Socjoterapia WNP-PS-SOCJO
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z socjoterapią jako formą pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania, niedostosowaną społecznie, lub zagrożoną niedostosowaniem społecznym. Kluczowe będzie zrozumienie przez studentów istoty procesu socjoterapeutycznego, polegającego dostarczeniu podopiecznym doświadczeń korygujących urazowe sądy poznawcze, będące przyczyną nieprawidłowych i kłopotliwych zachowań. Ponadto studenci zdobędą wiedzę na temat podstawowych mechanizmów socjoterapeutycznych, etapów socjoterapii, jej celów, struktury zajęć i metod pracy socjoterapeutycznej
Studenci rozwiną umiejętności z zakresu prowadzenia diagnozy socjoterapeutycznej, tworzenia scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych oraz ich realizacji w grupie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01: posiada pogłębioną wiedzę na temat metodyki pracy socjoterapeutycznej (procesu socjoterapeutycznego, założeń, celów, etapów i metod socjoterapii);
W_02: rozumie proces powstawania zachowań kłopotliwych w różnych obszarach funkcjonowania jednostki w oparciu działanie sądów urazowych i ich znaczenie w planowaniu skutecznych zajęć socjoterapeutycznych.
Umiejętności:
U01 - potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę
psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną do diagnozowania i analizowania sądów urazowe na podstawie nieprawidłowych zachowań podopiecznych w różnych obszarach ich funkcjonowania: ja-dorośli, ja-rówieśnicy, ja-zadanie, ja-ja) oraz modyfikować je na sądy korygujące
U02- potrafi projektować zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o zdiagnozowane obszary zaburzonych zachowań podopiecznych oraz prawidłowo sformułowane sądy korygujące
U03 - Potrafi prowadzić zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o przygotowany scenariusz zajęć, wykorzystując różne techniki pracy socjoterapeutycznej
U04 - potrafi wykorzystywać odpowiednie techniki komunikacyjne wspierające proces socjoterapeutyczny
U05 - potrafi przygotować scenariusz zajęć socjoterapeutycznych
Kompetencje:
K01 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli socjoterapeuty, zgodnie ze zbiorem cech przypisanych do prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne
Kryteria oceniania
Na ocenę 2,0 student nie spełnia minimum jednego z założonych efektów uczenia się
Na ocenę 3,0 student:
- zna podstawowe zagadnienia z metodyki pracy socjoterapeutycznej, przedstawia na przykładzie proces kształtowania się zachowań kłopotliwych;
- wykorzystuje wiedze psychologiczną i pedagogiczną do diagnozowania i analizowania przykładowych sądów urazowych;
- potrafi projektować elementy zajęć socjoterapeutycznych; z pomocą formułuje sądu korygujące;
- potrafi prowadzić zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o przygotowany scenariusz zajęć,
- Potrafi przygotować scenariusz zajęć zawierający część właściwą prowadzonych zajęć
- potrafi wykorzystać niektóre techniki komunikacyjne wspierające proces socjoterapeutyczny; jest częściowo gotów do pełnienia roli socjoterapeuty.
na ocenę, 3,5 - student część efektów realizuje na poziome oceny 3,0 a część na poziomie oceny 4,0
Na ocenę 4,0 student:
- posiada pogłębioną wiedzę na temat metodyki pracy socjoterapeutycznej, omawia proces socjoterapeutyczny, założenia socjoterapii, wymienia jej cele, etapy i techniki;
- rozumie proces powstawania zachowań kłopotliwych i przedstawia go na przykładzie w różnych obszarach funkcjonowania jednostki w oparciu działanie sądów urazowych i omawia ich znaczenie w planowaniu skutecznych zajęć socjoterapeutycznych;
- potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną do diagnozowania i analizowania sądów urazowych w różnych obszarach funkcjonowania jednostki: ja-dorośli, ja-rówieśnicy, ja-zadanie, ja-ja oraz modyfikować je na sądy korygujące
- potrafi projektować zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o zdiagnozowane obszary zaburzonych zachowań podopiecznych oraz samodzielnie sformułowane sądy korygujące.
- potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o przygotowany scenariusz zajęć, wykorzystując różne techniki pracy socjoterapeutycznej
- potrafi wykorzystywać różnorodne techniki komunikacyjne wspierające proces socjoterapeutyczny
- potrafi przygotować scenariusz zajęć socjoterapeutycznych uwzględniając jego 3 części oraz pytania podsumowujące:
- jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli socjoterapeuty, zgodnie ze zbiorem cech przypisanych do prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne
Na ocenę 4,5 student część efektów realizuje na poziome oceny 4,0 a część na poziomie oceny 5,0
Na ocenę 5,0 student:
-posiada pogłębioną i wiedzę na temat metodyki pracy socjoterapeutycznej, omawia i wyczerpująco wyjaśnia proces socjoterapeutyczny, założenia socjoterapii, opisuje jej cele w zależności od grupy wiekowej adresatów, omawia etapy i techniki socjoterapeutyczne;
- rozumie i wyjaśnia proces powstawania zachowań kłopotliwych, przedstawia go na przykładzie w różnych obszarach funkcjonowania jednostki, wyjaśnia przyczyny i możliwości powstania urazu i jego utrwalenia oraz tłumaczy znaczenie przeformułowywania sądów urazowych w planowaniu skutecznych zajęć socjoterapeutycznych;
- wykazuje się sumiennością i pomysłowością w wykorzystywaniu wiedzy psychologicznej i pedagogicznej do dokładnego diagnozowania i wszechstronnego analizowania sądów urazowych w różnych obszarach funkcjonowania jednostki: ja-dorośli, ja-rówieśnicy, ja-zadanie, ja-ja oraz modyfikuje sądy urazowe na różnorodne sądy korygujące.
- odznacza się kreatywnością w projektowaniu zajęć socjoterapeutycznych w oparciu o zdiagnozowane obszary zaburzonych zachowań podopiecznych oraz samodzielnie sformułowane sądy korygujące.
- potrafi samodzielnie z elastycznością i wrażliwością na potrzeby uczestników prowadzić zajęcia socjoterapeutyczne w oparciu o przygotowany scenariusz zajęć, wykorzystując różnorodne i złożone techniki pracy socjoterapeutycznej
- potrafi elastycznie wykorzystywać różnorodne techniki komunikacyjne ( w tym Porozumienie Bez Przemocy) wspierające proces socjoterapeutyczny,.
- potrafi przygotować kompletny scenariusz zajęć socjoterapeutycznych uwzględniając jego 3 części oraz pytania podsumowujące, cele i gdy i zabawy alternatywne.
- wyróżnia się gotowością do odpowiedzialnego pełnienia roli socjoterapeuty, zgodnie ze zbiorem cech przypisanych do prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne
Literatura
Literatura podstawowa:
- Bocian-Waszkiewicz B., (2016) Socjoterapia jako metoda pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, Zeszyt 16(9), s. 145-165.
- Ganczarska M., (2008) Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
- Sawicka K., (1999) Socjoterapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Strzemieczny J., (1988) Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Tempczyk-Nagórka Ż. (2021) Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych, strona: https://pwpp.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/09/Scenariusze-zajec-socjoterapeutycznych.pdf
Literatura uzupełniająca:
- Grudziewska E. (red. naukowa) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć - WSZYSTKIE CZĘŚCI
- Jagieła J. (2007). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Rubikon.
- Karasowska A. (2016). Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Remedium.
- Tempczyk-Nagórka Ż. (2021) Od socjoterapii w szkole do socjoterapeutycznej szkoły W: M. Dycht; E. Śmiechowska Petrovskij (red.) Postulaty i propozycje rozwiązań dla szkoły (post)pandemicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: