System prewencyjny Św. Jana Bosko WNP-PS-SJBPS
Cele przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne księdza Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym oraz wskazać zastosowanie tychże doświadczeń w dzisiejszej rzeczywistości życia dzieci i młodzieży. Student potrafi dokonać syntezy tak sformułowanej podstawy z projektem wychowania powiązanego z ewangelizacją, prowadzący do ukształtowania, w myśl idei księdza Bosko, uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student po ukończeniu wykładu potrafi wskazać miejsce systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w systemie nauk oraz o jego powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
Prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu student potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne księdza Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym oraz wskazać zastosowanie tychże doświadczeń w dzisiejszej rzeczywistości życia dzieci i młodzieży.
Potrafi dokonać syntezy tak sformułowanej podstawy z projektem wychowania powiązanego z ewangelizacją, prowadzący do ukształtowania – w myśl idei księdza Bosko – „uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan”.
Kompetencje:
Uzasadnia potrzebę ciągłego dokształcania się.
Wyraża przekonanie o znaczeniu systemu prewencyjnego dla jakości procesu wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 75 godz./25 = 3
Kryteria oceniania
Wykład, indywidualna lektura tekstów, prezentacja wyznaczonych tematów, dyskusja.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (opracowanie tekstów, przygotowanie wypowiedzi ustnej, umiejętność argumentacji przedstawianych tez)
3. Aktywność podczas zajęć
4. Kolokwium pisemne.
3.0 - Potrafi przedstawić główne zasady systemu prewencyjnego oraz wie jak opracować projekt wychowania zgodny z ideą wychowawczą księdza Bosko: wychować uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan.
3.5 - Poprawnie formułuje znaczenie systemu prewencyjnego dla jakości procesu wychowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
4.0 - Potrafi opisać doświadczenie pedagogiczne księdza Bosko w jego różnych wymiarach: historycznym, duchowym, pedagogicznym, społecznym.
4.5 - Umie przedstawić uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych oraz potrafi zastosować podstawowe zasady systemu prewencyjnego w działaniu wychowawczym.
5.0 - Potrafi wskazać miejsce systemu prewencyjnego św. Jana Bosko w systemie nauk pedagogicznych oraz wykorzystanie we współczesnych placówkach szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych.
Literatura
Lit. podstawowa:
L. Cian, Wychowanie w duchu ks. Bosko, Warszawa 1990; U. Fontana, Relacja, sekretem wszelkiego wychowania, Warszawa 2002; Jan Paweł II, List Juvenum Patris w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosko, w: Ksiądz Bosko w wypowiedziach papieży, cz. 2, red. S. Chrobak, Warszawa 2015, s. 75-94.
Lit. uzupełniająca:
K. Misiaszek, Główne idee systemu prewencyjnego św. Jana Bosko, Seminare 1988, s. 37-65; L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko, Warszawa 1986; R. Weinschenk, Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa 1996; J. Vecchi, Globalizacja. Na rozdrożach wychowania w miłości, Warszawa 2005; S. Chrobak, Radość życia istotną cechą nauczyciela wychowawcy z perspektywy systemu prewencyjnego Jana Bosko, "Paedagogia Christiana" 2/34 (2014), s. 121-135; S. Chrobak, Ksiądz Bosko w wypowiedziach papieży, cz. 1, Warszawa 2014; S. Chrobak, Ksiądz Bosko w wypowiedziach papieży, cz. 2, Warszawa 2015; B. Smolińska-Theiss, Asystencja i dialog pedagogiczny, w: Jestem wychowawcą, red. K. Franczak, Warszawa 2004, s. 43-53.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: