Pedagogika specjalna WNP-PS-PS-CW
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii, metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej
- uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym
- nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych istotnych dla projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników
- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz.
Czytanie literatury – 20 godz.
Przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz.
Suma godzin - 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 30 godz.
Czytanie literatury – 15 godz.
Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.
Suma godzin - 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2024/25_L: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. letni – 15 godz.
Czytanie literatury – 20 godz.
Przygotowanie do zajęć: 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 15 godz.
Suma godzin - 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
| W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. zimowy – 30 godz.
Czytanie literatury – 15 godz.
Przygotowanie do zajęć: 20 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, konsultacje – 10 godz.
Suma godzin - 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W02; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W10;
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_U06; Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_U14;
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. - PSPE_K05
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Efekt przedmiotowy 2.
Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby
indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3.
Student diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Efekt przedmiotowy 4.
Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5.
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Z trudem różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, z błędami charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób elementarny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudnością identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student z błędami diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Kompetencje społeczne
Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, poprawnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób dostateczny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, poprawnie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student dostatecznie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, poprawnie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Poprawnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, zadowalająco objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Prawidłowo różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dość dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób zadowalający opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, odpowiednio identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student zadowalająco diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Odpowiednio wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Kompetencje społeczne
Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Właściwie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, w sposób trafny opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, właściwie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Kompetencje społeczne
Student jest właściwie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wysoce świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student w pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bezbłędnie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, wzorowo identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student kompletnie diagnozuje i analizuje złożone zachowania, procesy i zjawiska edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin. Bardzo dobrze wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości dzieci(uczniów) ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: