Prawne podstawy resocjalizacji WNP-PS-PPRES
Najważniejszym celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie prawnych uwarunkowań procesu resocjalizacji zarówno nieletnich, jak i osób dorosłych będących
w konflikcie z przyjętym systemem norm. Podczas konwersatorium zostaną zaprezentowane główne akty prawne regulujące system penitencjarny w Polsce, a także omówione zagadnienia dotyczące tego systemu, m.in.
- typy i rodzaje zakładów karnych;
- prawa i obowiązki skazanych w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności;
- prawa i obowiązki skazanych w poszczególnych typach i rodzajach zakładów karnych;
- sposoby postępowania resocjalizacyjnego, w tym metod resocjalizacyjnych;
- określenie nagród i kar dyscyplinarnych oraz sposobu ich stosowania;
- sposoby oceniania i opiniowania więźniów;
- cele i sposoby współpracy instytucji więziennej ze społeczeństwem;
- cele i sposoby przygotowania więźniów do wolności;
- sposoby postępowania z więźniami w sytuacjach samoagresji i prób samobójczych;
- hierarchię oraz podział ról i zadań w krajowym układzie penitencjarnym oraz zależności zakładów penitencjarnych od wyższych władz więziennych.
Udział w zajęciach pozwoli na zdobycie wiedzy o przestępstwie jako zjawisku społecznym, sprawcy przestępstw z perspektywy psychologicznej i kryminologicznej. Ponadto program zajęć zakłada poznanie typologii ofiar, ich udziału w genezie przestępstwa, relacji łączących ofiarę ze sprawcą i zagrożeń wynikających z sytuacji pokrzywdzenia. Student dowie się jakie uprawnienia wynikają z Polskiej Karty Praw Ofiary oraz jakie instytucje i mechanizmy kontrolne tworzą społeczeństwa w celu zapobiegania i zwalczania przestępczości.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna prawne uwarunkowania procesu resocjalizacji w perspektywie krajowej i międzynarodowej oraz podstawy kryminologii i diagnozę kryminologiczną
Student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice funkcjonowania instytucji penitencjarnej oraz metodach wspierających proces readaptacji i reintegracji społecznej
Student posiada wiedzę na temat przestępstwa, jego sprawców oraz ofiar. Zna instytucje i mechanizmy kontrolne, które tworzą społeczeństwa w celu zapobiegania i zwalczania przestępczości.
Potrafi stosować przepisy prawa z zakresu resocjalizacji oraz podstaw kryminologii i wiktymologii w działalności zawodowej.
Student posiada świadomość znaczenia profesjonalizmu i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
1) wiedza
na ocenę 2 (ndst) – student nie zna przepisów prawa określających proces resocjalizacji zarówno nieletnich, jak i osób dorosłych będących w konflikcie z przyjętym systemem norm oraz podstaw kryminologii i diagnozy kryminologicznej. Nie zna aktów prawnych regulujących zasady funkcjonowania systemu penitencjarnego w Polsce. Student nie zdobył wiedzy o przestępstwie jako zjawisku społecznym, sprawcy przestępstw z perspektywy psychologicznej i kryminologicznej, typologii ofiar, ich udziale w genezie przestępstwa, relacjach łączących ofiarę ze sprawcą i zagrożeniach wynikających z sytuacji pokrzywdzenia.
na ocenę 3 (dst) – poprawnie wymienia tylko kluczowe akty prawne dotyczące procesu resocjalizacji, funkcjonowania systemu penitencjarnego; posiada podstawowe informacje o przestępstwach, ich sprawcach i ofiarach.
na ocenę 4 (db) – poprawnie wymienia akty prawne określające proces resocjalizacji zarówno nieletnich, jak i osób dorosłych będących w konflikcie z przyjętym systemem norm oraz podstawy kryminologii i diagnozy kryminologicznej; zna akty prawne regulujące zasady funkcjonowania systemu penitencjarnego w Polsce; posiada wiedzę o przestępstwie jako zjawisku społecznym, sprawcy przestępstw, typologii ofiar, relacjach łączących ofiarę ze sprawcą i zagrożeniach wynikających z sytuacji pokrzywdzenia.
na ocenę 5 (bdb) – student poprawnie wymienia akty prawne określające proces resocjalizacji zarówno nieletnich, jak i osób dorosłych będących w konflikcie z przyjętym systemem norm oraz podstawy kryminologii i diagnozy kryminologicznej; zna główne akty prawne regulujące system penitencjarny w Polsce i zasady jego funkcjonowania; posiada wiedzę o przestępstwie jako zjawisku społecznym, sprawcy przestępstw z perspektywy psychologicznej i kryminologicznej; poznał typologię ofiar, ich udziału w genezie przestępstwa, relacji łączących ofiarę ze sprawcą i zagrożeń wynikających z sytuacji pokrzywdzenia; zna instytucje i mechanizmy kontrolne, które tworzą społeczeństwa w celu zapobiegania i zwalczania przestępczości.
2) umiejętności:
na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi stosować przepisów prawa z zakresu resocjalizacji oraz podstaw kryminologii i wiktymologii w działalności zawodowej;
na ocenę 3 (dst) – poprawnie, z wykorzystaniem przepisów prawa, stara się rozwiązywać problemy zawodowe;
na ocenę 4 (db) - poprawnie proponuje rozwiązania prawne do wykorzystania w konkretnych sytuacjach związanych z procesem resocjalizacji;
na ocenę 5 (bdb) – z powodzeniem stosuje przepisy prawa do planowania
i organizacji działalności zawodowej;
3) kompetencje społeczne:
na ocenę 2 (ndst) – student nie posiada świadomości znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej; nie wykazuje się refleksyjnością w obszarze przestrzegania zasad etycznych;
na ocenę 3 (dst) – student w zakresie ograniczonym posiada świadomości znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej; czasami wykazuje się refleksyjnością w obszarze przestrzegania zasad etycznych;
na ocenę 4 (db) - student jest świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy resocjalizacyjnej, przestrzegania zasad etyki zawodowej;
na ocenę 5 (bdb) - student świadomie buduje kompetencje służące profesjonalizacji pracy resocjalizacyjnej; wykazuje się refleksyjnością w obszarze przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Literatura
Konopczyński, M. „Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących”. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015
Konopczyński, M. „Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji”, Warszawa 2006,
Kowalczyk-Jamnicka, M. Szykut, M. (red.) „Demoralizacja, resocjalizacja i readaptacja. Aktualne problemy, wyzwania i możliwości”, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. Toruń 2016.
Pospiszyl, I. „Patologie społeczne, resocjalizacja” Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008,
Stańdo – Kawecka, B. „Prawne podstawy resocjalizacji”, Wydawnictwo Zakamycze, Kraków 2000,
Szymanowski, T. „Prawo karne wykonawcze z elementami polityki karnej i penitencjarnej” , Wolters Kluwer, Warszawa 2016,
Śliwowski, J. „Prawo i polityka penitencjarna”, Warszawa 1982
Akty prawne:
ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy Dz. U. z 2023r., poz. 127
ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej Dz. U. z 2022r., poz. 2470.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich Dz. U. z 2022r., poz. 1700.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: