Pedagogika ogólna WNP-PS-PO
W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia:
1) Pedagogia – paideia – pedagogika;
2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk;
3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej;
4) Podstawowe środowiska wychowawcze;
5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.;
6) Podmiotowość w wychowaniu;
7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych;
8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje;
9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej;
10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice
EW 2 - Rozróżnia najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty pedagogiczne.
Umiejętności:
EU 1 - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką a innymi dyscyplinami naukowymi
EU 2 - Wykorzystuje podstawową wiedzę pedagogiczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i motywów zachowań
Kompetencje:
EU 1 - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela
EK 2 - Jest przekonany o sensie podejmowania działań pedagogicznych.
ECTS [1 ECTS = (25/30) godz.]:
- zajęcia - 30 godz.
- indywidualna lektura tekstów i przygotowanie prezentacji 30 godz.
- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 25 godz.
- indywidualne konsultacje: 15 godz.
suma godzin: 100 [100/25=4]
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.
3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.
4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.
5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: