Patologia społeczna WNP-PS-PS1819
Definicja teoretycznych pojęć związanych z patologia społeczną i negatywną dewiacja.
Specyfika zjawiska niedostosowania społecznego, charakterystyka jego rodzajów i stadiów rozwoju. Teoretyczne podejścia do wyjaśnienia zjawiska niedostosowania społecznego i procesu resocjalizacji.
Wybrane teorie dewiacji (teoria anomii, stygmatyzacji, zróżnicowanych powiązań, kontroli społecznej, dewiacji jako aktu wyboru jednostki).
Przemoc jako zjawisko patologiczne- typologia, skutki.
Patologiczne przejawy w środowisku rodzinnym ( przemoc, rozwód, gwałt, zabójstwa).
Patologia w środowisku szkolnym (wagary, agresja, bullying).
Mobbing jako przykład psychopatologii w pracy.
Subkultury młodzieżowe czynnikiem postaw i zachowań patologicznych.
Sekty jako zjawisko patologiczne.
Przestępczość nieletnich i dorosłych.
Uzależnienia od substancji i czynności. Współuzależnienia.
Alkoholizm. Narkomania. Hazard.
Prostytucja, sponsoring, pornografia, promiskuityzm.
Zachowania suicydalne jako skrajny przejaw patologii społecznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w dziedzinie:
wiedzy:
EK W_01 - student definiuje kluczowe pojęcia, dotyczące patologii społecznej jako dyscypliny naukowej (norma, patologia, dewiacja, zaburzenia w zachowaniu, niedostosowanie społeczne);
EK W_02 - student wymienia typologie, analizuje główne teorie i koncepcje niedostosowania społecznego, opisuje stadia jego rozwoju;
EK W_03- student i wymienia i charakteryzuje wybrane teorie dewiacji (teoria anomii, stygmatyzacji, zróżnicowanych powiązań, kontroli społecznej, dewiacji jako aktu wyboru jednostki);
EK W_04 - student charakteryzuje różne objawowe formy patologii społecznej (przemoc, agresję, bullying, mobbing, stalking, przestępczość, alkoholizm, narkomanię, hazard, zakupoholizm, prostytucję, samobójstwa), wskazuje przyczyny ich powstawania, specyfikę rozwoju oraz skutki ich wpływu na psychospołeczne funkcjonowanie dzieci, młodzieży i dorosłych;
umiejętności:
EK U_01 - student dokonuje obserwacji zjawisk społecznych, posiada umiejętności ich rozumienia, analizowania i interpretacji w powiązaniu z pedagogiką resocjalizacyjną i opiekuńczo-wychowawczą;
kompetencji społecznych:
EK K_01 - student rozumie specyfikę pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej;
EK K_02 - student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
Bilans punktów ECTS:
Udział w wykładach 30
Konsultacje 8
Praca własna:
czytanie wskazanej literatury 22
przygotowanie do egzaminu 30
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 90
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: