Psychologia rozwoju człowieka WNP-PS-PRC
Podczas ćwiczeń student zdobędzie wiedzę na temat osiągnięć rozwojowych zachodzących we wszystkich sferach funkcjonowania człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Zmiany rozwojowe scharakteryzowane zostaną kolejno do poszczególnych sfer - sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości, rozwoju mowy i komunikacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
PS_W3, PS_W10- Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych
PS_U2, PS_U5, PS_U6 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne
PS_K4 - ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji
Opis ECTS
Udział w zajęciach: 30 godzin
Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 30 godzin
Przygotowanie się do kolokwium: 20 godzin
Aktywny udział podczas zajęć, praca w grupach: 10 godzin
30+30+20+10=90 godzin / 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- kolokwium ustne - trzy pytania, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu, prezentacja artykułu naukowego z obszaru psychologii rozwojowej)
Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę:
3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia
3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły
4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka
5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu późnej starości, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek
Literatura
Literatura podstawowa:
Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005
Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: