Socjologia edukacji WNP-PS-SOE
Treści kształcenia:
Tematyka wykładów implikuje następujące zagadnienia: socjologia edukacji jako subdyscyplina naukowa (pogranicze socjologii i pedagogiki) i przedmiot kształcenia na studiach pedagogicznych; przedmiot badań socjologii edukacji, proces socjalizacji, społeczne wymagania funkcjonalne, stadia socjalizacji, socjalizacja pierwotna, socjalizacja wtórna, składniki socjalizacji, stosunki społeczne w instytucjach wychowania naturalnego, bezpośredniego, pośredniego; problem izonomii rozwojowej oraz patologii życia społecznego; umiejętności uniwersalne, społeczeństwo wychowujące, socjologiczno-pedagogiczny aspekt środowiska; edukacja ustawiczna w rzeczywistości ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej.
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować i rozumieć pojęcia naukowe socjologii edukacji; wyjaśnić ciągłość i związek kultury polskiej (europejskiej) z kulturą grecką, rzymską, chrześcijańską oraz jej wpływ na środowisko społeczne, proces socjalizacji, inkulturacji; wyjaśnia socjologiczno-pedagogiczne aspekty kształtowania stosunków społecznych w procesie wychowania; ma wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego.
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować treści kształcenia związane z tożsamością europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego; zaprezentować umiejętności związane z poczuciem przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju; kreować warunki sprzyjające wychowaniu bezpośredniemu i pośredniemu, indywidualnemu i grupowemu działaniu na rzecz środowiska społecznego; organizować i planować nawiązywanie i utrzymywanie prawidłowych interakcji z dziećmi, dorosłymi, osobami z niepełnosprawnością, przedstawicielami innej narodowości i rasy.
Kompetencje społeczne
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada dojrzałe postawy społeczne w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społeczno-kulturowego; postępuje zgodne zasadami etyki w zapobieganiu sytuacjom zagrażającym zrównoważonemu rozwojowi społecznemu; prezentuje kreatywne postawy intra- oraz interpersonalne w procesie wychowania, socjalizacji, kulturalizacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA:
- aktywne uczestniczenie w wykładzie - 30 godz. dydaktycznych
- praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych
- konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur)
- przygotowanie do kolokwium pisemnego (lub projektu pisemnego/ szczegóły podczas zajęć) - 30 godz. dydaktycznych.
Ogółem 90 godzin dydaktycznych (3 ECTS). | W cyklu 2022/23_Z: NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA:
- uczestniczenie w wykładzie - 30 godz. dydaktycznych
- praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych
- konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur)
- przygotowanie do kolokwium pisemnego lub projektu pisemnego - 30 godz. dydaktycznych
Ogółem 90 godzin dydaktycznych (3 ECTS).
METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką, w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu (szczegóły podczas wykładu). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować i rozumieć pojęcia naukowe socjologii edukacji; wyjaśnić ciągłość i związek kultury polskiej (europejskiej) z kulturą grecką, rzymską, chrześcijańską oraz jej wpływ na środowisko społeczne, proces socjalizacji, inkulturacji; wyjaśnia socjologiczno-pedagogiczne aspekty kształtowania stosunków społecznych w procesie wychowania; ma wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego.
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować treści kształcenia związane z tożsamością europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego; zaprezentować umiejętności związane z poczuciem przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju; kreować warunki sprzyjające wychowaniu bezpośredniemu i pośredniemu, indywidualnemu i grupowemu działaniu na rzecz środowiska społecznego; organizować i planować nawiązywanie i utrzymywanie prawidłowych interakcji z dziećmi, dorosłymi, osobami z niepełnosprawnością, przedstawicielami innej narodowości i rasy.
Kompetencje społeczne (postawy)
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada dojrzałe postawy społeczne w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społeczno-kulturowego; postępuje zgodne zasadami etyki w zapobieganiu sytuacjom zagrażającym zrównoważonemu rozwojowi społecznemu; prezentuje kreatywne postawy intra oraz interpersonalne w procesie wychowania, socjalizacji, kulturalizacji.
NAKŁAD PRACY STUDENTKI/STUDENTA:
- aktywne uczestniczenie w wykładzie - 30 godz. dydaktycznych
- praca z książką (literatura przedmiotu) - 30 godz. dydaktycznych
- konsultacje według potrzeb studentki/studenta (dyżur)
- przygotowanie do kolokwium pisemnego (lub projektu pisemnego/ szczegóły podczas zajęć) - 30 godz. dydaktycznych
Ogółem 90 godzin dydaktycznych (3 ECTS).
METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką (w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu / szczegóły podczas wykładu).
Kryteria oceniania
Wykład zdalny prowadzony za pomocą aplikacji MS Teams. Osiągnięcie efektów kształcenia jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej na podstawie kolokwium pisemnego (w warunkach stacjonarnych):
- ocena 3.0 - student zadowalająco zna podstawowe tezy z wykładu konwersatoryjnego/problemowego w zakresie socjologii edukacji; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwijania swoich umiejętności.
- ocena 3.5 - student wyjaśnia stosunki/interakcje społeczne w procesie wychowania, socjalizacji; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
- ocena 4.0 - student rozwiązuje problemy dotyczące stosunków/interakcji społecznych w procesie socjalizacji, posiada umiejętność rozumienia zjawisk społecznych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.
- ocena 4.5 - student klasyfikuje, porównuje stosunki/interakcje społeczne w procesie socjalizacji, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych oraz w procesie doskonalenia wiedzy.
- ocena 5.0 - student potrafi ocenić i interpretować zjawiska społeczne w procesie socjalizacji, posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie i rolę wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju społecznego.
Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
METODY KSZTAŁCENIA: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca z książką, w przypadku pracy pisemnej: metoda projektu (szczegóły podczas wykładu). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Pedagogika specjalna - studia jednolite magisterskie stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: