Niepełnosprawność w starszym wieku WNP-PS-ST
Zakres tematyczny zajęć:
1. Wprowadzenie do problematyki niepełnosprawności osób dorosłych i starszych: geragogika specjalna jako nauka i praktyka zawodowa, podstawowe pojęcia, statystyki i demografia (2h)
2. Procesy starzenia się i ich wpływ na niepełnosprawność: zmiany naturalne a zmiany chorobowe (4h)
3. Specyficzne w starszym wieku problemy zdrowotne i ich wpływ na funkcjonowanie (4h)
4. Społeczne determinanty niepełnosprawności w starszym wieku (2h)
5. Rodzaje niepełnosprawności w starszym wieku i ich specyfika: niepełnosprawność fizyczna, sensoryczna, intelektualna i psychiczna (4h)
6. Specyfika rehabilitacji w starszym wieku (4h)
7. Podstawy metodyczne pracy z niepełnosprawnymi osobami w starszym wieku (4h)
8. Specyfika komunikacji z osobami w starszym wieku: zasady i zalecenia (2h)
9. Adaptacja otoczenia do potrzeb seniorów z różnego rodzaju zaburzeniami funkcjonalnymi (2h)
10. Wątki praktyczne w pracy z seniorami z niepełnosprawnością (2h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku jako nauki i praktyki zawodowej
PS_W3 zna i rozumie naturalne i patologiczne procesy biologiczne, psychiczne i społeczne odpowiedzialne za proces starzenia się, również związanego z niepełnosprawnością
PS_W4 zna specyfikę niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji
PS_W8 posiada pogłębioną wiedzę na temat współczesnych podejść w dziedzinie rehabilitacji osób w starszym wieku
PS_W11 posiada pogłębioną merytoryczną i metodyczną wiedzę niezbędną w pracy z seniorami z niepełnosprawnością
PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu geragogiki specjalnej w celu analizy problemów rehabilitacyjnych osób w starszym wieku
PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych z udziałem seniorów doświadczających niepełnosprawności oraz projektowania zajęć z uwzględnieniem ich specjalnych możliwości i potrzeb.
PS_U6 potrafi wykorzystywać poszerzoną wiedzę pedagogiczną do analizowania zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku
PS_K1 wykazuje gotowość do współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) zaliczenia pisemnego (80 pkt.).
2) projektu (20 pkt)
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student/ka w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu. Projekt powinien być efektem całkowicie samodzielnej pracy studenta/ki.
Student/ka, który/a spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
ECTS [1 ECTS = 25 (30)h]:
udział w zajęciach – 30h
przygotowanie do zajęć, lektury – 20h
przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 30h
Przygotowanie projektu - 20h
RAZEM 100h
Liczba ECTS: 4
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka nie wykazuje podstawowej wiedzy na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku jako nauki i praktyki zawodowej, naturalnych i patologicznych procesów bio-psycho-społecznych odpowiedzialnych za proces starzenia się i niepełnosprawności, specyfiki niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji, współczesnych podejść w tej dziedzinie oraz metodyki pracy z seniorami z niepełnosprawnością. Nie posiada dostatecznej umiejętności integrowania i wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu geragogiki specjalnej w celu analizy i oceny problemów rehabilitacyjnych, zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku oraz projektowania zajęć z uwzględnieniem ich specjalnych możliwości i potrzeb, jak również gotowości do podejmowania współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
3,0
Student/ka wykazuje podstawową wiedzę na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku, naturalnych i patologicznych procesów bio-psycho-społecznych odpowiedzialnych za proces starzenia się i niepełnosprawności, specyfiki niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji oraz współczesnych podejść w tej dziedzinie. Posiada podstawową umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu geragogiki specjalnej w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku oraz gotowość do podejmowania współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
3,5
Student/ka wykazuje podstawową uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku jako nauki i praktyki zawodowej, naturalnych i patologicznych procesów bio-psycho-społecznych odpowiedzialnych za proces starzenia się i niepełnosprawności, specyfiki niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji oraz współczesnych podejść w tej dziedzinie. Posiada podstawową umiejętność integrowania i wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu geragogiki specjalnej w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku oraz gotowość do podejmowania współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
4,0
Student/ka wykazuje dość pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku jako nauki i praktyki zawodowej, naturalnych i patologicznych procesów bio-psycho-społecznych odpowiedzialnych za proces starzenia się i niepełnosprawności, specyfiki niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji, współczesnych podejść w tej dziedzinie oraz podstaw metodyki pracy z seniorami z niepełnosprawnością. Dość dobrze potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu geragogiki specjalnej w celu analizy i oceny problemów rehabilitacyjnych, zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku oraz projektować zajęcia z uwzględnieniem ich specjalnych możliwości i potrzeb. Jest gotowy do podejmowania współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
4,5
Student/ka wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku jako nauki i praktyki zawodowej, naturalnych i patologicznych procesów bio-psycho-społecznych odpowiedzialnych za proces starzenia się i niepełnosprawności, specyfiki niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji, współczesnych podejść w tej dziedzinie oraz metodyki pracy z seniorami z niepełnosprawnością. Potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu geragogiki specjalnej w celu analizy i oceny problemów rehabilitacyjnych, zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku oraz projektować zajęcia z uwzględnieniem ich specjalnych możliwości i potrzeb. Jest wyraźnie gotowy do podejmowania współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
5,0
Student/ka posiada pogłębioną, uporządkowaną i bezbłędną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku jako nauki i praktyki zawodowej, naturalnych i patologicznych procesów bio-psycho-społecznych odpowiedzialnych za proces starzenia się i niepełnosprawności, specyfiki niepełnosprawności w starszym wieku oraz dedykowanej tej grupie wiekowej rehabilitacji, współczesnych podejść w tej dziedzinie oraz metodyki pracy z seniorami z niepełnosprawnością. Bardzo dobrze potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu geragogiki specjalnej w celu tak analizy i jak i oceny problemów rehabilitacyjnych, zachowań, procesów i zjawisk związanych z niepełnosprawnością w starszym wieku oraz projektować zajęcia z uwzględnieniem ich specjalnych możliwości i potrzeb. Jest w pełni gotowy do podejmowania współpracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym oraz z ich otoczeniem.
Literatura
M. Kilian, 2020, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa, rozdz. 5, s. 228-267.
M. Kilian, 2021, Geragogika specjalna – zarys rozwojowy i koncepcyjny [w:] M. Kilian (red.), Pedagogika specjalna osób w starszym wieku, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa, s. 33-55.
M. Kilian, 2021, Specyfika rehabilitacji w starszym wieku [w:] M. Kilian (red.), Pedagogika specjalna
45) osób w starszym wieku, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa, s. 377-404.
Dodatkowe materiały i skrypty własne zostaną dostarczone w trakcie zajęć na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: