Technologie wspomagające i adaptacja materiałów dydaktycznych w edukacji osób niewidomych i słabowidzących WNP-PS-TWA
Diagnoza potrzeb, klasyfikacja i działanie rozwiązań asystujących dla osób z dysfunkcją wzroku. Student pozna zasady adaptacji materiałów edukacyjnych z użyciem zaawansowanych technologii. Student będzie potrafił sklasyfikować i dobrać odpowiednie rozwiązania zależne od funkcjonowania wzrokowego i potrzeb edukacyjnych ucznia z dysfunkcją wzroku. Student zaznajomi się z podstawowymi cechami i charakterystykami oprogramowani i sprzętu specjlistycznego
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- wskazuje walory rozwiązań technologicznych wpływające na polepszenie integracji społecznej osób z niepełnosprawnościami;
- definiuje technologie wspomagające, technologie informacyjno-komunikacyjne oraz proces uniwersalnego projektowania edukacji; rozumie różnice i podobieństwa;
- identyfikuje cechy technologii wspomagających przydatne w edukacji;
- wyjaśnia zasadność wyboru konkretnych rozwiązań technologicznych w oparciu o potrzeby użytkownika.
Umiejętności
Student:
- wyjaśnia zasadność wyboru konkretnych rozwiązań technologicznych w oparciu o potrzeby użytkownika;
- zaproponować kompleksowe wsparcie edukacji dziecka z niepełnosprawnościami;
- ocenić przydatne cechy rozwiązań technologicznych dla konkretnych użytkowników.
Kompetencje społeczne
Student:
- zrozumienie potrzeb osoby (ucznia) niepełnosprawnego
- postępowanie zgodnie z netykietą
- świadoma analiza swojej wiedzy i sposobów jej pogłębiania
Kryteria oceniania
Obecność - dozwolona 1 nieobecność w semestrze
Aktywność - praca w grupach i indywidualna, uczestnictwo w dyskusji
Wykonanie zadań
3,0 - definiuje różne grupy technologii wspierających osoby z niepełnosprawnością, wyjaśnia różnice między grupami technologii;
3,5 - definiuje różne grupy technologii wspierających osoby z niepełnosprawnością, wyjaśnia różnice między grupami technologii; wymienia obszary edukacyjne, w których uczeń z niepełnosprawnością może stosować technologie wspierające; potrafi nazwać przykłady rozwiązań specjalistycznych dla osób z określonymi niepełnosprawnościami
4,0 - definiuje różne grupy technologii wspierających osoby z niepełnosprawnością, wyjaśnia różnice między grupami technologii; wymienia obszary edukacyjne, w których uczeń z niepełnosprawnością może stosować technologie wspierające; potrafi wymienić istotne cechy rozwiązań specjalistycznych dla osób z określonymi niepełnosprawnościami
4,5 - potrafi praktycznie zastosować instrumenty diagnostyczne do badania potrzeb technologicznych, umie zaklasyfikować wybrane rozwiązania technologiczne, potrafi zastosować podstawowe funkcje wybranych narzędzi i/lub oprogramowania specjalistycznego
5,0 - potrafi praktycznie zastosować instrumenty diagnostyczne do badania potrzeb technologicznych, umie zaklasyfikować wybrane rozwiązania technologiczne, potrafi zastosować podstawowe i zaawansowane funkcje wybranych narzędzi i/lub oprogramowania specjalistycznego, potrafi zarekomendować odpowiednie rozwiązania na podstawie diagnozy; potrafi stworzyć plan przygotowania ucznia do korzystania z technologii w różnych formach edukacji
Literatura
Czerwińska K. (2007). Adaptacja materiałów do nauki czytania i pisania dla dzieci słabo widzących. Wychowanie na co dzień, 9, 16-21
Kończyk D. (red.), Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008.
Wdówik P., Wyposażenie ucznia z dysfunkcją wzroku w sprzęt komputerowy, [w:] M. Paplińska (red.), Edukacja równych szans, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008, s. 57-64.
Wiazowski J. (2009) Niewidomi a rewolucja technologiczna – doświadczenia amerykańskie. Niepełnosprawność i Rehabilitacja Nr 3.
Wiazowski, J. (2015). Proces efektywnego doboru technologii wspierających edukację osób niewidomych i słabowidzących. w Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej.
Wiazowski, J. (2016). Rola technologii wspomagających w funkcjonowaniu społecznym uczniów z niepełnosprawnością wzroku w kontekście edukacji włączającej. Forum Pedagogiczne, UKSW, Warszawa, s. 101-114.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: