Pedagogika resocjalizacyjna WNP-PS-PRECW
Zakres tematyczny:
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej
2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie
3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej
4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego
5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego
6. Instytucje wychowania resocjalizującego
7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne
8. Duszpasterstwo więzienne
9. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej
10. Resocjalizacja w różnych krajach świata
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego.
W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym
U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup
U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie
K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego.
K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, kart pracy, przygotowanie wypowiedzi ustnej): 30 godz.
- Przygotowanie referatu dotyczącego współczesnych i nowatorskich programów resocjalizacyjnych na świecie 20 godz
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz.
30+30+20+10=90 godz./3 ECTS
Kryteria oceniania
Student na ocenę:
3,0 (dostateczną) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;
- kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
3,5 (dostateczną plus) w zakresie
- wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;
- kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
4,0 (dobra) w zakresie
- wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;
- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
4,5 (dobrą plus) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety;
- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02) w oarciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania;
- kompetencji (K01, K02): wyróżnia się świadomością potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego i otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
Na ocenę końcową składają się:
- aktywność i pracę na zajęciach, (opracowanie tekstów, sprawdziany w trakcie zajęć) – 40% oceny końcowej
- przygotowanie referatu poświęconego nowym światowym trendom w resocjalizacji- 20%
- test z treści teoretycznych – 40 % oceny końcowej
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest minimum 50% obecności – dwie nieobecności z przyczyn losowych są dopuszczalne, bez wpływu na ocenę końcową. Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Student ma prawo do dwukrotnego zaliczenia ustnego materiału na którym go nie było w celu zlikwidowania nieobecności.
UWAGA! Zmiany wprowadzone po wprowadzeniu obowiązku pracy zdalnej, Ocena końcowa zostanie wyliczona wg następujących kryteriów:
Efekty kształcenia W01, W02, U01, K01, K02: aktywności i pracy na zajęciach zdalnych (opracowanie tekstów, sprawdziany w trakcie zajęć, udział w debatach i dyskusjach na Forum przedmiotu na Moodle oraz podczas zajęć online na Microsoft Teams, praca w grupie oraz wykonywanie zadań). Studenci mający techniczne problemy z uczestnictwem w zajęciach na MT, przygotowują samodzielnie zadania związane w danym tematem. (30% oceny końcowej)
Efekt kształcenia U02, K02: prezentacja referatu odbędzie na zajęciach na MT (30% oceny końcowej)
Efekty kształcenia W01, W02, U01 – test odbędzie się platformie Moodle (40% oceny końcowej)
Literatura
Literatura podstawowa:
- Ambroziak W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016
- Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971;
- Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985
- Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996;
- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998;
- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001;
- Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008;
- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009.
Literatura dodatkowa:
- Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja: w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007;
- Iwański Z., Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock 2003;
- Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990;
- Pytka L., Autonomia i tożsamość pedagogiki resocjalizacyjnej, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, Red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, Warszawa 2013;
- Pytka L., 2009, Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej – historia i współczesność, (w:) B.Kałdon, A.Fidelus, J.Kahlan, Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży Warszawa;
- Sawicka K., Polska myśl resocjalizacyjna, (red.) Warszawa 1993
- Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: