Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim WNP-PSZ-MKILE
Zajęcia poświęcone są specyfice kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym. Fundamentalnym celem realizowanych treści przedmiotowych jest zapoznanie Studenta z teoretycznymi i praktycznymi podstawami edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - zaznajomienie ze specyfiką programowo - organizacyjną procesu edukacyjno - wychowawczego oraz z zagadnieniami metodycznymi wielokierunkowej aktywności ucznia w odniesieniu do jego obszarów rozwojowych: poznawczego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_TS2_W02 - student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim oraz zna jej konsekwencje fizyczne, poznawcze oraz psychospołeczne.
PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę o specyfice edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Umiejętności:
PSI_TS2_U07 - student potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
PSI_TS2_U09 - student potrafi samodzielnie opracować, zrealizować i przedstawić projekt zintegrowanych zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - dla I etapu edukacyjnego.
50 h [50 : 30(25)=2], 2 ECTS
- udział w konwersatorium: 15 h
- samodzielna lektura: 5 h
- przygotowanie, realizacja i przedstawienie pełnego, rzetelnego projektu zintegrowanych zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: 30 h
Kryteria oceniania
Na cenę 3,0 (dostateczny):
- Student rozróżnia stopnie niepełnosprawności intelektualnej, wybiórczo charakteryzuje niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz wymienia niektóre konsekwencje fizyczne, poznawcze i psychospołeczne; definiuje proces edukacji zintegrowanej.
- Student w sposób podstawowy i z niewielkimi błędami opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz opracowuje, realizuje i przedstawia podstawowy projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Na ocenę 3,5 (dostateczny plus):
- Student rozróżnia i opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, precyzyjnie charakteryzując stopień lekki oraz wymienia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych; definiuje i wyjaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- Student w sposób podstawowy opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Na ocenę 4,0 (dobry):
- Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując stopień lekki oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych; definiuje i szczegółowo objaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- Student rzetelnie opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z prezentacją różnych pomysłów jego realizacji.
Na ocenę 4,5 (dobry plus):
- Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując stopień lekki oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej; definiuje i szczegółowo objaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dostosowując warunki i treści nauczania do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
- Student rzetelnie opracowuje i weryfikuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej; opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z prezentacją różnych pomysłów jego realizacji - posługuje się samodzielnie skonstruowanymi pomocami dydaktycznymi.
Na ocenę 5 (bardzo dobry):
- Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując stopień lekki oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych, ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej i samodzielnie wybranej; definiuje i szczegółowo objaśnia specyfikę procesu edukacji zintegrowanej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dostosowując warunki i treści nauczania do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów - poziomuje dostosowania.
- Student rzetelnie opracowuje i weryfikuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej; konstruuje programy edukacyjno-terapeutyczne z wykorzystaniem własnej wiedzy i pomysłów; opracowuje, realizuje i przedstawia złożony projekt edukacyjny dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z prezentacją różnych pomysłów jego realizacji - posługuje się samodzielnie skonstruowanymi pomocami dydaktycznymi; na podstawie zaprezentowanych wyników pracy projektowej konstruuje wnioski.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności; Student, który przekroczył limit dopuszczalnych, usprawiedliwionych nieobecności obciążony będzie odpowiedzią ustną z zakresu materiału, prezentowanego/realizowanego w ramach przedmiotu;
2. rzetelne przygotowanie, realizacja i prezentacja projektu zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, dla I etapu edukacyjnego.
Literatura
1. Brudnik E.: "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących", SFS, Kielce 2002.
2. Chrzanowska I.: "Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015.
3. Gajdzica Z.: "Podręcznik w procesie kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym", UŚ, Katowice 2002.
4. Gajdzica Z., Wyczesany J.: "Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju", AP, Kraków 2006.
5. Głodkowska J.: "Wrażliwość edukacyjna w kształtowaniu doświadczeń matematycznych u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim", WSPS, Warszawa 1998.
6. Gołębniak B.: "Uczenie metodą projektów", WSiP, Warszawa 2002.
7. Kosińska A., Polak A., Żiżka D.: "Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli", WSiP, Warszawa 1999.
8. Krasoń K.: "Twórczość - ekspresja - aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży", UŚ, Katowice 2011.
9. Podleśna M.: "Elementarz do nauki czytania dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną", Harmonia, Gdańsk 2017.
10. Tkaczyk G.: "Problemy uczenia się, nauczania, wychowania i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście aplikacji metody ośrodków pracy", UMCS, Lublin 2003.
11. Tkaczyk G.: "Program kształtowania i korekcji pojęć społeczno-przyrodniczych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w okresie wczesnoszkolnym", UMCS, Lublin 2006.
12. Zasępa E.: "Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze", Impuls, Kraków 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: