Podstawy pracy w środowisku szkolnym WNP-PS-PPR
Skąd się wzięła szkoła, jaką przeszła drogę i gdzie jest obecnie? To jedno z pytań badawczych, rozważanych podczas zajęć. Dyskusja o szkolnej wolności, ale i zniewoleniu musi przetoczyć się przez Uniwersytet, szczególnie w dobie post-pandemicznych refleksji o edukacji jutra. Odmiejscowienie szkoły, ale i odszkolenienie edukacji to rozważane w tym duchu postulaty antypedagogów i coraz liczniejszych edukatorów demokratycznych i domowych. Z drugiej strony mowa jest o powrocie do źródeł i rekonstrukcji kluczowych tradycji.
Funkcjonowanie szkoły opiera się również na administracji, zarządzanej centralnie do poziomu kuratoriów, samorządowo do poziomu powiatów i gmin, oraz częściowo oddolnie, w przypadku szkół społecznych i edukacji domowej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student definiuje własnymi słowami podstawowe terminy i pojęcia z obszaru teorii o szkole (scholiologii),
2) Wyróżnia cechy charakterystyczne personalizmu, jako nurtu filozoficznego mogącego wyjaśnić zawiłe zależności w relacjach wewnątrz ludzkich i międzyludzkich
3) Odnajduje we własnym doświadczeniu pracy z innymi osobami momenty wzbogacające i deprecjonujące osobowość człowieka.
4) Przeprowadza część zajęć eksponując wybrany problem współpracy międzyludzkiej i próbę jego rozwiązania.
Kryteria oceniania
Ocena efektów kształcenia od nr: 1 do 4 zależna jest od poziomu zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zdefiniować własnymi słowami podstawowych terminów teoretycznych;
- na ocenę 3 (dst.): własnymi słowami, poprawnie definiuje do 3 terminów i pojęć teoretycznych;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje większość poznanych pojęć, potrafi je ze sobą powiązać, znajdując w nich kluczowe zależności;
- na ocenę 5 (bdb.): definiuje zaproponowane w trakcie zajęć terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na wielu poziomach wzajemnych powiązań i zależności. Podchodzi to tematu interdyscyplinarnie wskazując różne przyczyny analizowanego zjawiska i jego społeczne konsekwencje. Wykazuje własną inicjatywę do podejmowania akademickiego dyskursu.
Literatura
Śliwerski, B., Paluch, M., Uwolnić szkołę z systemy klasowo-lekcyjnego, Kraków, 2021
Hessen, S., Szkoła i demokracja na przełomie, Warszawa, Kraków, 1997
Kędra, M., Cogito - Szkoła z własnym obliczem, Kraków, 2021
Gawrecki, L., Zarządzanie w Oświacie - Podręcznikowy zarys problematyki, Kraków, 2021
Klus-Stańska, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa, 2010
Kuźma, J., Scholiologia. Zarys koncepcji ogólnej nauki o szkole, wydanie V - poprawione, Kraków.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: