Pedagogika niepełnosprawnych intelektualnie WNP-PSZ-PNI
Przedmiot Pedagogika Niepełnosprawnych Intelektualnie prezentuje złożoną problematykę niepełnosprawności intelektualnej - Rozpoczynając od historii zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej przez aktualną nozologię, kryteria jej diagnozowania oraz epidemiologię aż po zagadnienia edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz osób z niepełnosprawnością sprzężoną.
Treść wykładu przybliża wiedzę na temat stopni niepełnosprawności intelektualnej oraz na temat towarzyszących im zróżnicowanych zaburzeń sprawności motorycznej, poznawczej, emocjonalnej oraz motywacyjno-wolicjonalnej.
Przedmiot prezentuje i przybliża zagadnienia dotyczące funkcjonowania rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną.
Ponadto przedmiot, o którym mowa ma na celu przybliżenie tematu twórczości osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz arteterapii jako formy rehabilitacji tych jednostek.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_TS2_W01 - student ma wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, obejmującą przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny;
PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw;
Umiejętności:
PSI_TS2_U01 - student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną;
Kompetencje:
PSI_TS2_K06 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu;
60 h [60 : 30(25)=2], 2 ECTS
- uczestniczenie w wykładzie: 15 h
- samodzielna lektura: 15 h
- przygotowanie do egzaminu: 25 h
- konsultacje: 5 h
W roku akademickim 2018/2019:
75 h [75 : 30(25)=3], 3 ECTS
- uczestniczenie w wykładzie: 15 h
- samodzielna lektura: 15 h
- przygotowanie do egzaminu: 40 h
- konsultacje: 5 h
W roku akademickim 2019/2020:
75 h [75 : 30(25)=3], 3 ECTS
- uczestniczenie w wykładzie: 15 h
- samodzielna lektura: 15 h
- przygotowanie do egzaminu: 40 h
- konsultacje: 5 h
Kryteria oceniania
Wiedza:
PSI_TS2_W01 - student ma wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, obejmującą przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny;
- na ocenę 3 (dst.) - student wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną - jej przedmiot, teleologię, terminologię oraz zakres teoretyczny bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - student wyjaśnia elementarne założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student wyjaśnia elementarne i szczegółowe założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 5 (bdb.) - student wyjaśnia w sposób pogłębiony założenia pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną znając jej zakres teoretyczny oraz samodzielnie rozróżniając cele, zadania i definicje. Tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia, odwołując się do norm i procedur stosowanych w pracy z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną. Bazuje na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Wykazując się samodzielnym myśleniem podaje stosowne przykłady.
PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma elementarną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. Odwołuje się do podstawowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma elementarną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje podstawy historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne powyższych procesów bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - student ma elementarną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje, wyjaśnia i porównuje podstawy historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne powyższych procesów bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma pogłębioną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje, wyjaśnia i porównuje podstawy historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne powyższych procesów bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Samodzielnie rozróżnia i klasyfikuje, wyjaśnia i porównuje podstawy historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne powyższych procesów bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Wykazując się samodzielnością myślenia podaje stosowne przykłady i wyłania konstruktywne wnioski.
Umiejętności:
PSI_TS2_U01 - student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, bazując na podstawowej literaturze przedmiotu. Potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji powyższych procesów;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi wykorzystywać złożoną i uporządkowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji powyższych procesów;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi wykorzystywać złożoną i uporządkowaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i powiązanych z nią dyscyplin w celu przedstawienia konkretnych procesów i zjawisk z zakresu rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, bazując na podstawowej i uzupełniającej literaturze przedmiotu. Potrafi dokonać samodzielnej analizy i interpretacji powyższych procesów. Odwołując się do stosownych przykładów oraz własnych przemyśleń - konstruuje wnioski.
Kompetencje:
PSI_TS2_K06 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji;
- na ocenę 4 (db.) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego wyrażając przy tym chęć pogłębiania własnej wiedzy i umiejętności;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wychowania jednostki z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, przy jednoczesnym dokonywaniu samooceny własnych kompetencji. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Ponadto wyraża chęć pogłębiania własnej wiedzy i umiejętności, wyznaczając kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Na ocenę końcową składa się przystąpienie studenta do egzaminu ustnego i pozytywne jego zaliczenie (wiedza z zajęć wykładowych oraz znajomość literatury podstawowej i uzupełniającej).
Literatura
Podstawowa:
1. Dykcik W. (red.): "Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych", UAM, Poznań 1996;
2. Hulek A. (red.): "Pedagogika rewalidacyjna", PWN, Warszawa 1980;
3. Kielin J.: "Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim", GWP, Gdańsk 1999;
4. Kirenko J.: "Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym", WSPP, Lublin 2006;
5. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010;
6. Sękowska Z.: "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", APS, Warszawa 2001;
7. Smith D.D.: "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", PWN, Warszawa 2008;
8. Wyczesany J.: "Dydaktyka specjalna - wybrane zagadnienia", Harmonia, Gdańsk 2014.
Uzupełniająca:
1. Gajdzica Z., Klinik A. (red.): "Wątki zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych", UŚ, Katowice 2004;
2. Kaczmarek B. (red.): "Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka", Impuls, Kraków 2008;
3. Łosiowski Z., Serejski J. (red.): "Mózgowe porażenie dziecięce. Aspekty medyczne, pedagogiczne i socjalne", OB-RPNiSS, Warszawa 1985;
4. Sadowska S.: "Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych", Akapit, Toruń 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: