Warsztat pedagogiczny - Wymagania procesu pracy i rynku pracy wobec absolwentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej WNP-PS-WPPBB3
1. Treść pracy w ujęciu teoretycznym wyznacznikiem wymagań pracy i rynku pracy
2. Praca jako kategoria rynkowa, zawodowa
3. Rynek krajowy i zagraniczny i jego dostępność dla absolwentów
4. Kwalifikacje i kompetencje podstawą wymagań pracodawców i rynku pracy
5. Wybrane teorie zarządzania personelem, pracą i kompetencjami na rynku pracy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma podstawowa wiedze na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym potrzebna do diagnozowania i prognozowania przydatności zawodowej w oparciu o technologie pomiarowa.H1A_W04,S1A_W05;
Ma elementarna wiedze dotycząca procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; jest przygotowany do działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach związanych z rynkiem pracy oraz w placówkach oświatowych. S1A_W05,S1A_W09;
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedze i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych
technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.H1A_U01,H1A_U03, H1A_U;
Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w
mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym H1A_U01, H1A_U06,H1A_U11, H1A_U12;
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie, H1A_K01, H1A_K04, S1A_K02;
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami heatdhuntingowymi. S1A_K02, H1A_K02
1.Godziny kontaktowe: wykład upoglądoeiony - 30 godz.
2.Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.
3.Przygotowanie projektu - 30 godz.
4.Liczba punktów ECTS: (70 godz.) = 4 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Wykład wprowadzający zilustrowany prezentacjami multimedialnymi,
warsztaty.
Projekt , zaliczenie z oceną, wg kryteriów.
Ocena efektów kształcenia: projekt (80%), t. j zadanie zespołowe z indywidualną kontrolą osiągnięć (20%).
- ocenę dostateczną / 3,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedzę i umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje brak samodzielności w realizacji zadań, wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach.
- ocenę ponad dostateczną / 3.5/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedze umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje małą samodzielność w realizacji zadań , wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału.
- ocenę dobrą / 4,0/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wymaga konsultacji w przygotowaniu projektu
- ocenę ponad dobrą / 4,5/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wykazuje własną inicjatywę w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Potrafi sformułować proste sądy i opnie w zakresie omawianych zagadnień.
- ocenę bardzo dobrą / 5,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością i dużym zaangażowaniem w realizację zadań. Podejmuje dodatkową aktywność z własnej inicjatywy aby pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi przekazywać zdobytą wiedzę, dzielić się nią z innymi. Formułuje własne sądy i opinie w zakresie omawianych zagadnień – w oparciu o zdobyta wiedzę.
- ocenę dostateczną / 3,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedzę i umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje brak samodzielności w realizacji zadań, wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach.
- ocenę ponad dostateczną / 3.5/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedze umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje małą samodzielność w realizacji zadań , wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału.
- ocenę dobrą / 4,0/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wymaga konsultacji w przygotowaniu projektu
- ocenę ponad dobrą / 4,5/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wykazuje własną inicjatywę w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Potrafi sformułować proste sądy i opnie w zakresie omawianych zagadnień.
- ocenę bardzo dobrą / 5,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością i dużym zaangażowaniem w realizację zadań. Podejmuje dodatkową aktywność z własnej inicjatywy aby pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi przekazywać zdobytą wiedzę, dzielić się nią z innymi. Formułuje własne sądy i opinie w zakresie omawianych zagadnień – w oparciu o zdobyta wiedzę.
Literatura
A. Literatura podstawowa
1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW Warszawa 2010.
2.Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej. WAiP. Warszawa 2008
3.Baraniak B. Metody badania pracy. WAiP Warszawa 2009.
4.Baraniak B./Red./ Wartości w pedagogice pracy. IBE Warszawa 2008
5. Słownik pedagogiki pracy. Ossolinem 1986
Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy. WAiP. Warszawa 2007
B. Literatura uzupełniająca
1.Armstrong M., Jak być lepszym menadżerem. Dom Wydawniczy ABC. Warszawa 1997.
2.Bednarczyk H., Podstawy teoretyczne zarządzania ustawiczną edukacją zawodową. Radom 2006
3.Crosby P., Lider doskonały – efektywne kierowanie ludźmi. Warszawa 1999
Hannaway C., Hunt G., Umiejętności menadżerskie. Wyd. KOPIA, Warszawa 1994
4.Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkim., tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN Warszawa 20o6
5.Listwan T. [red.], Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa, 2010.
6.Nowacki T., Korabiowska - Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy. WSPTWP, Warszawa 2000
7.Nowacki T., Zawodoznawstwo. ITeE Radom 2001
8. Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe Dylematy teorii i praktyki .IBE Warszawa 2001.
9.Kwiatkoqwski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Edukacja a rynek pracy. PWN Warszawa 2006
10.Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. PWE, Warszawa 2006.
11.Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy. AB Bydgoszcz 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: