i słabowidzących.
Kompetencje:
EK 9 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych w tyflopedagogice; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych w ramach tyflopedagogiki.
EK 10 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji dziecka niepełnosprawnego wzrokowo oraz jego rehabilitacji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obrębie tyflopedagogiki.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
Udział w wykładach: 15 godz.
Konsultacje: 10 godz.
Praca własna:
przygotowanie do zajęć: 10 godz.
czytanie wskazanej literatury: 30 godz.
przygotowanie do egzaminu: 25 godz.
suma godzin: 90 godzin [90/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: