Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień WNP-PS-PSTU
Zakres tematów:
1. Podstawowe pojęcia związane z profilaktyką społeczną: Cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej
2. Zasady profilaktyki – analiza czynników ryzyka i czynników chroniących
3. Profilaktyka zintegrowana
4. Pogramy profilaktyczne – zasady opracowania i przeprowadzania
5. Przegląd wybranych programów profilaktycznych w kontekście analizy ich skuteczności
6. Rodzaje i mechanizmy uzależnień
7. Alkohol w rodzinie: role w rodzinie alkoholowej, DDA, współuzależnienia (kategorie diagnostyczne
8. Uzależnienia substancjalne (od alkoholu, od narkotyków) i behawioralne (hazard, pracoholizm, siecioholizm, fonoholizm, zakupoholizm)
9. Rodzaje terapii uzależnień
10. Terapia indywidualna i terapie wspierające (dialog motywujący, TSR)
11. Terapia grupowa na przykładzie AA
12 Społeczność terapeutycza na przykładzie Synanonu i MONARU
13. Farmakoterapia w uzależnieniach
14. Abstynencja a picie kontrolowane
15. Przegląd ośrodków terapii uzależnień
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Student omawia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej.
W_02 Student opisuje rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich konsekwencje dla jednostki i otocznia
W_03 Student charakteryzuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających
U_01 Student potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień
K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień oraz rozwoju osobistego
K_02 Student jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień
Opis ECTS:
- udział w konwersatorium: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, przygotowanie do dyskusji i debaty): 30 godz.
- opracowanie analizy skuteczności wybranego programu profilaktycznego 10 godz
- przygotowanie do kolokwium ustnego: 20 godz.;
30+30+10+20= 90 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Student realizujący założone efekty kształcenia na ocenę
3,0 (dostateczną) w zakresie:
- wiedzy: wybiórczo przedstawia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia rodzaje i uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających
- umiejętności: potrafi dokonać pobieżnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, wspierając się notatkami i zebranymi materiałami
- kompetencji: ma na niskim poziomie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest w niewielkim stopniu otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
3,5 (dostateczną plus) w zakresie:
- wiedzy: przedstawia podstawową terminologię, wymienia zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia i pobieżnie opisuje rodzaje uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia i wybiórczo opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających
- umiejętności: potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, wspierając się notatkami i zebranymi materiałami.
- kompetencji: ma dostateczną świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na niektóre nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
4,0 (dobrą) w zakresie:
- wiedzy: przedstawia terminologię, wymienia zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, wymienia opisuje rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, wymienia oraz opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających
- umiejętności: potrafi dokonać analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, w niewielkim stopniu wspierając się notatkami i zebranymi materiałami.
- kompetencji: ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
4,5 (dobrą plus) w zakresie:
- wiedzy: przedstawia i dokładnie opisuje terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, opisuje i wyjaśnia na podstawie przykładów rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, opisuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających;
- umiejętności: potrafi dokonać samodzielnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień;
- kompetencji: ma wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:
- wiedzy: w oparciu o wiedzę z zajęć oraz wyniesioną z literatury dokładnie opisuje oraz wyjaśnia terminologię, zasady, cele, poziomy i strategie profilaktyki społecznej, opisuje i wyjaśnia na podstawie przykładów rodzaje i mechanizmy uzależnienia oraz ich podstawowe konsekwencje dla jednostki i otocznia, opisuje i krytycznie analizuje formy i metody terapii uzależnień i terapii wspierających;
- umiejętności: potrafi dokonać samodzielnej krytycznej i dogłębnej analizy skuteczności istniejących programów profilaktycznych i form oraz rodzajów terapii uzależnień, odznacza się przy tym twórczym myśleniem i łączeniem wiedzy teoretycznej z praktyczną;
- kompetencji: ma bardzo wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie profilaktyki społecznej i terapii uzależnień i rozwoju osobistego; przejawia wysoki poziom otwartości ale i krytycyzmu na nowatorskie metody w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gaś Z., Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993;
2. Gaś Z., Uzależnienia – skuteczność programów profilaktyki, Warszawa 1994;
3. Griffiths M., Sawicka-Chrapkowicz A., Gry i hazard: uzależnienia dzieci w okresie dorastania, Gdańsk 2004;
4. Guerreschi C., Marazziti M.,Wieczorek-Niebielska A., Nowe uzależnienia, Kraków 2010;
5. Kozka S., Patologia fonoholizmu: przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Warszawa 2013;
6. Kuska Cz., Fopka-Kowalczyk M., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym: stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych, Toruń 2013;
7. Kwaśniewski J., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, Warszawa 2009;
8. Sztander W., Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa 2006;
9. Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008;
10. Woronowicz B., Uzależnienia – geneza, terapia, powrót do zdrowia, Poznań 2009.
Literatura dodatkowa:
1. Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna, Białystok 2007;
2. Hawkins J. D., Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych, Warszawa- Olsztyn 1994;
3. Szpringer M., Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004.
4. Kurlak I., Wybrane zagadnienia problematyki patologicznego hazardu w Polsce, Forum Pedagogiczne nr 1/2017, s. 149-162.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: