Praktyka asystencka WNP-PSZ-PASIN
I etap praktyk ma charakter asystencki. Student poznaje organizację pracy internatu dla dzieci z dysfunkcją wzroku oraz przedszkola specjalnego, zapoznaje się z dokumentacją placówki, obserwuje zajęcia prowadzone z dziećmi, asystuje nauczycielowi. Student dokumentuje swoje spostrzeżenia, podejmuje próbę współpracy ze specjalistami. Ponadto analizuje pracę nauczyciela i uczniów. Istotne jest, aby student poznał umiejętności dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela i jego metody pracy z uczniami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_W17 - student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki;
PSI_TS2_W01 - student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i tyflopedagogiki obejmującą przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę tych subdyscyplin pedagogiki specjalnej;
PSI_SN_W08 - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
Umiejętności:
PSI_U01 - student potrafi dokonywać obserwacji aktywności nauczycieli i dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada umiejętność ich rozumienia i interpretowania;
PSI_TS2_U12 - student posiada umiejętność nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki, w której odbywa praktykę;
Kompetencje społeczne:
PSI_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się;
PSI_TS2_K01 - student rozumie potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego.
W roku akademickim 2018/2019:
75h. [75 : 30(25) = 3], 3 ECTS
- realizacja praktyki asystenckiej w placówkach: 60h.
- opracowanie dokumentacji z przebiegu praktyki asystenckiej: 15h.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3,0 (dostateczny):
- Student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki; student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i tyflopedagogiki obejmującą przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę tych subdyscyplin pedagogiki specjalnej; student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- Student potrafi dokonywać obserwacji aktywności nauczycieli i dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wyłącznie o charakterze sprawozdawczym oraz posiada umiejętność ich podstawowego rozumienia i interpretowania; student posiada umiejętność nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki, w której odbywa praktykę lecz bez inicjatywy własnej;
- Student w podstawowym stopniu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; w podstawowym stopniu również rozumie potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego.
Na ocenę 3,5 (dostateczny plus):
- Student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je i wyjaśnia; student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i tyflopedagogiki - definiuje i wyjaśnia przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę tych subdyscyplin pedagogiki specjalnej; student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- Student potrafi dokonywać obserwacji aktywności nauczycieli i dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada umiejętność ich pełnego rozumienia i interpretowania; student posiada umiejętność nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki, w której odbywa praktykę z podejmowaniem próby inicjatywy własnej;
- Student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; w pełni rozumie potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego.
Na ocenę 4,0 (dobry):
- Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je i wyjaśnia; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i tyflopedagogiki - definiuje i wyjaśnia przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę tych subdyscyplin pedagogiki specjalnej; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- Student potrafi dokonywać obserwacji aktywności nauczycieli i dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada umiejętność ich pełnego rozumienia i interpretowania - swoje obserwacje potrafi porządkować; student posiada umiejętność nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki, w której odbywa praktykę z podejmowaniem własnej inicjatywy;
- Student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz w wysokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; w pełni rozumie potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego - buduje życzliwą i ciepłą relację.
Na ocenę 4,5 (dobry plus):
- Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je, wyjaśnia i analizuje; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i tyflopedagogiki - definiuje, wyjaśnia i analizuje przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę tych subdyscyplin pedagogiki specjalnej; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją oraz analizuje w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- Student potrafi dokonywać obserwacji aktywności nauczycieli i dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada umiejętność ich pełnego rozumienia, interpretowania i analizowania - swoje obserwacje potrafi porządkować; student posiada umiejętność nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki, w której odbywa praktykę z podejmowaniem osobistej twórczej inicjatywy;
- Student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz w wysokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - poddaje krytyce osobistą wiedzę i umiejętności; w pełni rozumie potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego - buduje życzliwą i ciepłą relację, oparta na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym.
Na ocenę 5,0 (bardzo dobry):
- Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je, wyjaśnia, analizuje i prezentuje; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i tyflopedagogiki - definiuje, wyjaśnia, analizuje i prezentuje przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę tych subdyscyplin pedagogiki specjalnej; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów, wyjaśnia ją, analizuje oraz prezentuje w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- Student potrafi dokonywać obserwacji aktywności nauczycieli i dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiada umiejętność ich pełnego rozumienia, interpretowania i analizowania - swoje obserwacje potrafi porządkować, a z nich konstruować wnioski; student posiada umiejętność nawiązywania współpracy ze specjalistami placówki, w której odbywa praktykę z podejmowaniem osobistej twórczej inicjatywy - dokonuje weryfikacji owej współpracy;
- Student ma pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz w wysokim stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - poddaje krytyce osobistą wiedzę i umiejętności, jest zorientowany na twórczy rozwój; w pełni rozumie potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego - buduje życzliwą i ciepłą relację, opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym. Docenia ową relację.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: