Pedagogika specjalna WNP-PS-PS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się i opis ECTS
Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PS_W2; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W4; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W9; Efekt przedmiotowy 4. - PS_W10
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. - PS_U4; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U6;
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 7. - PS_K5; Efekt przedmiotowy 8. - PS_K12.
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej
Efekt przedmiotowy 2. Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Efekt przedmiotowy 3. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego
Efekt przedmiotowy 4. Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 7. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
Efekt przedmiotowy 8. Student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka
Opis ECTS
ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach - 45 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Czytanie literatury – 40 godz.
Przygotowanie do zajęć: 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 15 godz.
Suma godzin - 150 [150/25 = 6]
Liczba ECTS: 6
Kryteria oceniania
Dla Kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student posiada słabo pogłębioną i słabo uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student z błędami identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudem rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada słabo pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Umiejętności
Student posiada elementarną umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student z błędami analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, z trudem przewiduje konsekwencje planowanych działań.
Kompetencje społeczne
Student jest słabo przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje elementarną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje niską aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student z trudem dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student posiada dostatecznie pogłębioną i dostatecznie uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student dostatecznie identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dostatecznie rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Umiejętności
Student posiada dostateczną umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student dostatecznie analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, dostatecznie przewiduje konsekwencje planowanych działań.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje dostateczną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje dostateczną aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student dostatecznie dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student posiada wystarczająco pogłębioną i dość dobrze uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student zadowalająco identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dość dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada wystarczająco pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Umiejętności
Student posiada wystarczającą umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student zadowalająco analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, dość dobrze przewiduje konsekwencje planowanych działań.
Kompetencje społeczne
Student jest wystarczająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje zadowalającą gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje wystarczającą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student zadowalająco dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student posiada dobrze pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student odpowiednio identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada odpowiednio pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Umiejętności
Student posiada odpowiednią umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student dobrze analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, właściwie przewiduje konsekwencje planowanych działań.
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje właściwą gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje właściwą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student dobrze dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student posiada w pełni pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Student w pełni identyfikuje koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bardzo dobrze rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Student posiada kompletną pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze SPE w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym; w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Umiejętności
Student posiada w pełni umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników. Student bezbłędnie analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z tego typu działalnością, w pełni przewiduje konsekwencje planowanych działań.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, wykazuje pełną gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje bardzo dobrą aktywność i wytrwałość w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela-pedagoga specjalnego. Student bezbłędnie dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: