Subkultury młodzieżowe WNP-PS-SML
Podczas zajęć poruszana jest następująca tematyka: zagadnienia definicyjne subkultur, Teorie powstania subkultur, typologie subkultur, historia subkultur w Polsce, charakterystyka wybranych współczesnych grup subkulturowych (metalowcy, goci, hip-hopowcy, graficiarze, skejci, traceurzy, szalikowcy, skinheadzi, subkultury graczy sataniści, współczesne subkultury medialne i nisze kultruwe), skutki uczestnictwa w subkulturach, profilaktyka i praca z młodzieżą subkulturową.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
Wiedzy:
W_01 - definiuje główne terminy dotyczące subkultur młodzieżowych oraz wyjaśnia znaczenie procesu socjalizacji w przynależności do subkultur młodzieżowych.
W_02 - wymienia przyczyny i skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe
Umiejętności:
U_01 - wykorzystuje wiedzę teoretyczną do proponowania działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z młodzieżą subkulturową
Kompetencji:
K_01 - jest przekonany o potrzebie podejmowania działań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku subkulturowym
Opis ECTS
-Udział w konwersatorium -15 godz.
-Przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej) - 45
-Przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
SUMA: 15+45+30 = 90= 3 ECTS
Kryteria oceniania
Student realizuje założone efekty kształcenia na ocenę:
- dostateczną (3,0) w zakresie:
wiedzy: rozróżnia główne terminy dotyczące subkultur młodzieżowych, wymienia przyczyny i skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe
umiejętności: wykorzystuje elementarną wiedzę teoretyczną do proponowania prostych działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z młodzieżą subkulturową;
kompetencji: rozumie potrzebę podejmowania działań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku subkulturowym
- dostateczną plus (3,5) w zakresie:
wiedzy: rozróżnia i definiuje główne terminy dotyczące subkultur młodzieżowych, wymienia i opisuje przyczyny oraz skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe;
umiejętności: wykorzystuje wiedzę teoretyczną do proponowania prostych działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z młodzieżą subkulturową uwzględniając różnice między subkulturami;
kompetencji: jest przekonany o sensie i potrzebie podejmowania działań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku subkulturowym.
- dobrą (4,0) w zakresie:
wiedzy: rozróżnia, definiuje i wyjaśnia główne terminy dotyczące subkultur młodzieżowych, wyróżnia typologie subkultur, wymienia i opisuje i analizuje przyczyny oraz skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe oraz umie je klasyfikować.
umiejętności: wykorzystuje wiedzę teoretyczną do proponowania różnorodnych działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z młodzieżą subkulturową, uwzględniając różnice między subkulturami, ;
kompetencji: jest przekonany o sensie i potrzebie podejmowania działań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku subkulturowym, jest otwarty na dialog z młodzieżą subkulturową
- dobrą plus (4,5) w zakresie:
wiedzy: rozróżnia, definiuje i wyjaśnia główne terminy dotyczące subkultur młodzieżowych, opisuje typologie subkultur, wyjaśnia teorię powstania subkultur, wymienia, opisuje i analizuje przyczyny oraz skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe oraz umie je klasyfikować, uwzględnia przy tym rodzaj subkultury i rolę jaką pełnią jej członkowie .
umiejętności: wykorzystuje wiedzę teoretyczną do proponowania różnorodnych działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z młodzieżą subkulturową, uwzględniając różnice między subkulturami, potrafi zaplanować alternatywne do subkulturowych formy i sposoby zaspokajania potrzeb młodzieży;
kompetencji: jest przekonany o sensie i potrzebie podejmowania działań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku subkulturowym, jest otwarty na dialog z młodzieżą subkulturową i jest gotowy do podejmowania wyzwań w pracy pedagogicznej.
- bardzo dobrą (5,0) w zakresie:
wiedzy: rozróżnia, definiuje i wyjaśnia główne terminy dotyczące subkultur młodzieżowych, opisuje typologie subkultur, wyjaśnia teorię powstania subkultur, wymienia, opisuje i analizuje przyczyny oraz skutki wchodzenia młodzieży w grupy subkulturowe oraz umie je klasyfikować, uwzględnia przy tym rodzaj subkultury i rolę jaką pełnią jej członkowie wykazuje przy tym wiedzę zarówno wiedze wyniesioną z wykładów, jak i pogłębioną przez literaturę przedmiotu.
umiejętności: wyróżnia się kreatywnością i refleksyjnością w wykorzystywaniu wiedzy teoretycznej do proponowania różnorodnych działań wychowawczych i profilaktycznych w pracy z młodzieżą subkulturową, uwzględniając różnice między subkulturami, potrafi zaplanować alternatywne do subkulturowych formy i sposoby zaspokajania potrzeb młodzieży;
kompetencji: odznacza się przekonaniem o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku subkulturowym, otwartością na dialog z młodzieżą subkulturową i gotowością do podejmowania wyzwań w pracy pedagogicznej
na ocenę końcową składają się:
aktywność podczas zajęć (w tym wystąpienie na temat danej subkultury) -30%
egzamin ustny - 70%
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008;
2. Chaciński B., Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy. 55 małych kultur, Kraków 2010
3. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternarywnej, Lublin 1999;
4. Kałdon B., Tempczyk Ż. (2012). Potrzeby młodzieży niedostosowanej społecznie, a funkcjonowanie wybranych subkultur młodzieżowych. Ostrowiec Świętokrzyski – Warszawa: Stowarzyszenie “Nauka, Edukacja, Rozwój.”
5. Tempczyk-Nagórka Ż. (2012). Traceurzy – wytyczający nowe szlaki wśród subkultur młodzieżowych. Wychowanie na co Dzień, (12 (231)), 13–17.
Literatura uzupełniająca:
1.Filipiak M. (red.), Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie, Tyczyn 2001.
2.Jędrzejewski, M. (2001). Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak.”
3.Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003
4.Wrzesień W. "Krótka historia młodzieżowej subkulturowości", Wydawnictwo PWN, 2013;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: