Projekty opiekuńczo-wychowawcze WNP-PS-POW
Podczas ćwiczeń student nabywa wiedzę umiejętności i kompetencje dotyczącą: - znaczenia projektów w pracy socjalnej, edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej,
- rodzajów projektów,
- etapów planowania i sporządzania projektów opiekuńczo - wychowawczych,
- charakterystyki beneficjentów ostatecznych,
- opracowywania celów i rezultatów projektu
- zasad prawidłowego tworzenia harmonogramu działań projektowych,
- dokumentacji niezbędnej do sporządzenia, prowadzenia i rozliczania projektów opiekuńczo-wychowawczych,
- sporządzania kosztorysu
- sposobów finansowania projektów opiekuńczo-wychowawczych w tym zasady przesuwania środków finansowych,
- ewaluacji projektu oraz niektórych teorii pedagogiczno-psychologicznych przydatnych do formułowania projektów.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
a) Wiedzy:
EK_01: posiada szeroką wiedzę na temat metod przygotowywania projektów opiekuńczo-wychowawczych tj. etapów tworzenia projektów opiekuńczo-wychowawczych, źródeł i sposobów finansowania, zasad ewaluacji i rozliczenia projektów.
EK_02: ma podstawową wiedzę o uczestnikach projektu i ich środowisku, odnoszącą się do diagnozy potrzeb beneficjentów ostatecznych i grupy docelowej projektów socjalnych i opiekuńczo-wychowawczych
Umiejętności:
EK_01: potrafi inicjować i opracowywać działania opiekuńczo-wychowawcze dla poszczególnych grup adresatów, określać ich cele (wynikające z diagnozy potrzeb ich przyczyn oraz skutków) oraz przewidywane rezultaty, projektować harmonogram działań wraz z ich szczegółowym opisem, a także wskazuje niezbędne zasoby osobowe, rzeczowe, lokalowe, finansowe niezbędne do realizacji tych działań
EK_02: umie wypełnić wniosek projektowy pod względem merytorycznym i finansowym oraz prowadzić i gromadzić dokumentację realizacji działań projektowych, niezbędną do ewaluacji projektu
Kompetencje:
K_01: odpowiedzialnie i systematycznie przygotowuje się do swojej pracy, projektując poszczególne elementy projektu opiekuńczo-wychowawczego.
Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 15 godz.
czytanie literatury przedmiotu - 10 godz.
przygotowanie do zajęć indywidualne- 10 godz.
przygotowanie do zajęć w grupie - 10 godz
przygotowanie projektu na zaliczenie - 40 godz.
konsultacje - 5 godz.
15+10+10+10+5+40 = 90 / 30 = 3 ECTS.
Kryteria oceniania
Student osiąga efekt kształcenia w zakresie wiedzy:
a) EK_01
- na ocenę 3,0: ma podstawową wiedzę na temat metod przygotowywania projektów opiekuńczo-wychowawczych, wymienia etapy tworzenia projektów, źródła ich finansowania i zasady ewaluacji,
- na ocenę 3,5: ma podstawową wiedzę na temat metod przygotowywania projektów opiekuńczo-wychowawczych,wymienia i opisuje kluczowe etapy tworzenia projektów, źródła i sposoby ich finansowania i zasady ewaluacji, wskazuje warunki rozliczania projektów
- na ocenę 4,0: ma szeroką wiedzę na temat metod przygotowywania projektów opiekuńczo-wychowawczych,wymienia, opisuje i tłumaczy etapy tworzenia projektów, źródła i sposoby ich finansowania i zasady ewaluacji, opisuje warunki rozliczania projektów
- na ocenę 4,5: ma szeroką wiedzę na temat metod przygotowywania projektów opiekuńczo-wychowawczych, wymienia, opisuje i tłumaczy etapy tworzenia projektów, źródła i sposoby ich finansowania i zasady ewaluacji, wyjaśnia warunki rozliczania projektów oraz prawidłowo formułuje przeszkody realizacji zadań;
- na ocenę 5,0: ma szeroką wiedzą wyniesioną z zajęć i literatury przedmiotu, dotyczącą metod przygotowywania projektów opiekuńczo-wychowawczych, wylicza, opisuje i wyjaśnia etapy tworzenia projektów, źródła i sposoby ich finansowania i zasady ewaluacji, analizuje występujące zależności pomiędzy poszczególnymi elementami, wyjaśnia warunki rozliczania projektów oraz przewiduje możliwe przeszkody realizacji zadań i proponuje twórcze rozwiązania;
b) EK_02:
- na ocenę 3,0: ma podstawową wiedzę o uczestnikach podejmowanych działalności i diagnozie niektórych potrzeb beneficjentów;
- na ocenę 3,5: ma podstawową wiedzę o uczestnikach podejmowanych działalności, ich środowisku i diagnozie potrzeb beneficjentów;
- na ocenę 4,0: ma znaczną wiedzę o uczestnikach podejmowanych działalności, ich środowisku, odnoszącą się do diagnozy potrzeb beneficjentów ostatecznych i grupy docelowej projektów socjalnych i opiekuńczo-wychowawczych - formułuje drzewo problemów;
- na ocenę 4,5: ma znaczną wiedzę o uczestnikach podejmowanych działalności i ich środowisku, odnoszącą się do diagnozy potrzeb beneficjentów ostatecznych i grupy docelowej projektów socjalnych i opiekuńczo-wychowawczych - formułuje drzewo problemów i celów;
- na ocenę 5,0: ma wiedzę wyniesioną z zajęć i studiowanej literatury, dotyczącą uczestników podejmowanych działalności i ich środowiska, diagnozy potrzeb beneficjentów ostatecznych i grupy docelowej projektów socjalnych i opiekuńczo-wychowawczych i kreatywnie ją przetwarza oraz wykorzystuje:
Student, który osiąga założony efekt kształcenia w zakresie umiejętności:
c) EK_01:
- na ocenę 3,0: opracowuje niektóre działania opiekuńczo-wychowawcze, wspierające rozwój jednostki, określa ich proste cele (bez rozróżnienia na ogólne i szczegółowe), projektuje ogólny harmonogram działań projektowych i wskazuje zasoby kluczowe do ich realizacji (bez rozróżniania na kategorie zasobów);
- na ocenę 3,5:opracowuje niektóre działania opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostek i grup społecznych określa ich proste cele wynikające z diagnozy potrzeb ich przyczyn oraz skutków (bez rozróżnienia na cele ogólne i szczegółowe), projektuje ogólny harmonogram działań projektowych,i a także wskazuje niezbędne zasoby osobowe, rzeczowe, lokalowe, finansowe niezbędne do realizacji tych działań;
- na ocenę 4,0: inicjuje i opracowuje różnorodne działania opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostek i grup społecznych, określa ich ogólne i szczegółowe cele, wynikające z diagnozy potrzeb, ich przyczyn oraz skutków, przewiduje rezultaty planowanych działań, projektuje harmonogram działań wraz z ich ogólnym opisem, a także wskazuje niezbędne zasoby osobowe, rzeczowe, lokalowe, finansowe niezbędne do realizacji tych działań;
- na ocenę 4,5: inicjuje i opracowuje różnorodne działania opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne i animacyjne wspierające rozwój jednostek i grup społecznych, określa i opisuje ich ogólne oraz szczegółowe cele, wynikające z diagnozy potrzeb, ich przyczyn oraz skutków, przewiduje i prawidłowo formułuje rezultaty planowanych działań, projektuje harmonogram działań wraz z ich szczegółowym opisem, a także wskazuje i opisuje niezbędne zasoby osobowe, rzeczowe, lokalowe, finansowe niezbędne do realizacji tych działań;
- na ocenę 5,0: odznacza się kreatywnością w inicjowaniu i opracowywaniu różnorodnych, nawet skomplikowanych działań opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych i animacyjnych, wspierających rozwój jednostek i grup społecznych; bez zastrzeżeń określa i opisuje ogólne oraz szczegółowe cele tych działań, wynikające z diagnozy potrzeb, ich przyczyn oraz skutków; przewiduje i prawidłowo formułuje twarde i miękkie rezultaty planowanych działań, projektuje harmonogram działań w pełni spójny z ich szczegółowym opisem, a także wskazuje i opisuje niezbędne zasoby osobowe, rzeczowe, lokalowe, finansowe niezbędne do realizacji tych działań.
d) EK_02:
- na ocenę 3,0: potrafi ogólnie wypełnić wniosek projektowy pod względem merytorycznym oraz wskazuje podstawową dokumentację realizacji działań projektowych, niezbędną do ewaluacji projektu
- na ocenę 3,5: potrafi ogólnie wypełnić wniosek projektowy pod względem merytorycznym oraz pobieżnie uzupełnić kosztorys, wskazuje dokumentację realizacji działań projektowych, niezbędną do ewaluacji projektu
- na ocenę 4,0: potrafi szczegółowo wypełnić wniosek projektowy pod względem merytorycznym i ogólnie pod względem finansowym oraz wskazuje i gromadzi dokumentację realizacji działań projektowych, niezbędną do ewaluacji projektu
- na ocenę 4,5: potrafi szczegółowo i poprawnie wypełnić wniosek projektowy pod względem merytorycznym i ogólnie, ale poprawnie pod względem finansowym oraz wskazuje, opisuje i gromadzi pełną dokumentację realizacji działań projektowych, niezbędną do ewaluacji projektu
- na ocenę 5: potrafi bezbłędnie, sumiennie i szczegółowo wypełnić wniosek projektowy pod względem merytorycznym i finansowym dostosowując się do wszelkich zasad finansowania oraz wskazuje, opisuje i gromadzi pełną dokumentację realizacji działań projektowych, niezbędną do ewaluacji projektu, przyporządkowując ją do konkretnych etapów realizacji projektu.
Student, który realizuje na poziomie kompetencji efekt kształcenia:
e) EK_01:
- na ocenę 3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje podstawowe elementy projektu opiekuńczo-wychowawczego
- na ocenę 3,5: odpowiedzialnie i sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje podstawowe elementy projektu opiekuńczo-wychowawczego;
- na ocenę 4: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, samodzielnie projektuje i wykonuje różnorodne elementy projektu opiekuńczo-wychowawczego;
na ocenę 4,5: odpowiedzialnie i sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, samodzielnie projektuje i wykonuje różnorodne elementy projektu opiekuńczo-wychowawczego;
- na ocenę 5: sumiennie oraz odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, samodzielnie projektuje i wykonuje nawet skomplikowane elementy projektu opiekuńczo-wychowawczego
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach
- aktywność podczas zajęć
- efektywna praca w grupie podczas zajęć i poza nimi.
Forma zaliczenia:
- napisanie pracy zaliczeniowej: projektu opiekuńczo-wychowawczego
Literatura
Literatura podstawowa:
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze / Ryszard Borowski, Dariusz Wysocki. - Stan prawny na dzień 21 maja 2001 r. - Płock : Wydawnictwo Naukowe Novum, 2001.
- Praca socjalna z młodzieżą opuszczającą placówki opiekuńczo-wychowawcze i ich rodziną / pod red. Katarzyny Głąbickiej i Magdaleny Gościniewicz ; [aut. Magdalena Adamiec et al.]. - Warszawa : Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2014.
- Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze / red. Danuta Wosik-Kawala. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011.
Literatura uzupełniająca:
- Pedagogika opiekuńcza : w poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych / red. Sylwia Badora, Anna Róg, Beata Zięba-Kołodziej ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu. - Tarnobrzeg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2014.
- Praca wychowawcza w placówkach edukacyjnych i opiekuńczych / [aut. Jacek Piekarski et al.]. - Płock : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2004.
- Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze / Marzena Ruszkowska. - Warszawa : Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 2013.
- Włączanie społeczne w placówce specjalnej / Leszek Ploch. - Warszawa : Difin, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: