Metodyka pracy indywidualnej z dziećmi z dysfunkcją wzroku WNP-PSZ-MPIDW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje i ocenia specyficzne problemy w uczeniu się dzieci niewidomych i słabowidzących. Zna również problemy zaburzenia lateralizacji, zaburzenia orientacji w przestrzeni, trudności w nauce pisania i czytania oraz w uczeniu się matematyki.
Wymienia i omawia ćwiczenia usprawniające percepcję dotykową, funkcje wzrokowo-ruchowe, słuchowe, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w przestrzeni oraz funkcje motoryczne w rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku.
Umiejętności.
Potrafi korzystać z programów usprawniania dostosowując je do potrzeb ucznia z dysfunkcją wzroku biorąc pod uwagę diagnozę pedagogiczną i zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Potrafi opracować IPET.
Potrafi planować pracę w ramach zajęć indywidualnych, dobierać i przygotowywać odpowiednie pomoce dydaktyczne oraz dostosowywać metody i formy pracy do potrzeb konkretnego ucznia oraz przeprowadzać ewaluację zadań.
Kompetencje społeczne.
Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku. Wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy rewalidacyjnej oraz ciągłego doskonalenia swego warsztatu pedagogicznego.
Literatura
Chojecka A. Magner M. Szwedowska E. Więckowska E. Nauczanie niewidomych dzieci rysunku. Poradnik dla nauczyciela. TOnO, Laski 2008.
Czajkowska I. Herda K. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole.WSiP, Warszawa, 2005.
Gruszczyk-Kolczyńska E. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. WSiP, Warszawa 1994.
Kuczyńska-Kwapisz J. Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących. Warszawa 1996.
Paplińska M. Nauka brajla w weekend, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: